Egy nap alatt 134 ezren fizettek be az új Teslára

2016.04.01. 05:58

Magyar idő szerint április 1-jén hajnalban tartották a legújabb Tesla, a Model 3 bemutatóját, de szó sincs tréfáról: március 31-én világszerte sorok alakultak ki a szalonok előtt, sokan sátrat is vertek, hogy az elsők közt rendelhessék meg a cég legolcsóbb autóját. Az sem zavarta őket, hogy még nem láthatták, és azt is tudniuk kellett, hogy 2017 vége előtt nem kapják meg. A bemutatón csak a Model 3 hatótávolságát, a gyorsulását és az alapárát jelentették be, és persze a forma is lelepleződött.

A Model S-sel ellentétben még jelképes hűtőrácsa sincs a Model 3-nakForrás: Tesla

Az új Model 3 egy csapásra óriási bevételt hozott a Teslának, ugyanis valóban tömegek érdeklődnek az új modell iránt: 

egy nap leforgása alatt 134 ezren fizették ki az ezerdolláros előleget. Ez persze nem olyan borzasztó nagy összeg, így elképzelhető, hogy néhányan utólag majd meggondolják magukat, a kezdet azonban Musk számára nagyon is ígéretes. 

A középkategóriás limuzin iránt a premier előtt közel akkora volt az érdeklődés, mint amikor egy új iPhone érkezik: a szalonoknál már egy nappal az autó bemutatása előtt hosszú sorok alakultak ki. 

Tolongtak az érdeklődők a bemutatónForrás: Tesla

A bemutatón kiderült, hogy a ferdehátú (a Model S-hez hasonló sziluettű) Model 3 valójában négyajtós, vagyis kevésbé praktikus kialakítású, bár elöl is van egy csomagtartója. Beszámolók szerint az üvegtető miatt a hátsó ülésen is jó a térérzet. Az S-nél kb. 10 százalékkal kisebb limuzin hat másodpercen belül gyorsul százra, és ebben is lesz robotpilóta, ami sávot tart, sávot vált, és távirányítással parkol. 

A pontos teljesítményt nem tudjuk, és Musk arról sem beszélt, hogy milyen a világ egyik legáramvonalasabbnak ígért autójának az alaktényezője. Ami biztos, hogy lesz a Model 3-bemutatónak egy második része is bővebb infókkal, de Musk még titokzatoskodik az időpontról. 

Sokat kell még várni rá

Bár hasonló méretű a hype körülötte, egy nagy különbség azonban van az iPhone-hoz képest: aki a hosszas sorban állás után bejutott az iStore-okba, és kifizette a vételárat, az azonnal hazavihette a készüléket, míg a Tesla 2017 vége előtt egyetlen Model 3-at sem fog leszállítani.  Ez több mint másfél éves várakozási időt jelent, ami már-már a Merkur-korszakot idézi.  

Sorban állás március utolsó napjánForrás: Tesla

Ráadásul először csak az Egyesült Államok nyugati partján kezdik meg az értékesítést, Európába 2018 második felében érkezhet meg a 3-as BMW méretű elektromos szedán, várhatóan az amerikainál magasabb áron.

Nem rossz a Porschékra hajazó forma, de mintha hiányozna belőle valami a Model S-hez képestForrás: Tesla

A hosszú várakozási idő oka, hogy a Model 3 gyártását nem kezdik meg, amíg el nem készül Nevadában a Tesla Gigafactory nevű, hipermodern akkumulátorgyára, amelyet a Panasonickal közösen építenek. Ebben a korábbinál 30 százalékkal olcsóbban tudnak majd lítium-ion akkumulátort előállítani, 2017-től ezért már az összes Tesla akkumulátora itt fog készülni.  A jelenlegi akkugyárak az elektromos autók terjedése miatt rohamosan növő kereslettel már nem tudnak lépést tartani. 

Kis autógyártónak számít a Tesla

A Gigafactory azért létfontosságú a Teslának, mert a Model 3 lesz az első olyan típusuk, amelyikből már komoly mennyiséget akarnak értékesíteni.  Ma a Tesla masszívan veszteséges, mert hiába adja 20-30 millió forintnak megfelelő pénzért az autóit, három és fél év alatt összesen eddig csak 100 ezret tudott eladni (igaz, ennek felét 2015-ben), ami még nem fedezi a tetemes fejlesztési, hálózatbővítési költségeket. Összehasonlításképpen, a szintén nem éppen tömeggyártónak tekinthető Porsche tavaly 218 ezer autót adott el. 

A Model 3-ban is tablet van, de akkora, amekkorát még nem látott a világForrás: Tesla

A szilícium-völgyi startupból kinőtt autógyár (itt olvashat róla részletesen) karizmatikus vezetője, Elon Musk reklámok helyett szokatlan bejelentéseivel (fix áras használtautó-visszavásárlási program, „hozz még egy embert” akció, folyamatos ingyenes szoftverfrissítések, a Model S-ben elsőként robotpilóta bevezetése) rúgta fel az autóipar konvencióit, és hamar felismerte, hogyan kell hűséges vásárlói kört kiépíteni. Belső égésű motoros autót továbbra sem épít, ezért sokan a jövő letéteményesének tartják Muskot, a Vasembert. Norvégiában remek eladásokat produkált eddig is, és a későbbi esélyei sem rosszak, 2025-től ott már csak villanyautót lehet eladni. 

A Model 3 a legkisebb modellje a Teslának, Elon Musk a „tömegeknek” szánjaForrás: Tesla

Minden kezdet nehéz, a tavaly ősszel bemutatott Model X szabadidő-autóból csak pár száz készült el 2015 végén, ez a típus azonban 2016-ban már jelentősen fel fogja húzni az eladásokat, várhatóan 80-90 ezer darabra. A Tesla kapacitása egyébként egyelőre heti 2000 autó.  Tavaly októberben, a Tesla első európai gyárának átadásán, Hollandiában derült ki, hogy Elon Musk egy második európai gyárat is szeretne építeni, vélhetően a Model 3 számára, az elsőénél jóval nagyobb kapacitással.

Magyarország szeretné az új Tesla-gyárat

Tavaly októberben az is kiderült, hogy a magyar Külügyminisztérium már fél éve dolgozott azon, hogy kapcsolatot építsen ki az autógyártó vezetésével, persze azért, hogy nálunk építsék fel az új európai üzemet a Model 3 számára. 2015 márciusában a washingtoni nagykövet ellátogatott a cég amerikai gyártóbázisára,  a hágai nagykövet pedig áprilisban az új hollandiai összeszerelő központot nézte meg. 

Aki letesz 275 ezer forintot, már le is foglalta magának, de a kiszállításra több mint egy évet kell még várniForrás: Tesla

Szijjártó Péter külügyminiszter októberben arra utasította a New York-i külgazdasági attasét, hogy rendszeresebbé, közvetlenebbé tegye a kapcsolatot a magyar befektetésösztönző ügynökség és a Tesla között, hogy ha konkrét döntés születik a cég európai kapacitásbővítéséről, akkor erre fel legyenek készülve. 

Az elérhető Model 3 végre tömeggyártóvá teheti a Teslát

Elon Musk nem titkolt terve, hogy 2020-ra a cége évi félmillió autót gyártson, ami a tízszerese a tavalyi mennyiségnek, és várhatóan a hat-hétszerese az idénre várt, Model X-szel bővített eladásoknak. Az eladások megsokszorozódását természetesen az új Model 3-tól várja, amiből a pletykák szerint Model Y néven magas építésű terepjáró változatot is terveznek,  mint ahogy Model S alapjaira is elkészítették a Model X-et.

Az utastér hosszabb, mint egy hasonló hosszúságú hagyományos motorú autóé, mivel a Model 3 orrában nincs semmi fontosForrás: Tesla

A Tesla azt ígéri, a Model 3 nettó ára 35 ezer dollár környékéről fog indulni, ami 9,7 millió forintnak felel meg. Ez persze a legkisebb akkumulátoros alapmodellre fog vonatkozni, ennél lényegesen többet is el lehet majd költeni a kocsira, főleg, ha egyszer megszűnik a 7500 dolláros állami támogatás. 

A megrendelésnél elsőbbséget élveznek azok az ügyfelek, akik már rendelkeznek Teslával, bár ez a vevőkör vélhetően nem a fapados alapmodellt akarja majd megvásárolni. Összehasonlításképp, a Model S ára 75 és 133 ezer dollár között változik, hajtásmódtól, teljesítménytől, akkumulátortól és felszereltségtől függően, így aligha tévedünk nagyot, ha kijelentjük, hogy 50-60 ezer dollárért is lesz majd Model 3. 

A kocsi hatótávolsága – vagyis az egy töltéssel megtehető út hossza – még a legkisebb akkumulátorral is 215 mérföld (vagyis 344 kilométer), de akár 300 mérföldig is bővíthető lesz extra akkuval, amivel alaposan ráver az idén érkező, 200 mérföldet tudó Chevrolet BoltraMég nincs terítéken a magyar import,  ráadásul Tesla Supercharger nevű gyorstöltőt sem építettek még nálunk (Ausztriában már van), de szürkeimportból is járnak rá természetesen a zöld rendszámos kedvezmények. Elon Musk egyébként bejelentette, hogy 2017-ig a világon elérhető gyorstöltők számát a duplájára, 7200-ra, a Tesla márkakereskedések számát pedig 215-ről 441-re növelik a Model 3 miatt. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK