Rémisztő adatok, a buszoknál is mérgezőbbek a modern dízelautók

közlekedési dugó, torlódás
Hegyeshalom, 2015. szeptember 11. Torlódás az M1-es autópálya Bécs felé vezető oldalán 2015. szeptember 11-én Hegyeshalom közelében. Biztonsági okokból lezárták a nickelsdorfi (miklóshalmai) határátkelőt Ausztriában, mert illegális bevándorlók nagyobb csoportja indult útnak a A4-es autópályán. MTI Fotó: Filep István
Vágólapra másolva!
Egy új kutatás szerint a modern, Euro 6-os szabványnak megfelelő dízelautók tízszer környezetszennyezőbbek, mint a buszok és teherautók.
Vágólapra másolva!

A vizsgálatot egy EU-s szervezet, az International Council on Clean Transportation (ICCT) végezte el, az eredmények pedig ismét rávilágítottak arra, hogy sürgősen változtatni kell a személyautók emisszióját vizsgáló teszteken. Ez az idén elvileg megtörténik, de a gyártók ezután is tudnak majd trükközni.

A laboratóriumokban született eredmények régóta köszönőviszonyban sincsenek a valós körülmények között produkált kibocsátási értékekkel, a Volkswagen dízelbotránya után is jelentős az eltérés a modern dízelek gyárilag megadott és valós nitrogén-oxid-kibocsátása között.

Minél magasabb az oszlop, annál nagyobb az eltérés az adott modell gyárilag megadott és valós nitrogén-oxid-kibocsátása között. A nitrogén-oxidok súlyos megbetegedéseket okozhatnak Forrás: ICCT

A Németországban és Finnországban tesztelt teherautók és buszok összességében feleannyi nitrogén-oxidot bocsátottak ki, mint a személyautók. Mivel az ilyen járművek többet is fogyasztanak, ennek figyelembe vételével azt állapították meg, hogy a személyautók tízszer szennyezőbbek a nehéz járműveknél.

Jelentősen csökkent az Euro 6-os nehéz járművek nitrogén-oxid-kibocsátása. Az ábrán jól látszik, hogy a dízelautóké jóval nagyobb Forrás: ICCT

Az ICCT szerint a busz- és teherautó-gyártók valós körülmények között is tudják tartani a hatóságilag előírt értékeket, míg a személyautóknál jelentős eltérések vannak a gyárilag megadott és a valós adat között.