Jobb a turbó, mint a villanymotor? - Lexus IS 200t teszt

2016.07.01. 16:45

A hibridforradalom úttörőjének középkategóriás modelljét is elérte a downsizing, amiből természetesen a Lexus is igyekszik előnyt kovácsolni. Az impozáns külsővel rendelkező, némileg ellentmondásos sportszedánt kétliteres, turbós benzinmotorral teszteltük, ami az egyetlen alternatíva a lusta, de takarékos hibrid mellett.

Három évvel a bemutató után is frissnek hat az IS formájaForrás: Autogram

Mivel a predátor-arcú, harmadik generációs Lexus IS-ek hibrid hajtással (300h jelzéssel) már évek óta koptatják a hazai utakat, nem érdemes a formavilágot hosszan elemezni, inkább csak a visszajelzésekből levonni a tanulságot. Az agresszív külső nagyon is elérte a célját, ami egyértelműen az volt, hogy két tábora legyen az éles vonalakkal megrajzolt front- és farrésznek, mégpedig a „tetszik" és „nem tetszik".

A 2800 mm-es tengelytáv nem, de a 4665 mm-es hossz és az 1810 mm-es szélesség átlagos ebben a kategóriában, csakúgy mint a 480 literes csomagtérForrás: Autogram

Az IS részletgazdag, burjánzó formavilágával kapcsolatban két tényt leszögezhetünk: karizmatikus, és ebből adódóan vonzza a tekintetet. Valószínűsíthető, hogy jó néhány év múlva sem lesz fáradt a forma, ahogy az a két elődnél sem lett az. Szerencsére a külső harmóniát nem töri meg az egyedi beltéri dizájn, azonban ezért az extravagáns megjelenésért szűkös helykínálattal kell fizetni.

Nézze meg a videót az IS 200t-ről!

A külső dimenziókban nincs nagy eltérés a vetélytársakhoz képest, sőt a 3-as BMW a legkisebb ezen a pályán, de a tengelytáv az IS-nél a legrövidebb (2800 mm-es), amivel már a Mercedes CLA-jához közelebb áll, mint a valódi konkurenciát jelentő C-osztályhoz.

Nincs álkipufogó és áldiffuzor mint a német vetélytársaknál. A látványos kályhacső végek jelzik, hogy nem a hibrid verzióval van dolgunkForrás: Autogram

A viszonylag rövid tengelytávot még befelé szűkülő tetőoszlopokkal is megspékelték, így kitalálható, hogy a hátul ülőknek van a legtöbb oka a panaszra a szűkösség miatt, de ez már a régebbi IS-ekben is így volt.

Ízléses és izgalmas a belső

Jó fogású a kormány, és a középkonzol döntött helyzete kimondottan ergonómikus. Első osztályú a sofőrhely, azonban asokgombos műszerfal már kissé idejétmúltForrás: Autogram

Elöl viszont van elég hely, ergonómiailag tökéletes a vezető pozíció, a jól formázott ülésekben helyet foglalva mindent szépnek látunk és érzünk. Ha valamit el kéne tanulnia a német prémiummárkáknak az IS-től, akkor az a műszerfal dizájn, ugyanis a japán kocsi után igencsak porosnak látszik a BMW és a Mercedes tabletes cockpitje.

Az óracsoport, amivel bárkit elkápráztathatunk: a gyűrűs rész jobb oldalra csúszik, ha más infót szeretnénk előhívniForrás: Autogram

Viszont a Lexus infotainment rendszerét vezérlő erő-visszacsatolásos egérpad igényel némi megszokást, ezért reméljük, nem marad el a felhasználóbarát fejlesztés a közelgő ráncfelvarrásnál, hiszen Európában mégiscsak ez volt a második legnépszerűbb modellje a márkának.

Hátul szűkös a tér, nem csak a széles kardánalagút teszi kényelmetlenné a középen ülő helyzetétForrás: Autogram

Ahogy egy Lexustól elvárható, az összeszerelési minőséget nem érheti kritika, mint ahogy az anyaghasználatot sem.

Valahol eltűnnek a lóerők

Ha gépészeti szempontból nézzük, minden elismerést megérdemel a 2,5 literes V6-ost leváltó kétliteres, turbós sornégyes, hiszen a hátsó kerekekre küldött 245 lóerő, a 360 Nm (1600-as fordulattól) papíron igencsak kecsegtető adatok, akárcsak a 7 másodperces gyorsulás és a 230 km/h-s végsebesség. Viszont a valódi sportossághoz túl szelíd az erőforrás karaktere, amit a Toyota saját fejlesztésű, sokat gondolkodó nyolcfokozatú automatája sajnos még tovább tompít.

A hosszában elhelyezett sornégyes, kettős megfúvású, vízhűtéses turbóval felszerelt motor mindössze 160 kg-ot nyom. Széles tartományban változó a szelepvezérlés a szívóoldalonForrás: Autogram

Valódi vezetési élmény eléréséhez komoly gyakorlat szükséges, ugyanis a kellően feszes futómű, közvetlen, és jól súlyozott kormány, és az erős fékek elbírnák a pályahasználatot, viszont a huncutkodáshoz vérmesebb aggregát és határozottabb váltó (akár egy kézi) kellene.

Többféle menetpróbram választható, amik főleg a gázpedálra, a váltóra és a kormányzásra vannak hatássalForrás: Autogram

Forszírozott tempójú kanyarvételeknél hamar kiderült, hogy az elektronikus védőháló kiválóan dolgozik, ugyanis szinte alig, vagy egyáltalán nem lehetett az IS 200t-t kihozni a sodrából, pedig ez is hátul hajt, mint a 3-as BMW vagy a C-osztályos Mercedes.

Inkább luxus-, mint sportszedán

Érdemesebb inkább visszafogottabb tempóval, a biztonságos és kényelmes autózást előtérbe helyezve közlekedni az IS-sel, mert ekkor elfelejtjük a negatívumokat, és csak élvezzük a komfortos ülést, a remek hangszigetelést, és a Breitling órás, 15 hangszórós Mark Levinson hifi élő koncerteket megközelítő hangját.

A fogyasztás nagy szórást mutatott: a városi használat erősen 10 liter főlé vitte az átlagot, autópályás és vidéki poroszkálás mellett azonban stabil 8 literrel zártuk a tesztetForrás: Autogram

Alapfelszereltséggel 10,5, a leggazdagabbal 15,4 millió forintot kérnek a turbós IS-ért. Ezért a pénzért viszont olyan felszereltséget kapunk, amit a konkurens modellek legalább 1,5-2 millió forinttal többért kínálnak, például itt az automatikus váltó is széria.

A Lexus valahol félúton van a BMW és a Mercedes között mind a vezetési élményt, mint a komfortot tekintve, de a legtöbb vevő talán nem is a képességei miatt dönt mellette, hanem az egyedi forma, a megbízhatóság ígérete és a ritkaságfaktor miatt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK