Százhússzal is lehetett ám ezzel repeszteni, lép oda hozzánk egy idősebb úr, ahogy a Latviját járjuk körbe. Aztán mesélni kezd: ő is ilyen szovjet mikrobusszal dolgozott az egyik nagyvállalatnál, és igazi luxus volt a kétütemű, fele olyan erős Barkashoz képest. Ráadásul kék-fehér színű volt, úgyhogy a rendőrök is udvariasan kérték: kolléga, légy szíves, parkolj vele távolabb az utcasaroktól.
Volt, amikor megtolattam velük, hadd dolgozzanak.
Pedig beindult volna” - kacsint csibészesen a feleségére.
Milliónyi történet elevenedik fel, ahogy beszédbe elegyedünk a látogatókkal, vagy csak elkapunk pár foszlányt a beszélgetésekből. Senki sem arról mesél, hogy
mennyire vágyott volna egy Ford Taunusra
a rozzant Wartburg helyett, mennyire bosszantotta a vizét forraló Skoda, hanem a szép emlékekről, amikor még fillérekért lehetett tankolni, normális időjárást hoztak az évszakok, és kiszámítható volt minden. Ezt a tisztánlátást érdekesen torzító, fiatal éveinkbe repítő szemüveget hívják nosztalgiának.
Budapesten járunk, az év legnagyobb veterános rendezvényén, az Oldtimer Show-n, amit idén már tizedszer rendez a hasonló nevű kft., Kiss Tamás vezetésével.
A cég 2013 és 2015 között Oldtimerek Hétvégéje néven tartott kiállításokat,
idén viszont visszatért a show elnevezéshez, mégpedig azért, mert tízhektáros területével és az 500 járművel van olyan nagyszabású a rendezvény, ami indokolja az átkeresztelést. Létezett valaha (részben épp itt) Oldtimer Expo is, de más szervezte, idén nem lesz.
Öreg autós rendezvényhez keresve sem lehetett volna jobb helyszínt elképzelni, mint az önmagában is érdekes Vasúttörténeti Parkot, impozáns épületekkel, rengeteg gőzmozdonnyal, motorvonatokkal, kisvasúttal, sínautóval és hatalmas fordítókoronggal. A kiállítás szabadtéri részén, a csarnokon kívülre szorult veterán autók, buszok, harcjárművek és traktorok mellett kissé szürreális kiállítások is helyet kaptak, a Kalandjárókon vadiúj lakókocsik álltak, de új Daciával az AAA Autónak is volt saját standja.
Mint oly sok mai fesztiválon, rengeteg kézműves ételt és italt lehet kapni, részben átalakított régi haszonjárművekből (VW T3, Barkas, Citroen HY stb.), részben fapavilonokból, nem kifejezetten diszkontárakon. Még céllövöldét is találtunk, az összhatás alapján pedig valószínűleg sokaknak eszébe jut majd a zsibvásár szó. De kétségtelen, van mit nézni vagy enni, és persze semmi sem kötelező.
Az ódon csarnokokban szerencsére járműből is akad minden, ami szem-szájnak ingere. Ahogy belépünk a főbejáraton, egy
hatalmas Csajka limuzin terpeszkedik
szolnoki delegációs zászlóval, fehér peremű Firestone gumikon, a háttérben pedig egy kolosszális sportkocsi vonalai sejlenek fel, végtelen hosszú, ezüsttetős, soros nyolchengeres blokkot rejtő motorháztetővel: egy vagyont érő Mercedes Nürburg.
Jó stílusérzékkel gyűjtötték kordonnal bekerített szigetekre a hasonló tematikájú autókat, például a II. világháború előtti Fordokat, a Datsun Z-ket, a bit arisztokratákat (Bentley-társaságban egy Rolls-Royce Silver Shadow I. és egy Le Mans győzelmi díszes Jaguar XK 150).
Nem mehetünk el szó nélkül a kiállítás korelnöke, az 1897-es évjáratú, kétüléses Panhard–Levassor mellett sem. Főleg úgy, hogy mellette áll a kisöccse is 1900-ból, négy lóerővel,
szédítő 25 km/h-s végsebességgel.
Mindkettő megjárta már a világ egyik legérdekesebb autóversenyét, a száz év feletti autóknak tartott London To Brighton Runt, ahol maga a célba érés is felér egy győzelemmel.
Fiatalabb autókból, vagyis youngtimerekből is összegyűjtöttek egy csokorra valót, de nem kommersz tucattípusokból! Az európai kivitelű Porsche 944 és az amerikai 944 Turbo mellett egy Cobra feszít, mögötte pedig egy Ferrari 348 GTS álldogál, a nagy dumás hirdetésekről ismert Csonti Car jókora reklámmatricájával. Mi leginkább a Lotus Esprit Turbótól hatódtunk meg, amit a prostituáltat alakító Julia Roberts is meghajtott a Pretty Woman című romantikus filmballadában.
Csillogóra restaurált helyett megőrzött állapota, na meg ritkasága miatt volt érdekes Karcsi bácsi farmotoros BMW 700 Cabriója a Magyar Autóklub standján, mellette
egy lecsupaszított Lloyd Arabella mutatta a felújítási munkák egyik fázisát.
Egy osztrák csapat tűzpiros, 1957-es Maserati 350 S versenyautóval, rali VW Bogárral és 45 ezer euróért eladó ős Fiat Multiplával érkezett, Szabadkáról Zastava-különítmény sorakozott fel, de látunk 100 lóerős Skoda 130 RS versenyautót is.
Apropó, kelet-európai sportkocsik: számomra az Oldtimer Show egyik legérdekesebb attrakciója a Németországból érkezett Melkus 1000 RS volt, egyike a 100 legyártott autóból fennmaradt 30-35 darabnak. Ezeket annak idején a nyugati alkatrészek importtilalma miatt
Heinz Melkus versenyző Wartburg-alkatrészekből legózta össze,
beleértve a középre beépített kétütemű motort is. A szárnyas ajtós, szép formájú „keletnémet Ferrari” így kékes füstcsíkot húzott maga után a pályákon.
Ha már az NDK-s különlegességeknél tartunk, szót kell ejteni a Wartburgok és Trabantok elődeiről, az IFA F8-asokról és F9-esekről is, amiket a legtöbben legfeljebb csak képekről ismernek. A második csarnokban, ahol ezek állnak, a volt szocialista gyártmányok dominálnak, köztük OT rendszámos Polonezzel (a Nagypolszki utódja), álomszép Skoda Feliciával és egy Tatra 603-mal, amivel pár napja utasként még a budapesti utakat szelhettem, a hátam mögött hevesen gurgulázó V8-as motorral.
Míg a nyugati autókat a legtöbben áhítattal méregetik, a KGST-autók környékén már előkerülnek a nosztalgiázós történetek. Akkor is, ha motorokról van szó,
itt sorakoznak többek közt a horgász nagypapák Pannóniái is,
de olyan unikumot is láttunk, mint a Laruin&Klement, fogorvosi székre hasonlító oldalkocsival. Megszépült sorkatonai emlékeket is fel lehet idézni a sok katonai dzsippel, bár hozzánk a GAZ-UAZ flotta jutott inkább a Volvo Suggák, Jeepek és VW Kübelek helyett.
Pénteken díjazták a kiállított autókat és motorokat, a gyártási idejük alapján kategóriánként (antik, vagyis 1905 előtti, veterán, klasszikus I-II., nosztalgia I-III.). A beosztás megegyezett a MAVAMSZ muzeális minősítési kategóriáival, ami alapján az OT betűs, négyszámos oldtimerrendszámokat is kiadják. A legek zsűrizésénél a különlegesség, a szépség és az eredetiség számított, a serleg mindig büszkeség a tulajoknak, felújítóknak. Természetesen különdíjak is vannak, még traktoroknak is.
Persze önmagában az Orient és a West csarnokban tartott kiállítására bekerülni is kiváltság. Március 15-ig lehetett nevezni OT rendszámos vagy minősítésre alkalmas állapotú járművekkel, és a rendező bírálta el, hogy kiállíthatóak-e. Alapelv, hogy
minden típusból csak egy kerülhet a kordonok mögé,
így a kocsi állapota mellett az is számított, ki mennyire időben jelentkezett. A tulajok nem kapnak pénzt azért, hogy elhozzák járművüket, de szabályokba foglalva kiírhatják az adatlapra, hogyha netán eladó.
Sok mendemondát lehetett hallani arról, milyen összeférhetetlenség van a más rendezvényeken is szereplő autókkal, de a szabályzatban leírva csak egyetlen megkötést találtunk: a márciusi Autó, Motor és Tuning Show-n szereplő autókkal nem lehetett nevezni, hogy ne ugyanazt lássa a közönség. Aki nem jutott be a csarnokokba, előzetes regisztráció után a víztorony melletti Oldtimer Találkozó szabadtéri kiállításra is elhozhatta minősített OT-s autóját vagy 1950 előtti motorját.
A Magyar Vasúttörténeti Parkba egyik lehetőségként autóval lehet kijutni, de az 1100 fős parkoló és a maga a környék is betelhet, ezt azért érdemes számításba venni. A BKV-járatok mellett ingyenes fesztiválbuszok kínálnak alternatívát, ezek a Nyugati pályaudvar mellől indulnak, és
nyolc perc alatt kiérnek a Tatai útra.
Aki öreg csuklós, urambocsá kabrió Ikarusra számít, csalódni fog, ezúttal két alacsonypadlós Volvót fognak hadra, de őszintén szólva ezeket kevésbé sajnáljuk a gyűrődésért.
Ezen az útvonalon természetesen adja magát a kötöttpályás megközelítés, a Nyugati pályaudvar vagy Esztergom felől érkező, menetrend szerinti vonatok is megállnak napi 6-6 alkalommal a Vasúttörténeti Parknál. A szervező nem győzi hangsúlyozni, mi minden lesz ingyenes a rendezvényen, ilyen a tényleg sokféle gyerekprogram (íjászat, állatsimogató, légvár stb.) vagy a kóstolások a Gasztronómia utcában.
Felnőtteknek 3500 forintba kerül a belépő,
ám a gyerekeké és a nyugdíjasoké nem nagyságrendekkel, hanem csak 500 forinttal olcsóbb. Családoknak (két felnőtt, két gyerek) jobban megéri inkább a 9900 forintos közös jegyet választani. A pénteki kezdés után a hétvégi napokon is reggel 9-től este 6 óráig van nyitva a kiállítás, a vasárnapi zárás után kezdhetik a tulajok elszállítani kiállított veterán autóikat.
Veteránok tavasza
Olyan nagyszabású és széles közönséget elérő kiállítás nem lesz ugyan, mint az Oldtimer Show, de az idei tavasz sem lesz unalmas az öreg járművek szerelmeseinek. Április 9-én, szombaton tartják például Szigetszentmiklóson az Old Motors Veteránvásárt, ahol elsősorban alkatrészekből szemezgethetnek a tulajok, mint egy bolhapiacon, de lesznek eladó könyvek és motorok is. Aki lemarad, tavasszal több más veteránbörzére is ellátogathat országszerte, ezekről a Veteran.hu oldalon lehet tájékozódni.