A szupertraffipax mindent lát, és mindenért büntethet

fix traffipax gif
Vágólapra másolva!
Kedden reggel 8 órakor tesztüzemről élesre váltanak a rendőrség új fix traffipaxai, és az egy éve használt mobil kamerák tudását is ekkortól használják ki. Továbbra is sokat fizetnek a gyorshajtók, de azok sem lehetnek nyugodtak, akik szabályos 50-nel mennek lakott területen, csak épp kézből telefonálnak, nem kötik be magukat, vagy áthajtanak a piroson. Persze halmozni is lehet a bírságokat.
Vágólapra másolva!

Az európai uniós pénzből kiépített Véda Közúti Intelligens Kamerahálózat 134 helyszínre telepített 365 fix kamerája macerás helyszínkiválasztás és hosszas tét nélküli tesztelés után kedden reggel 8 órától élesben működik. Mint a kérdéseinkre adott válaszból kiderült, nem csak sebességmérésre fogja használni őket a rendőrség, hanem kezdettől sok más szabálysértést is észlelni tudnak velük.

Keddtől indul a fix kamerák éles üzeme. Ezek radaros elven működnek, a mobil kamerák viszont lézeresek, és messzebb látnak Forrás: ORFK

A kamerák ezeket a funkciókat látják majd el:

  • sebességmérés
  • rendszámfelismerés (körözött autók kiszűrése)
  • forgalomszámlálás
  • torlódás észlelése
  • veszélyes árut szállító járművek (ADR) kiszűrése
  • biztonsági öv használatának ellenőrzése
  • a járműről készített felvételek továbbítása
  • behajtási tilalom megszegésének észlelése
  • egyirányú úton rossz irányba hajtók észlelése
  • záróvonalat átlépők észlelése
  • vasúti átjárón való áthaladás ellenőrzése
  • a közlekedési lámpák piros és sárga jelzésénél áthajtók kiszűrése
  • buszsávok, leállósávok ellenőrzése

Fontos tudni, hogy a fix kamerák élesítésével egyszerre

használni kezdi a rendőrség a mobil kamerák kiegészítő funkcióit is.

A 160 darab hordozható szupertraffipaxot az elmúlt egy évben csak sebességmérésre vetették be a rendőrök, de hónapokon át azt is próbálgatták bírságolás nélkül, hogyan ismerik fel a gyakorlatban a szabálytalanságokat.

Így működik a fix traffipax

Az OFRK az ígéri, hogy az automatizált rendszer biztonsági kontrolljaként ügyintézők is ellenőrzik majd a rögzített szabályszegéseket, hogy ne kapjanak kézhez a sofőrök téves információkon alapuló, megalapozatlan határozatokat.

Van figyelmeztetés

Az összes fix kamera előtt kint van a „Közúti Ellenőrzés Traffic control” feliratú tábla, mivel ezt törvény írja elő, mint ahogy azt is, hogy

ezek „észszerű” távolságra legyenek a traffipaxtól.

Sajnos nem pontosította a rendőrség, hogy a kifejezés mit jelent, de feltehetően azt, hogy az enyhe sebességtúllépést még meg lehet úszni egy időben végrehajtott fékezéssel a tábla észrevételekor.

Nem biztos, hogy elég lesz a tábla láttán lassítani, mivel a kamerák 100 méterre ellátnak. Minden fix traffi radarral mér, a hordozhatók viszont lézeresek, akár hatszor ekkora lőtávval. 100 km/h-ig 3 km/h, afölött 3 százalék a hibahatár Forrás: Origo

Az sem mehet biztosra, aki árgus szemekkel figyeli a figyelmeztető táblákat, ugyanis a mobil traffipaxokkal végzett méréseknél a rendőrséget nem kötelezi semmi tábla kihelyezésére, igaz, amikor legutóbb a sajtó számára nyilvános sebességmérést végeztek, kitették.

Íme, a közigazgatási bírság gyorshajtásnál – ez a táblázatban lévőnél kisebb túllépés (például közúton a 90 helyett 103 km/h) a helyszíni bírság kategória. Ezt nem lehet behajtani a tulajon az objektív felelősség elve alapján, csakis a helyszínen a sofőrön Forrás: Murányi János - Origo

A fővárosban alig van fix kamera

Budapesten hat új traffipaxot helyeztek el: kettőt az M3-as, kettőt az M5-ös autópályánál, kettőt pedig az M1-es és M7-es autópálya közös szakaszánál. Borsod-Abaúj-Zemplén és Veszprém megye tíz, Zala kilenc, Fejér, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megye nyolc-nyolc új kamerát kapott.

Baranya és Bács-Kiskun megyében hét-hét, Békés, Csongrád, Heves, Somogy, Komárom-Esztergom, Tolna és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében hat-hat, Győr-Moson-Sopron, Vas és Nógrád megyében öt-öt új szupertraffipaxot szereltek fel.

Pest megyében négy új szupertraffipax van.

Az összes új fix traffipax megtalálható a nagyítható térképen

Miskolcon és Szegeden négy-négy, Debrecenben három új helyen mérnek a rendőrök. Az adatok szerint a Szabolcs megyei berendezések közül csaknem az összes, vagyis a hatból öt, Nyíregyházán van, míg egy Mátészalkán található.

Éjjel-nappal üzemelnek

A rendőrségtől kapott tájékoztatás szerint a fix kamerák általában száz méteren belül észlelik a szabálysértéseket. A rendszer kialakításánál figyeltek arra, hogy a nap 24 órájában, bármilyen időjárási körülmények mellett alkalmas legyen a szabálysértők rögzítésére. Nappal színes,

éjjel fekete-fehér képet rögzít a fix kamera.

A felvétel lehet állókép, sorozatfelvétel (például záróvonal átlépésénél), illetve mozgókép is, nyilván utóbbit lehet a legnagyobb adatforgalom mellett továbbítani.

A mobil kamerák nagyjából ugyanazokat a funkciókat tudják, mint fix társaik Forrás: ORFK

Azért építették ki a Véda rendszert, hogy az Európai Unió célkitűzéseinek megfelelően a 2010-es adatokhoz képest a felére csökkenjen 2020-ra a közlekedési balesetekben elhunytak száma. Ez Magyarország esetében a 2010-es 740 áldozattal szemben 370-et jelent.

Alig látszik a mobil kamerák hatása a statisztikákon

Igaz, 1990 óta, amikor 2400-an vesztették életüket a közutakon, jelentős eredményeket sikerült elérni, ám 2014-ben megtorpant a csökkenő tendencia, és a megelőző évhez képest 5,9 százalékkal többen,

összesen 626-an vesztették életüket a magyar közutakon.

2015-ben az év 9 hónapjában már működő új mobil traffipaxok ellenére tovább romlott a statisztika, és 644-en haltak meg közúti balesetben, ami 2,9 százalékos növekedésnek felel meg.

A mobil kamerák tavaly márciusi bevezetése óta abszolút értékben nézve romlottak a statisztikák Forrás: ORFK

Igaz, az alacsony üzemanyagárak miatt tavalyelőtt 6,4, tavaly pedig 7,6 százalékkal több benzin és gázolaj fogyott Magyarországon (ami a több megtett kilométerre utal), mint a megelőző években, így ezt figyelembe véve, egységnyi távolságra vetítve mégiscsak javult valamennyit a baleseti statisztika. De semmiképp sem drasztikusan.

A gyorshajtás a legfőbb baleseti ok

2015-ben 16 241 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt, ezek legnagyobb részét,

30 százalékát gyorshajtás okozta.

Második helyen 25 százalékkal az elsőbbség meg nem adása áll, a harmadik kiváltó ok pedig, 17 százalékkal, a kanyarodási szabályok áthágása.

A legtöbb balesetnél a relatív gyorshajtást nevezik meg okként, ami azt jelenti, hogy a sofőr nem alkalmazkodott a látási és útviszonyokhoz. Biztosan ez a legegyszerűbb, igaz, valóban sokszor figyelmetlenség, rossz helyzetfelismerés vagy más hiba okozza a bajt Forrás: Andrej Melko

Abszolút vagy relatív?

Igen érdekes, hogy a KSH statisztikája szerint 2014-ben a gyorshajtásokból eredő baleseteknek csak a 2,3 százaléka történt az előírt sebesség túllépése miatt (abszolút gyorshajtás), a maradék 97,7 százalék relatív gyorshajtásra vezethető vissza, ami azt jelenti, hogy a sofőr nem az útviszonyoknak, a forgalomnak vagy az időjárásnak megfelelően választotta meg a sebességét. A Véda kamerahálózat csak az abszolút gyorshajtókat szűri ki.

Az 525 kamera mellett az uniós forrásból finanszírozott, 14,5 milliárd forintba került Véda program részeként a rendőrség még beszerzett 1000 darab GPS-alapú helyazonosításra képes kézi adatrögzítőt és 26 darab, 220 lóerős Skoda Octavia RS-t is. Utóbbiakat arra fogják használni, hogy a kamerák által szabálysértésen ért külföldi rendszámos autókat a helyszínen elfogják velük.