Így tehet jót a kocsijának, ha a kegyetlen mínuszokban autózik

2017.01.10. 12:00

A fogcsikorgató, sarkvidéki eredetű hideg néhány napig még kitart, egyre több autó mondja be azonban az unalmast. Miért történik ez, mit tehetünk ellene, és egyáltalán: hogyan melegítsük be a motort? Elmondjuk.

A mostani hideg téli reggeleken sokak rémálma, hogy a slusszkulcs elfordítására csak erőtlen köhögés a válasz az autó elejéből. Ha négy évnél idősebb az akkumulátor, ez gyakorlatilag bármikor bekövetkezhet, akár a jelenleginél enyhébb időben is.

A tél kíméletlen az akkumulátorokkal, ezért mondják mindig, hogy az ellenőrzés a téli felkészítés része

Az autók akkumulátora ugyanúgy veszít a teljesítményéből az idő múlásával, mint például egy mobiltelefoné, csak míg ez utóbbit észrevesszük abból, hogy gyakrabban kell a töltőre dugni, az autóaksi többnyire váratlanul adja fel – főleg ekkora mínuszokban.

Egy bikakábel mindig jól jön

Ennek meglehetősen egyszerű az oka: nagy hidegben a kapacitásának akár kétharmadát is elveszítheti az autó akkumulátora, így egy életciklusa vége felé járó darab, amely ősszel még eljátssza, hogy kutya baja, a kemény mínuszokban sokszor már nem képes beindítani a motort.

A kezdeti pánik ("miért nem cseréltem ki a tél előtt?") és tehetetlen düh után több megoldás is felmerülhet: a legegyszerűbb és egyben a leggyorsabb, ha van nálunk egy bikakábel, amely (és egy másik autó, például a szomszédé) segítségével viszonylag hamar beindítható egy autó, attól függően, mennyi szufla maradt még a gyengélkedő akkumulátorban, illetve mekkora a kábel áteresztőkapacitása.

Bikázás után nem árt legalább fél, de inkább egy órát autózni, és mellőzni az elektromos fogyasztók használatát, hogy biztosak lehessünk a következő startban. Ha a tél előtt nem történt még, fejben még mindig nem késő felkészülni egy új akkumulátor beszerzésére, hiszen amelyik egy hideg reggelen feladta, azzal bármikor megtörténhet ugyanez. Újabban sokan esküsznek az úgynevezett zsebbikákra is, télen nem nagy kockázat a kesztyűtartóban tartani őket.

Ha nincs bikakábel...

Segítség és/vagy bikakábel hiányában két dolgot tehetünk: felhívunk egy akkusegély-szolgálatot, szervizt vagy a Magyar Autóklubot, amely némi felárért ugyan, de ellát minket a megfelelő akkumulátorral, és még be is szereli.

Pillanatok alatt meg lehet mérni, milyen állapotban van az akkumulátor

Csere előtt persze nem árt meggyőződni arról, hogy valóban az akkumulátor a ludas, és nem egy égve hagyott lámpa, bekapcsolva hagyott fogyasztó, hibás generátor vagy zárlatos berendezés áll a háttérben. Ezt némileg bonyolítja, hogy csak műszeres vizsgálattal deríthető ki, hogy megfelelően tölt-e az autó generátora, mekkora az indítómotor áramfelvétele, illetve hogy mekkora az akku sarkain a töltőfeszültség. Egy szervizbe begurulva biztosan segítenek a mérésben.

Az akku még bírja, de kell-e melegíteni a motort elindulás előtt?

A hideg motor többet fogyaszt, károsanyag-kibocsátása az egekben, de ami a legfontosabb, a hideg motorolaj nem biztosít tökéletes kenést, ezért sokkal jobban kopnak a mechanikus elemek, ha ilyenkor erőltetjük. De mi a teendő nagy hidegben? Járassuk a motort alapjáraton, vagy üljünk be, és induljunk el finoman, mert a magasabb fordulattól hamarabb bemelegszik? Korábban szakértőket kérdeztünk erről.

  • Volkswagen - Papp László, műszaki oktatásvezető: A motorokat – mérettől szinte függetlenül – csak maximum fél percig javasolom melegíteni, utána rögtön el lehet indulni.
  • Toyota - Krajcsovits Sándor, osztályvezető: A dízelmotorok nagy előnye a kisebb hőveszteség, ebből fakadóan hátrányuk a hidegindítás, a benzinesekhez képest lassabb bemelegedés. Turbódízel motornál a csapágyak nagy terhelésre méretezettek, de a megfelelő kenőképesség ideális hőmérsékletet igényel, ezért javaslom álló helyzetben melegíteni a dízelmotort a méretétől függően akár 2-5 percig is. A hideg motorra "ráengedni" a több száz Nm-es nyomatékot nem igazán támogatja a tartós üzemet. Ne feledkezzünk meg arról, hogy egy modern dízelmotor már 1200-1500-as percenkénti fordulaton leadja a teljes nyomatékának 70-90 százalékát, ami akár 270-350 Nm is lehet. A precíz kis hézagokkal gyártott nagyfordulatú turbófeltöltő szintén érzékeny a kenőolaj állapotára. Szerintem a szívó benzines motorokat is érdemes álló helyzetben melegíteni, csak rövidebb ideig, 1-4 percig. Magánvéleményem az, hogy a kis hengerűrtartalmukhoz képest nagy teljesítményű turbós benzinmotorok hasonló gondoskodást igényelnek, mint a dízelek, különösen a turbófeltöltőre kell odafigyelni. Annyi előnyük lehet – a dízelekhez képest –, hogy a melegítési idő rövidebb.
  • BMW - Dabóczi Balázs: A sokszor hallottakkal ellentétben nem javasoljuk álló helyzetben járatni a motort nagy hidegben, el lehet indulni egyből. Ennek egyszerű oka van, a motor így éri el a lehető leghamarabb az üzemi hőmérsékletét, illetve a katalizátorok működési hőmérséklete ezzel a módszerrel garantálható a leggyorsabban. Így keletkeznek a lehető legrövidebb ideig olyan anyagok, amelyek a motor károsodásában jelentős szerepet játszhatnak (savas kémhatású vegyületek).
  • Kelemen György autószerelő: Dízeleknél legalább egy perc alapbemelegítést ajánlok, hogy ne csörögjenek, kattogjanak. Szívó és turbós benzinesnél már 10 másodperc elteltével elindulhatunk. Függetlenül a motor típusától, mindegyiknek jót tesz egy kevéske melegítés.

Egységes vélemény tehát nincs. Összegzésként talán annyi mondható, hogy a dízel és turbós benzines autókat nagy hidegben legalább egy percig melegítsük egy helyben. A szívó benzinesnek sem árt fél perc melegítés, de akár azonnal is el lehet velük indulni.

Egy kis melegítésből nem lehet baj, de nem kell túlzásba vinni

Fokozatosan terheljük elindulás után az autót, amíg el nem éri az üzemi hőmérsékletet. Alacsony fordulatszámon erőltetni, magas fordulaton pörgetni nem szabad a hideg motort.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK