Egy sör miatt a jogosítvány és legalább 150 ezer forint is ugorhat

közúti ellenőrzés, alkoholszonda, ittas vezetés, Egy megállított autós a szondába fúj Budapesten a Vágóhíd utcában
Illusztráció.
Vágólapra másolva!
Bár az ezredforduló óta tavaly okozták a legkevesebb balesetet az ittas vezetők, a húsvét még mindig kiemelten veszélyes időszak. Idén nem indít szeszrazziát a rendőrség, de azt ígéri, éber lesz. Bemutatjuk, milyen következményekre számíthatnak azok, akiket ittas vezetésen érnek a volán mögött vagy a kerékpár nyergében. 
Vágólapra másolva!

Magyarországon a személyi sérüléses balesetek közül majdnem minden tizedik ittas vezetés miatt történik, bár az utóbbi években enyhén javuló tendenciát regisztrált a rendőrség.

Most is szondáztatnak majd Forrás: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

Az ezredforduló óta tavaly okozták a legkevesebb karambolt az ittas vezetők, szám szerint 1546-ot, ami 3,4 százalékos csökkenés 2014-hez képest. Persze ettől még mindig a húsvéti szünet az, amikor a legtöbb ittas vezető merészkedik ki az utakra, a tapasztalatok szerint ilyenkor kétszer annyian ülnek kormány mögé egy-egy sör, bor vagy rövid felhörpintése után, mint az átlagos napokon.

Eredményes volt tavaly a húsvéti razzia

2015-ben az ittas vezetők kiszűrésére háromnapos akciót indított a rendőrség a húsvéti hosszú hétvégén, aminek meg is lett az eredménye: a 2014-es 101-ről

tavalyra 75-re csökkent a személyi sérüléses balesetek száma,

a csak anyagi kárral járó baleseteké pedig 254-ről 222-re mérséklődött. 2014-ben még 403 ittas vezetőt füleltek le 26 ezer szondáztatásból ebben a három napban, 2015-ben viszont 30 ezer szondáztatásból már csak 302-en akadtak horogra.

Közúti ellenőrzés 1966-ban az M7-es autópályán, a törökbálinti vasúti felüljárónál. Vajon felöntött a garatra az IFA Framo (Barkas-előd) sofőrje? Forrás: Fortepan

Tavaly tehát kevesebben vezettek az ünnep alatt ittasan, igaz, aki mégis bevállalta, az többet ivott. Legalábbis erre utal, hogy két éve az ünnep három napja alatt még csak 96 jogosítványt vettek el, míg tavaly már 114-et, pedig mindkét évben ugyanazok a törvények voltak érvényben.

Három éve szigorították a Btk.-t

2013 júliusában lépett életbe ugyanis az új büntető törvénykönyv, amely a véralkoholszintre vonatkozó eddigi

0,8 ezrelékes szabálysértési határértéket lecsökkentette

0,5-re (illetve 0,25 milligramm/liter levegőalkohol-koncentrációra), ami egy átlagos termetű embernél körülbelül 2 deci bornak vagy egy korsó sörnek felel meg.

Forrás: OBB

Aki fogyasztott alkoholt, de ennél kisebb értéket mutat ki nála a szonda, csak szabálysértést követ el, de a zéró tolerancia szellemében már ezért is 150 ezer forintos bírságot szabhatnak ki, valamint 8 büntetőpontot adhatnak (18 pont után fél évre ugrik a jogosítvány).

A jogosítványt akár fél évre is bevonhatják,

amire nem azonnal, a helyszínen kerül sor, hanem a bírósági eljárás lefolytatása után.

Vastagon fog a ceruza az ittas vezetőknél

Már ezek sem csekély következmények, de akinél a közúti igazoltatásnál a határérték feletti értéket mutat ki a szonda, az sokkal súlyosabbakkal is számolhat, mivel már nem szabálysértést, hanem vétséget követ el (ha pedig így karambolozik, az már bűntett).

A jogosítványát kapásból, már a helyszínen elveszik, a fogyasztott alkohol mennyiségétől függően a bíróság dönthet úgy, hogy akár örökre is.

A pénzbírság legalább 150 ezer forint,

de könnyen lehet ennek a többszöröse is. Persze még ezek is mind eltörpülnek amellett, ha valaki ittasan személyi sérülésekkel járó súlyos balesetet, esetleg halált okoz.

Idén húsvétkor nem lesz razzia, de akit megállítanak, azt megszondáztatják Forrás: MTI/Rosta Tibor

Az elvett vezetői engedélyt csak egy utánképzés elvégzése után lehet visszakapni, ami majdnem megfelel egy komplett, B kategóriás autóvezetői tanfolyamnak. Ennek ára minimum 80 ezer forint, de egyéntől függően akár 280 ezer forint is lehet.

Az utánképzést – az NKH Központi Hivatala irányításával – a megyei kormányhivatalok szakszervei, a Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályai koordinálják.

Először feltáráson kell részt venni,

ami B kategória esetén 18 ezer forintba kerül. Ez három részből (KRESZ-elmélet, gyakorlat, pszichológia) áll, és ez alapján döntik el, hogy milyen utánképzésre kell mennie a vezetőnek.

Nincs lehetőség mérlegelésre

2013 óta nem kell az ittas vezetőknél vizsgálni az egyéni befolyásoltság mértékét (ami függ a nemtől, a testsúlytól, az egyéni alkoholtűrő képességtől és attól is, hogy ettek-e az ivás előtt) ahhoz, hogy büntetést szabjanak ki, mert mérlegelésre az intézkedő rendőrnek és a bíróságnak sincs már lehetősége.

Korábban, akit közforgalom elől nem elzárt magánúton (parkoló, benzinkút stb.) elkaptak, akármennyi alkoholt is fogyasztott, csak szabálysértést követhetett el, de három éve óta már ugyanazok a szabályok vonatkoznak ide is, mint a közutakra.

Tavaly húsvétkor 114 jogosítvány ugrott Forrás: Origo

Egyetlen részén enyhített a 2013-as büntető törvénykönyv az ittas vezetés szankcionálásán: ezelőtt, ha bevontak egy jogosítványt, azt minimum egy évig nem kapta vissza a sofőr, de

a módosítás óta már lehetőség van egy hónapos elvételre is.

A vezetői engedély le nem adása több százezer forint külön bírságot is jelenthet, egyúttal bejegyzik a számítógépes nyilvántartásba, így igazoltatás esetén hiába a plasztikkártya, ha a rendőr adóvevőn kérdezi le az adatokat.

Sokan még mindig azt hiszik, hogy megtéveszthetik a rendőröket a „csak bonbont ettem” történettel, jégkocka és mentolos cukorkák rágcsálásával vagy egy jó erős kávéval, ám ezek nem befolyásolják a szervezetbe jutott alkohol mennyiségét, amit egy szonda pontosan ki tud mutatni.

Ki téríti meg a károkat?

Ha balesetet okoz, a büntetés és a jogosítvány elvesztése mellett még kártérítést is kaphat a nyakába az ittas sofőr. „A kötelező biztosításnál a legfontosabb a vétlen károsult védelme. Így a biztosító mindenképpen fizet a károsultaknak” – magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója.

„Ha azonban bebizonyosodik, hogy a károkozó ittasan vezette az autót,

vagy annak másfél millió forint alatti részét.” A casco esetében, amely a károkozó gépkocsiban keletkező kárt térítené, az ittas vezetés szintén drága mulatság lehet.

Egy korsó sör is elég lehet a jogosítvány elvesztéséhez Forrás: MTI/Földi Imre

Idén elmarad az átfogó razzia

A rendőrség úgy döntött, hogy idén a megelőzésre és a tájékoztatásra helyezi a hangsúlyt, és külön razziát nem szervez a húsvéti hosszú hétvégére. Ez persze nem jelenti azt, hogy akit rutinellenőrzésen megállítanak, azt ne szondáztathatnák meg.

A polgárőr-egyesületek 25 ezer szóróanyagot osztanak szét az országban, ezek egy része egyszer használatos szondát is tartalmaz, továbbá egy táblázatot arról, hogy kisebb mennyiségű alkohol elfogyasztása után mennyi ideig nem szabad még vezetni.

Már sörözés után is bringázhatunk

2012 augusztusában szüntették meg a nem főúton közlekedő bringásokkal szembeni zéró toleranciát (0,5 gramm/liter véralkohol-koncentrációra vitték le a határértéket), amit egy 2014-es módosítással a főutakon közlekedő kerékpárosokra is kiterjesztettek. Egyúttal a nem gépi meghajtású járművek kategóriájából törölték a kerékpárt, ami azt jelenti, hogy ettől kezdve

a 0,5 gramm/liter határérték már nem vonatkozik a kerékpárosokra.

Rendőrök szondáztatnak egy kerékpárost a szegedi Dóm téren. Húsvétkor több kerékpáros rendőr teljesít szolgálatot Forrás: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

Tehát a bringás nem büntethető alkoholfogyasztásért, feltéve, hogy „közlekedésre alkalmas állapotban van”. Már csak az a kérdés, hogy ezt hogy lehet megállapítani.

A kerékpáros ittasságának ellenőrzése akkor indokolt, ha a járművezető közlekedési magatartása, viselkedése vagy testi tünetei alapján (a kéz és a láb együtt mozgásának nehézségei, egyensúlyzavar, állás- és járásképtelenség, kézremegés, akadozó beszéd, agresszivitás vagy labilis érzelmi állapot) arra lehet következtetni, hogy nincs a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban” – írta a rendőrség a törvénymódosítás utáni állásfoglalásában.

Uram, ön részegen tekert?

„A közúti forgalomban történő részvétel feltételeinek meglétéről dönteni – így a biztonságos vezetésre képes állapot fennállását megítélni – a kerékpáros felelőssége. Ez a felelősség a rendőrre át nem hárítható, kivéve, ha a rendőr számára mérlegelés nélkül, kétséget kizáróan megállapítható, hogy a kerékpáros nincs a járműve biztonságos vezetésére képes állapotban” – jelentette ki Pintér Sándor belügyminiszter még 2014 augusztusában.

Az alkalmasságot tehát végső soron a rendőrség állapítja meg, de hogy ez a gyakorlatban hogyan működik, azt rendőre válogatja. Tény viszont, hogy 2014 óta töredékére csökkent az ittas vezetés miatt megbüntetett bringások száma.