Négy éve szűnt meg a korábban szokásos rutinvizsga, azóta a tanulók csak forgalomban vizsgáznak, és ott kell bemutatniuk, hogy mennyire tanultak meg például parkolni vagy szabályosan megfordulni. Ez az elmúlt időszakban sok problémát okozott, mert a vizsgaidő nagy része sokszor elment a gyakorlati feladatokkal – írta a Totalcar.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság ezért a jövő év elejétől az eddigi négy manőverezési feladat helyett már csak kettőt ír elő a vizsgázóknak. A parkolási feladatok közül a járda mellé előre vagy hátra beállás, illetve a merőleges jobbra előre, jobbra hátra vagy balra előre manőverek közül kell egyet elvégezni, de lesz egyívű vagy egy Y forduló is.
A hatóság azt várja, hogy a kevesebb manőverezési feladat mellett több idő marad az autóvezetés egyéb fogásainak felmérésére, vagyis időben és térben több forgalmi helyzetben derülhet ki, hogy a tanuló kaphat-e jogsit, vagy sem.
Noha a változás jelentős, ez biztosan nem oldja meg az autós tanfolyamok jelenlegi problémáit. Miközben még mindig kevés az oktató, egyre többen iratkoznak be az autósiskolákba, és a rendeletekben szabályozott előírások (kötelező 580 kilométer vezetési gyakorlat, az oktatók munkaideje maximum napi 10 óra lehet) miatt, aki ma jogosítványt szerezne, átlagosan kilenc hónapig elhúzódó tanfolyamra számíthat, legalábbis Budapesten és környékén.
Hiába indították újra három éve az oktatóképzést, a szigorú feltételek miatt évente körülbelül százötven, frissen vizsgázott oktató lép munkába, de ugyanennyien abba is hagyják, mert kiöregszenek a szakmából, vagy nem tudnak megélni ebből a munkából.