Öreg autók és Malév gépek, ilyen a tökéletes időutazás

2016.07.25. 16:43

Ikarus 280-as csuklós busz, Tu-154-es repülőgép, Trabant 601 versenyautó és Austin Princess. Kizárt, hogy négy ilyen jármű egy helyen gyűljön össze, a többi érdekességről nem is beszélve. Van azonban évente egy nap, amikor minden lehetséges.

Autók és Kávé néven már kilencedik alkalommal tartottak oldtimereknek, youngtimereknek és érdekes, tuningolt autóknak találkozót. Maga a műfaj egyébként Amerikából ered, és az a lényege, hogy olyan összejövetel, ami nem rabolja el az egész hétvégét, ezt főleg a családosok értékelik.

Mini-sorfal a TU-134 előtt. A képre kattintva galéria nyílikFotó: Kismartoni András - Origo

Csak egy rövid összejövetel szombat reggel-délelőtt, amikor a kedvenc járgányt meg lehet sétáltatni, egy kávé mellett elbeszélgetnek a tulajdonosok, és ebédre már mindenki haza is ér. A veterán autók értékesítésével és bértárolásával foglalkozó Kultmobil szervezi a bulit 2013 óta, többek közt a Kincsem Parkban és az érdekes gyűjteménnyel rendelkező Citroen Pásztor kereskedésnél.

Egy nyitott Maseartiból nézve is szokatlan egy IL-18, az oldalán kettes Golffal és állólámpás MercivelFotó: Kismartoni András - Origo

Van azonban egy évente visszatérő, nagyon izgalmas helyszín is, az Aeropark. Ez nem más, mint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálja melletti repülőmúzeum, ami fantasztikus kulisszát ad a találkozónak. Egyszer sok-sok évvel ezelőtt jártam már itt egy Múzeumok éjszakáján, akkor elég lehangoló képet mutatott a gazban rozsdásodó sok különlegesség, de ez üzemeltetőváltással mára sokkal rendezettebb lett a környezet, és mintha a kiállított gépek, eszközök is jobb bőrben lennének.

Szállunk rendelkezésére

Ott sorakozott a Malév korszak összes személyszállító gépe Li2-től az L410-ig, és ilyenkor azért óhatatlanul elgondolkodik az ember, miért így alakult a hetven éve Maszovlet néven alapított légitársaság sorsa. Néhány gépre, köztük a négy légcsavaros IL-18-ra és a szintén szovjet, de már sugárhajtású Tu-154-re fel is lehetett menni, és a kapitány székébe ülve bárki képet alkothatott arról, mennyivel összetettebb volt a pilóták munkája a számítógépkorszak előtt.

Ez az IL-18 már aligha fog többet felszállni, de be lehet ülni a pilóták ülésébeFotó: Kismartoni András - Origo

A földi kiszolgáló járműveket is érdekes volt végignézni (köztük a hátán beszállólépcsőt cipelő Avia teherautót, a Hódgép Aerotrac repülőgép-vontatót vagy a MAZ-kerozinszállítót), de a korábbi évekkel ellentétben a repülőmúzeum személyautók beszerzésébe és korhű felújításába is belekezdett. Itt volt hát a kék Malév dekorációs Lada 1200 kombi és az újabb Wartburg 353 Follow me kocsi is, ezekről is láthat képeket a cikkhez tartozó galériában.

Az egyik Hódgép, mögötte a Tesla radarállomásFotó: Kismartoni András - Origo

Egy szintén megszűnt magyar nagyvállalat, az Ikarus két busza is tiszteletét tette: a szépségdíjas Ikarus 250-es éppen körtúrára szállított vendégeket, és a csak egy kerítésen kívül állt meg egy időre, míg a BKV-tulajdonában lévő, de szintén Malév-festésű csuklósra fel is lehetett menni. Lenyűgöző volt a ráncajtós, trilex kerekes, műbőr üléses, kerek ajtónyitó gombos Ikarus 280-as.

Gyönyörű lett a malévos Ikarus 280Fotó: Kismartoni András - Origo

Angol és olasz előkelők

De mi újság a találkozókra érkező autókkal? Csak 120 előre regisztrált autót fogadtak a szervezők, de a visszajáró látogatók szerint idén a jelentkező száma elmaradt a tavalyitól, és valóban nem álltak egymás hegyén-hátán a kocsik. Így is érdekes felhozatalban lehetett gyönyörködni, a legelőkelőbb jármű talán egy hófehér, üveg válaszfalas, ötvenes évekbeli Austin Princess limuzin volt.

Raliautók a vasfüggöny két oldaláról: Lancia Fulvia és a Trabant 601Fotó: Kismartoni András - Origo

Az öreg amerikai autókat egy szép Ford Mustang I. Hardtop és egy nyitott Chevrolet Chevelle SS képviselte, de az olasz szekció mellett sem lehetett szó nélkül elmenni, volt például Lancia Fulvia raliautó, nyitott Maserati Biturbo, Alfa GTV, Lancia Delta HF Integrale és a hétköznapok hőseként Fiat Ritmo Cabrio is.

Renault 16 és harmonikás Trabant

Németország autóiparát számtalan BMW képviselte, de volt többek közt VW Bogár, Opel Kadett City, VW Golf II., Mercedes W114 és W123, Ford Sierra és Opel GT is. Külön szigetet alkottak a régi és új Minik, illetve a közelmúlt hírnökeként a Hyundai Coupék is, de talán az egymás mellett álló két Renault 16-ra és a Volvo P1800 ES shooting brake-re volt a legjobb ránézni.

BMW E30, magyaországi Bogár és egy Renault 16, háttérben a két terminál közti SkyCourtFotó: Kismartoni András - Origo

A szocialista autóipar sem maradhatott távol a rendezvényről, bár viszonylag szerény volt a felhozatal belőle. Amikor kint jártam, három Trabant sütkérezett a napon, a korábban nálunk is bemutatott veteránminősítésű raliaautó, egy zöld Tramp és a régebbi optikájúra alakított, harmonikatetős kombi. Rajtuk kívül egy ültetett Lada idézte fel a béketábor hangulatát, az említett reptéri járműveken kívül.

Dupla fedél, szimpla felhozatal - érdekes autókkal, részben fiatal autókkalFotó: Kismartoni András - Origo

Én sem egzotikus csodával, hanem 27 éves Volkswagen Polómmal érkeztem a rendezvényre, de azért talán érdekesebbé teszi, hogy vadonatúj kora óta a családunkban van, sohasem volt törve, és az első nagyobb nyugati autóimport-hullámmal, a rendszerváltás heteiben érkezett az országba.

Az öreg VW Polóm, egy lépcső és egy TU-134 társaságábanFotó: Kismartoni András - Origo

Az Autók és Kávé remek alkalom volt arra, hogy előszedjem a garázsból és megsétáltassam, egy olyan reptéri környezetbe, ahol a Malév-korszakban megállt az idő. Nem kérdés, jövőre kár lenne kihagyni a folytatást. Hogy ugyanitt lesz-e? Nem 100%, mert egyre több helyről lehet hallani olyan szándékról, hogy a múzeumot átköltöztetnék az üresen álló Ferihegy 1 reptér gyönyörű épülete elé.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK