Zsebferrari, amivel ralizni is lehet - Fiat X 1/9

Fiat X 1/9
Vágólapra másolva!
Az apró, középmotoros Fiat sportkocsival nemcsak csajozni lehet, ralizni is ideális választás. Bemutatjuk a 2016-os Volán Rallye Historic egyik legizgalmasabb indulóját. 
Vágólapra másolva!

Tavaly a Fiat X 1/9 pár apró futóműalkatrésze jól kiszúrt a motorvarázsló és karburátormágus Kacsári testvérekkel, emiatt nem mentek végig a 2015-ös Volán Rallye Historicon, de idén – alapos felkészítést követően - ismét a rajtvonalon látjuk majd őket a mostani hétvégén zajló futamon.

Vagányak a fehér felnik, a négy kiegészítő lámpa, továbbá a vontatáshoz szükséges kampókra mutató két piros nyíl is mutatja, hogy spéci felhasználásra tervezték. Nagyon rövid, mindössze 2,2 méter a tengelytáv, a teljes hossz 3830 mm Forrás: Busánszky Lajos

Az egyetlen középmotoros Fiat

A kocsijuk, a Fiat X 1/9 története bővelkedik érdekességekben.

Karosszériáját Bertone rajzolta,

és saját korábbi terveiből merített ihletet hozzá: 1969-ben jelent meg az Autobianchi Runabout nevű, tető és szélvédő nélküli koncepcióautó a Torinói Autószalonon, nem kell nagy autószakértőnek lenni, hogy felismerjük a formai rokonságot a két gép között.

Kezdetben 1,3-as motorral jött az X 1/9, és négyfokozatú váltót kapott Forrás: Fiat

Aztán 1972-ben adta meg a zöld jelzést a Fiat a szériagyártásra, nem tudjuk, mi járhatott a cég marketingeseinek fejében, hogy

a gyári kódnevet hagyták meg típusjelzésnek.

Kis ablaknyílás hátul (az üveg fűthető), a kiemelkedő, rácsozott lemez fedi a motortér nyílását. Kezdetben 1,3-as motorral jött, és négyfokozatú váltót kapott Forrás: Busánszky Lajos

A mindössze 880 kilós autócskánál minden adott volt a sikerhez: a forma mellett a nem sokkal korábban piacra dobott 128-as típus Aurelio Lampredi tervezte SOHC négyhengeresét kapta meg, de nem ám az orrába építették (nem is nagyon fért volna be), hanem a kétszemélyes kabin mögé, keresztben.

Dupla 40-es Weber karburátorból issza a benzint a motor, alacsony fordulaton is élénk, és ha nem kínozzák, 10 l/100 km alatti fogyasztással is beéri. A váltó itt már ötfokozatú Forrás: Busánszky Lajos

Remek lett a súlyelosztás, ráadásul a fém tetőpanel kivehető, így néhány percnyi munka árán igazi targa lesz az X 1/9-esből. A modellt hosszasan,

10 évig gyártásban tartották,

sőt, utána Betrone maga még 1989-ig készítette, immáron Fiat márkajelzés nélkül.

Vérbeli versenyautó

Az utcán megpillantva első gondolatunk, hogy ördögien sportos. Akkoriban nem csak a Fiat vetette be ezt a bukólámpával felszerelt fazont, a brit Triumph TR7 akár rokonnak is tűnhet, de a kevésbé hozzáértő egy alapos ráncfelvarrást kapott Ferrari Dinónak is nézheti.

Sportkormány, egymással szemben járó mutatókkal felvértezett kilométeróra és fordulatszámmérő néz szembe a sofőrrel, aki nagyon mélyen ül Forrás: Busánszky Lajos

Az itt bemutatott kocsi viszont nem egy szép karban levő veterán, hanem versenyautó. A testvérek indultak vele igazi ralin, ennek az öröksége a bukócső, az extra lámpák, a 40-es Weberekkel tuningolt 1500 köbcentis motor (teljesítménye 120 lóerő körül lehet), a rövidebb áttételezésű váltó, amellyel ugyan csak 160 km/óra a csúcstempó, de sokkal robbanékonyabb tőle a kocsi.

Laza talajon is jól uralható a könnyű, hátsókerék hajtásos sportgép. Magassága mindössze 1170 mm Forrás: Busánszky Lajos

A versenyautós jelleget a vezetőoldali kagylóülés, meg a rengeteg extra kapcsoló és gomb is erősíti. Hogy mostanában az éles ralifutamoknál sokkal lazább átlagtartó versenyekre használják Kacsáriék az autót, arra a visszafogottabb hangú kipufogó, a navigátor kényelmes fotelje, továbbá az átlagsebességet is mutatni tudó méterszámláló utal.

Spéci méterszámláló és tűzoltó készülék, ötpontos biztonsági övek. A bukócső alig látszik Forrás: Busánszky Lajos

Nem egy nehezen szerelhető vas. Csak néhány csövet kell lekötni, és már jöhet le a motor-váltó együttesről a kocsi könnyű karosszériája. Alkatrészei sem túl bonyolultak vagy egzotikusak, sok a rokonság például a Ritmóval.

És hogy milyen vezetni?

Középmotorossága ellenére nagyon barátságos, kezes jószág a Fiat X 1/9, elöl-hátul gólyalábas, független felfüggesztéseivel, négytárcsás fékrendszerével ügyes kanyarművész.

Elöl kapott helyet a hűtő, az előrefelé nyíló fedéllel lezárt első csomagtér 155 literes, és éppen belefér a targatető Forrás: Busánszky Lajos

Na és mi történik akkor, ha szerelembe esünk, és mindenáron akarunk magunknak egy ilyet? Jó szerencsére és türelemre lesz szükségünk. Amikor ezt a bejegyzést írom, magyar használt autós oldalon éppen egyet sem árulnak, a németen kettőt, az ehhez hasonló, ralira átalakított példányok pedig olyan 25-30 ezer eurós áron tűnnek fel az erre specializálódó internetes oldalakon.

50 éves a Volán Autós SC

Éppen fél évszázada alapították azt az autós klubot, amely a hazai autósport és azon belül is a rali legnagyobb tehetségeinek adott otthont a hatvanas, hetvenes és nyolcvanas években. 1966-ban született meg a Volán Autós Sport Club, a Volán Tröszt Reisz Györgyöt nevezte ki elnöknek, aki nagyon komolyan vette a feladatot. Szakmai vezetőnek elcsábította Mester Istvánt, aki a csepeli kísérleti üzemben dolgozott korábban.

A Club főállású szerelőket alkalmazott, ez lett a kor legprofibb csapata. Ide szerződtek a legjobbak, így a nemrég elhunyt örökös magyar ralibajnok, sokszoros EB-futamgyőztes, Európa bajnoki bronzérmes Ferjáncz Attila, vele együtt egykori navigátorai, Zsembery Jenő, Iriczfalvi Ferenc és dr. Tandari János is. Ugyanígy a budapesti csapatot erősítette többek között a raliban jeleskedő skodás Balatoni Mihály és Sándor István, a raliban kezdő, majd a gyorsasági szakágban kiteljesedő Kiss Dezső, a gokartos Nagy József, a salakos Sziráczky István és a motocrosszos Németh Kornél is.

A Volán Autós SC 1986-ig több mint 300 érmet, közte 168 aranyat szerzett, s 2007-ig indított versenyzőket, utoljára az autós gyorsasági országos bajnokságban, ezután – a szervezeti és a gazdálkodási körülmények változásának következtében - az aktív autós sportélet a VOLÁN Autós SC-ben nem folytatódott, tulajdonképpen hagyományőrző egyesületté váltak. A Volán Egyesülés jelenlegi vezetésének támogatása és a Volán Egyesülés nyugalmazott árufuvarozási és szállítmányozási igazgatója, az SC mostani elnöke, Bakos Endre nélkül ma nem lehetne Volán Rallye Historic, hiszen tavaly és idén is a Volán Autós Sport Club elsők között karolta fel a rendezvényt.