Felment a pompa - A Holbrook-műhely története

Vágólapra másolva!
Ma már nehéz elképzelni, de régen, ha valaki igazán különleges autóra vágyott, csak a működő mechanikát vette meg az autógyártótól, amit aztán azonnal elvitt egy neves karosszériaépítő-műhelybe, ahol olyan ruhát szabtak a kocsijára, amilyet csak szeretett volna, vagy amilyet megengedhetett magának. A múlt század első felének egyik leghíresebb ilyen műhelyének, a New York-i Holbrooknak a történetéről szól alábbi cikkünk.
Vágólapra másolva!

1908-ban két viszonylag jelentéktelen karosszériaépítő, Harry Holbrook és John Graham úgy döntött, közös tervező-gyártó üzemet nyit Manhattanben.

Azonnal a királykategóriás egyedi felépítményekre szakosodtak,

s ez így is maradt egészen a cég bezárásáig.

Az első világháborúig státuszszimbólumnak számított a Simplex, 10,0 l-es, 50 LE-s négyhengeres vitte Forrás: Retro Mobil

Első kuncsaftjuk az amerikai Mercedesnek is becézett Simplex (később Crane-Simplex) volt, de

hamarosan számos, korában ultraluxusnak számító márka is jelentkezett:

a Fergus, a LaFayette, az Owen Magnetic, a Phianna, a Porter és még sorolhatnánk. Természetesen a módos tulajdonosok jóvoltából a nagyobb nevek is – Isotta-Fraschini, Marmon, Locomobile, később a Cadillac, Rolls-Royce, Mercedes, Pierce-Arrow - is megjelentek.

Bámulatos ritkaság a Fiat Tipo 6, 1911-ből. Guruló alvázát egy autóversenyző hozatta az USA-ba, és a Holbrookkal szabatott rá túrakasztnit Forrás: Retro Mobil

Gyorsan fejlődött az üzlet, még az első világháború sem akasztotta meg különösebben, sőt, 1917-ben a King (szintén régi amerikai márka) Eight alapjaira építettek egy alumínium karosszériás (!), hétüléses túrakocsit, személyesen II. Miklós orosz cárnak. Aztán az orosz forradalom miatt a káprázatos jármű az USA-ban maradt.

Egy dúsgazdag wisconsini hölgy furikázott ezzel az 1912-es, Holbrook-féle Mercedes 28/95-tel Forrás: Retro Mobil

Ekkor már Graham irányította a vállalatot, mert Holbrook 1913-ban lemondott igazgatói posztjáról, és csak a bemutatótermet vezette. 1920-ban a Packardtól kaptak megrendelést kis sorozatú, úgynevezett fél-egyedi felépítményekre, egyszerre a gyártótól és a jól menő, pazar New York-i márkaképviselettől.

Dandártábornok volt a tulaja ennek az 1923-as Rolls-Royce Silver Ghost-nak Forrás: Retro Mobil

Akkortájt lett a Holbrook a Springfieldben gyártott Rolls-Royce-ok egyik beszállítója is,

a Silver Ghost bázisára építettek sofőrös limuzinokat, szedánokat és landaulet-eket. 1923-ban a remek mechanikájú, de ódivatú külleme miatt szinte eladhatatlan Lincolnt a vezetőség úgy próbálta fellendíteni, hogy több menő formamesterrel is készíttetett divatos kasztnikat.

Főszereplőnknél 1925 és 1929 között nagyjából száz Lincoln L Collapsible Cabriolet készült Forrás: Retro Mobil

Holbrookék specialitása a „Collapsible Cabriolet", azaz összecsukható tetejű kabrióváltozat volt. 1928-ban a luxuspiac leg-legje,

a Duesenberg is bekerült a vendégkörbe,

ők tíz kocsitestet kértek, ötüléses szedánokat és sofőrös limuzinokat.

Mára csak három maradt az eredeti Holbrook-Duesenberg J-ből Forrás: Retro Mobil

A Holbrook konzervatív formái azonban

nem mindig feleltek meg a színészek, gengszterek és mágnások ízlésének,

ezért többször megesett, hogy divatosabbá szabatták át őket valamelyik másik stúdióban. 1929 a vég kezdete volt, beütött a gazdasági válság, a kis cég nem tudott talpon maradni, pedig még rádiókészülékek fadobozainak gyártásával is próbálkozott. 1930-ban zárt be végleg.

Forrás: Retro Mobil