11 évesnél idősebb a magyar autók több mint fele

FOTÓ ÁLTALÁNOS közlekedési dugó KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ személyautó
Budapest, 2015. június 1. A Szilágyi Erzsébet fasor, Várfok utca és Krisztina körút kereszteződése az átépítés alatt álló fővárosi Széll Kálmán térnél 2015. június 1-jén. Megváltozott a tér forgalmi rendje a felújítás miatt, a módosítások a tömegközlekedési, gyalogos és közúti forgalmat érintik. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Vágólapra másolva!
A Bosch friss felméréséből többek között kiderül, hogy az autósok közel fele 11 és 20 év közötti autóval közlekedik, az átlagos éves futás 16 ezer kilométer, a budapestieknek csak bő harmada autóhasználó, a magyar háztartásoknak pedig több mint a felében nincs autó.
Vágólapra másolva!

A 2008-as válság kezdete óta a Bosch kétévente felmérést készíttet arról, hogyan alakulnak hazánkban az autóhasználati szokások. Ez a kép az autóval rendelkezők arányától az autók átlagos korán és futásteljesítményén át az autótulajdonosok társadalmi és demográfiai csoportjainak meghatározására is kiterjed.

Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

2016-ban

a magyar háztartások 44 százalékában van autó:

a háztartások 39 százaléka egy, 5 százalékuk pedig kettő vagy kettőnél több gépjárművet használ. Az autók jellemzően saját tulajdonúak, céges autót csak a háztartások 2 százalékában találunk.

A diplomások 62 százaléka, míg a legfeljebb 8 általános iskolai végzettséggel rendelkezőknek csak a 18 százaléka gépjármű-tulajdonos. A középfokú végzettséggel rendelkezők és a szakmunkások 42 százaléka, az érettségizetteknek pedig 53 százaléka rendelkezik autóval.

A legtöbb autója a középkorúaknak van

A 18 és 29 év közöttieknek a 45 százaléka él autót használó háztartásban, a 30 és 39 év közöttiek 51 százalékának, a 40 és 49 év közöttiek 54 százalékának van autója.

A kor előrehaladtával ez az arány megfordul:

az 50 és 59 év közöttiek 48 százaléka, a 60 éves és annál idősebb honfitársainknak kevesebb mint egyharmada (30 százalék) rendelkezik autóval.

Az alsó jövedelem-kategóriába tartozók kicsivel kevesebb mint egyharmada (32 százaléka), az alsó-közép kategóriás jövedelműeknek pedig a 41 százaléka rendelkezik autóval. A felső-közép kategóriás jövedelműeknek idén csak egy százalékkal kisebb aránya, 40 százaléka mondta magát gépjármű-tulajdonosnak, míg ugyanez az arány a felső-kategóriás jövedelműek körében 53 százalék.

A Robert Bosch Kft. 2008 óta idén immár ötödik alkalommal hozta nyilvánosságra a magyar autóhasználati szokásokra vonatkozó országos, reprezentatív kutatásának eredményeit. A kétévente elvégzett kutatás rendkívül pontosan követi a 2008-as válság óta eltelt időszak ez irányú változásait. A kutatást idén is a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet végezte 2016 első negyedévében, 2400 fős minta személyes megkérdezésével. Életkor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív volt a minta a nagykorú magyar lakosságra nézve.

Érdemes kiemelni, hogy míg

a Budapesten élőknek alig több mint egyharmada

(35 százaléka), addig a községek lakóinak csaknem fele (45 százalék) autóhasználó. Ugyanez az arány a városban élők esetében 46 százalék.

A kutatása szerint 2016-ban Magyarországon a nők 37 százaléka, míg a férfiak 52 százaléka rendelkezik gépjárművel.

Tovább nőtt az autók átlagéletkora

Az autóállomány az elmúlt két évben csaknem egy évvel lett öregebb,

az autók átlagos életkora 2016 elején 13,2 év volt.

2016-ban 0 és 2 év közötti autót csak az autósok 2 százaléka használt, 3 és 5 éves kor közötti gépjárművet is csak 9 százalék tudhatott magáénak. A magyar autósok harmada 6 és 10 éves kor közötti, míg 49 százaléka 11 és 20 év közötti járművel közlekedik. Az élemedett korú, 20 év feletti autót használók aránya idén 7 százalék.

16 ezer km autók átlagos éves futásteljesítménye

A legtöbb autós (38 százalék) évente 5 és 10 ezer kilométert, 28 százalékuk pedig évente 11 és 20 ezer kilométert tesz meg a járművével. Az évi 5 ezer kilométer alatt autózok aránya mindössze 11 százalék, a 20 ezer kilométernél többet közlekedőké pedig 16 százalék.

Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a budapestiek és az érettségizettek körében. Csökkenés csupán a vidéki városokban élők, a 40-49 évesek és a diplomások körében volt tapasztalható.