Ha ezt elfogadják, végük lehet a magyar használt autós csalásoknak

használt autós cikk
Cubans watch new and used foreign-made cars for sale at a car dealer in Havana on January 3, 2014. The free sale of cars in Cuba has been officially authorized Friday, but at astronomical prices. AFP PHOTO/ADALBERTO ROQUE / AFP / ADALBERTO ROQUE
Vágólapra másolva!
Biztonságosabbá válhat a használtautó-vásárlás, könnyebben kivédhetők lesznek a visszaélések, ha bevezetik az úgynevezett járműéletút adatszolgáltatást.
Vágólapra másolva!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium terve szerint bővülhet az interneten, bárki által lekérdezhető adatok köre, ha az Országgyűlésen is átmegy az erről szóló előterjesztés – írta a Totalcar.

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) eddig is lehetőséget adott a gépjárművek bizonyos adatainak lekérdezésére. Így ellenőrizhetjük az autók kilométeróra-állását, annak rögzítési időpontját, vagy akár azt is, hogy a kiszemelt jármű forgalomban van-e. Tavasz óta mindezt akár okostelefonnal is megtehetjük az Autoszkóp app segítségével.

A közeljövőben egy kattintással kiderülhet, hány tulajdonosa volt egy autónak, és melyik országból érkezett Forrás: AFP/Adalberto Roque

A minisztérium honlapján megjelent tervezet szerint több nyilvántartás adatai kapcsolódhatnak össze a jövőben. A fentiek mellett megtudhatjuk többek között azt, hogy melyik országból származik az autó, Magyarországon hány tulajdonosa volt korábban, sőt az esetleges káreseményekről is tájékozódhatunk. Ami viszont ezeknél is fontosabb lehet: a minden eladáskor kötelező eredetiségvizsgálatok eredményeinek követése.

A rendszerből nemcsak a vizsgálatok helyét és idejét tudhatjuk meg, hanem azt is, hogy ott milyen feljegyzések születtek az alvázszámról, motorszámról (vagy motorkódról), a rendszámról és a regisztrációs matricáról. Míg az ott készült fotókat eddig maga a tulajdonos is csak a KEKKH-hoz benyújtott kérvény alapján kapta meg, addig a módosítás elfogadásával az elektronikus felületen bárki lekérheti.

Az adatlekérés során sem annak célját, sem jogalapját nem kell majd igazolni. A rendszer több nyilvántartó szerv adataiból dolgozik, de elég egyetlen adatigénylést indítanunk ahhoz, hogy átfogó képet kapjunk egy-egy jármű előéletéről.

Ha az Országgyűlés elfogadja, a rendszer januárban kezdhet működni.