Egy fontos dolgot elvesztett az Audi Golfja

Audi A3
Vágólapra másolva!
Óvatosan modernizált külső és belső megjelenés, virtuális műszerfal, önvezető dugóasszisztens és egy új, egyliteres alapmotor, amiből egy fontos dolog hiányzik. Ezek a felfrissített Audi A3-as legfontosabb újdonságai.
Vágólapra másolva!

Sokkal többen vezettek már Audi A3-ast, mint azt sejtenék. Igaz Volkswagen Golfként, Skoda Octaviaként vagy éppen Seat Leonként csomagolva. Az ingolstadti kompakt ugyanis ezekkel, meg a még ezekből mutálódott egyterűkkel, szabadidő-autókkal, és sportautókkal áll szoros rokonságban, s mind közül a második legnagyobb presztízsű, mivel az első az Audi TT.

A frissített változatot a módosított hűtőmaszkról és az alul sarkossá tett fényszórókról lehet felismerni Forrás: Audi

Luxus kicsiben

Az A3 tehát kiskirály és éppen két évtizede vetette meg a lábát az Európában legnépszerűbb "C" szegmensben, 1996, 2003, majd 2012 a három generáció megjelenésének éve. Rájöttek Ingolstadtban, hogy az igényes és nagyvonalú vevőkörnek ugyanaz a luxus kell, mint a nagyobb modellekben, csak kisebb, városban is használható méretben, és valamivel olcsóbban.

A hátsó lámpának csak a rajzolata változott, az új lökhárító szélesebbnek láttatja az A3-ast Fotó: Bodács Károly

A kezdetben csak csapotthátú kivitelben készült négykarikás luxus-Golf az évek során aztán egész családdá fejlődött, a harmadik nemzedékváltás óta már

négy karosszériaváltozatban kapható,

melyek közül a négyajtós és a kabrió Győrben készül.

Már négy éves, ami egy autónál középkor

Az A3 harmadik nemzedékének műszaki felépítése a beszédes nevű Moduláris Keresztmotoros Építőkészletre épül (Modularer Querbaukasten - MQB), melynek koncepcióját a konkurencia mostanában kezdi még csak másolni.

Az ötajtós változatot Sportbacknek hívják Fotó: Bodács Károly

A hetes Golfnál bevezetett technológia lényege, hogy a kompakttól a középkategóriáig ugyanarra a technikára épül a VW-konszern minden keresztmotoros modellje, ugyanis

az MQB-ben nemcsak a tengelytáv, de a nyomtáv is változtatható.

Jelenleg az Audinál csak az A3-as és az új Q2-es épül MQB alapokra, mivel a nagyobb modellek már a hosszmotoros építőkészletet, az MLB-t használják, az A1 pedig még a régi, VW Polo architektúrára épül.

A négyajtós limuzint kizárólag Győrben gyártják Fotó: Bodács Károly

Bár a 2012-ben bemutatott, aktuális A3-as generáció alapvetően még ma is korszerűnek számít, a finom részletek tekintetében azonban

muszáj volt haladnia a korral.

Alig nyúltak a külsőhöz, csak a lámpákon – a fényszóró pl. már Mátrix LED rendszerrel is kérhető 665 ezres felárért – és a lökhárítókon változtattak, a préselt elemek viszont csereszabatosak a régiekkel.

A belseje az erőssége

Hiába osztozik az MQB platformon hétszemélyes hodályokkal is (VW Touran, és a hamarosan érkező Skoda Kodiak SUV), a kompakt Audi inkább a városi szingli életmód szimbóluma. Egész lénye a négykarikás embléma nyújtotta presztízsről, a stílusról és az olyan szintű kényeztetésről szól, amit az olcsóbb testvérmodellek nem tudnak megadni. Elvégre nem veheti mindenki a praktikusabb és olcsóbb Octaviát, még akkor sem, ha észérvekkel nehéz az A3-as mellett érvelni a cseh testvérrel szemben.

A középső képernyő csak a gyújtás ráadása után bújuk elő Forrás: Audi

Egy dolog azért biztos:

az A3 belseje még ma is kimagaslik a kompakt mezőnyből,

a szintén prémium Mercedes A-osztályét és BMW 1-esét is veri mind formában, mind minőségben. A szálcsiszolt alumínium dekorbetétek és szellőzőrostély-gyűrűk, a kapcsolók és egyéb vizuális, meg fizikai kontaktust teremtő részleteknek az a feladatuk, hogy a konszern szürkébb eminenciásainál többnek mutassák az A3-ast. És a trükk tényleg működik, a finoman megmunkált kabin már az elindulás előtt sok öröm forrása, pont úgy, ahogy sok más Audiban is.

Digitális átállás

Akkor a leghatásosabb a belső erődemonstráció, ha a TT-ből, a Q7-ből és az A4-ből már ismert „virtual cockpitot” is megrendeljük hozzá, amely a hagyományos óracsoport helyére épített 12,3 colos, 1440 x 900 pixel felbontású digitális képernyőt jelent. Nem is túl drága, a 171 ezer forint ebben a kategóriában nem szokott tétel lenni.

Az MMI menürendszert a tapipados forgótárcsával és a mellé tett gombokkal lehet vezérelni Forrás: Audi

Két fő nézeti kép jeleníthető meg rajta: az alap a hagyományosan nagy kerek sebesség- és fordulatszámmérő és a közéjük ékelt térképes navigáció, gombnyomásra azonban fordított méretarányúvá változtatható a kiosztása. A sebesség és fordulatszámmérő a képernyő két alsó szélére húzódik össze, középen pedig szemünk elé tárul az óriási térkép.

A Google-alapú navigáció látványosan jeleníthető meg a feláras, digitális műszerfalon Forrás: Audi

Ízlés dolga, kinek mi jön be, szerencsére a TT-től eltérően itt nem spórolták ki a szórakoztató és telekommunikációs rendszerek számára fenntartott, gyújtásra előbújó középső 7 colos MMI kijelzőt, így az utas is tudja kezelni a navigációt.

Dugóban már képes magát vezetni

Ha már a hozzáadott értékeknél tartunk, fontos kiemelni az új, keresztirányú forgalmat figyelő tolatóasszisztenst, az aktívan kormányzó sávtartó automatikát, a

65 km/h-ig teljes önvezetésre képes

(automatikus váltóval) dugóasszisztenst, valamint a feláras vészleállítást, amely a vezető rosszullétét a kormánymozdulatok hiányából ismeri fel, és figyelmeztetés után képes állóra fékezni az autót. Arról sajnos nem szól a fáma, hogy mit tesz a rendszer, ha a vészleállás egy autópálya belső sávjában egy bukkanó, vagy egy kanyar takarásában történik…

Az S-line csomag jó oldaltartású sportülései Forrás: Audi

Új motorok

Az új elektronikus rendszerek mellett volt egy prózaibb oka is az A3 frissítésének: az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályok áldozatává vált a korábbi 1,2 literes turbós négyhengeres, melynek helyét az új 1.0 TSI vette át. Ez csak a szokásos downsizing, legyinthetnénk, ha nem tudnánk, hogy

a köbcentik mellett a hengerek száma is csökkent:

a régi motor még négy-, az új már csak háromhengeres. Fura ez egy Audiban, erőltetett menetben a zakatolós csatazaj ugyanis az utastérbe is beszűrődik.

A Golf és az Octavia után az A3 is megkapta az egyliteres, háromhengeres turbómotort, melynek legnagyobb nyomatéka 200 Nm Forrás: Audi

Menni ugyan elfogadhatóan megy (9,7 mp, 206 km/h), de meg kell szoknia a fülnek a kerepelést – nyilván a tömeg és a karakterisztika miatt nem vitték túlzásba a zajszigetelést meg a kiegyensúlyozó mechanikákat, cserébe

1150 kilójával ez a legkönnyebb prémium kompakt a piacon.

Egész biztosan jól mutat a flottakibocsátásban egy 100 g/km alatti, európai norma szerint 4,5 literes átlagfogyasztású nem hibrid benzinmotoros A3-as.

Hibrid is van

Mert ha már környezetvédelem és spórolás, akkor az A3 e-Tron a megoldás, amely egy 204 lóerős rendszerteljesítményű, 1.4-es TSI-ből, illetve combos villanymotorból álló plug-in hibrid. Ha kell, padlógázon letépi az ember fejét a gyorsulása, ami után már a 130 km/h alatt rendelkezésre álló tisztán elektromos üzem minél további fenntartása jelenti majd a játékot.

Töltőn a zöld rendszámra jogosult konnektoros hibrid verzió. Tisztán elektromos üzemben sem lassú Fotó: Bodács Károly

Az elektromos gyári hatótáv 50 km, így magabiztosan teljesíti a vadonatúj, többek között ingyenes fővárosi parkolásra jogosító zöld rendszám kritériumát s csak ezzel napi több ezer forintot hagy a gazdájának zsebében. Igaz, a vételára megközelíti a 13 millió forintot, ami több mint kétszerese az 1,0 TSI árának.

A 310 lóerős S3-as a Volkswagen Golf R közeli rokona, de a facelift óta már egy hajszállal erősebb nála Forrás: Audi

Akinek a vezetési élmény fontos, az új, Atkinson-ciklusra is képes (ezért a régi 1,8-asnál takarékosabb) 190 lóerős 2,0 TSI-t, vagy 300-ról 310 lóerősre feltekert, alapáron összkerékhajtású sportváltozatot, az S3-ast kérje. A hibrid szintetikus vezetési élménye helyett ezekben minden olyan őszinte, mintha egy másik világba csöppennénk: az S3 250 km/h végsebessége nyilván kevés helyen autózató ki, de brutális gyorsulása (4,7 s), közvetlen kormányzása és visszadurrogó kipufogója viszont közúton is élvezhető.

Még nincs ára a kis motornak

Az Audi konfigurátorában egyelőre az 1,4-es, hengerlekapcsolásra képes 150 lóerős TSI az alapmodell, amely 6,5 millió forinttól érhető el. Az 1.0 TSI alapára minden bizonnyal 5-ös számmal kezdődik, amint megérkezik az első szállítmány a márkakereskedői hálózatba.

A győri gyártású kabrió is győri modell, az 1,4-es benzinessel 8,83 milliótól indul az ára Fotó: Bodács Károly

Azt azonban már most tudhatjuk, hogy jó prémiumhoz méltó módon az extrák határa a csillagos ég. A könnyebbség kedvéért az S line sportosabb optikát, míg a Design a stílusosabb megjelenést adja csomagban mintegy 10 százalék felárért. Új színek is megjelentek a kínálatban, a korábbi 8 helyett 12 közül lehet választani.

Az A3-as tágasabb az A-Mercinél és az 1-es BMW-nél, és belül is igényesebb kialakítású, cserébe a vezetése nem akkora élmény Forrás: Audi

Bizony nem is egyszerű új A3-ast venni! Sok-sok türelem, kitartás és összpontosítás kell a legmegfelelőbb A3 kivitel összelegózásához, de már az alapmodellbe is jobb érzés beülni, mint a legtöbb hasonló méretű vetélytársba.