Heten, mint a gonoszok - használt SUV-k elérhető áron

2017.01.29. 06:53

Jókora késéssel ugyan, de Európát is elérte az SUV-mánia, ma már ez az egyik legnépszerűbb szegmens. A modellek jönnek egymás után, és a nyugati vásárlók pedig csak úgy kapkodnak a trendi kocsikért. De mi van a hazai többséggel, akinek nem futja új autóra? A használtpiacon néztünk körül, megéri-e kevesebb pénzből divatot követni, és összeállítottunk egy szubjektív bevásárlólistát.

Amikor e sorokat gépelem, éppen egy minden jóval kitömött Peugeot 3008 tesztautó kulcsa van nálam, mely ugyan SUV, de a tízmilliónál is magasabb árért sincs benne 4x4 hajtás  - csak erős motor, tágas utastér, divatos forma és persze luxusfelszereltség jár a vevőnek. Jól jelzi, hol tart a valaha alvázas terepjárókkal indult történet: ma már a trendi alak a lényeg az SUV (Sport Utility Vehicle, azaz sportos haszonjármű, vagy magyarul városi terepjáró) kategóriában.

Önök kérték, mondják a gyártók

A tulajok 90%-a sosem fogja elhagyni az aszfaltot szépséges kocsijával, ha pedig mégis földútra vetemedne, a kissé megemelt has és az okos elektronikus segédprogramok legtöbbször önmagukban is megoldják a helyzetet. Süppedős sárban vagy futóhomokban akkor sem érdemes egy ilyen ékszerdobozzal kísérletezni, ha tettünk ikszet a négykerék-meghajtás rubrikába, hiszen a futómű, a gumi és maga a meghajtás is mind aszfaltra tervezett.

A megfizethető SUV szinonimája lett a Duster, miközben a francia gyártók még átemblémázott terepjárókkal keresték az utat. Egyike a Duster azon kevés kivételnek, amit sokan - közületek is - tényleg könnyű terepen is használnakForrás: Dacia

Mégis, nehéz a gyártókkal vitába szállni, hogy értelmetlen autókat kínálnak: ha ezt akarja a piac, hát ezt akarja. Inkább örüljünk, hogy mifelénk nem az amerikai méret (Chevy Tahoe, Ford Excursion stb.) jött divatba, hanem a kompakt SUV-ok és crossoverek hódítanak.

Világos tehát: mindent elsöprő divathullámról beszélünk.  Ám mi van azokkal, akik úgy szeretnének meglovagolni, hogy nem verik el egy vidéki kisház árát az új kocsira? Végül is a magas üléspozíció és az ebből adódó biztonságérzet, a jó pakolhatóság, illetve a jó téli használhatóság ígérete már a kezdetektől a kategória sajátja, tehát nem kötelező újat venni ahhoz, hogy élvezzük az előnyeit.

Félmillió forinttal el se induljon

A használtpiacon körülnézve azonban nem is olyan egyszerű a helyzet, éppen azért, mert Európában viszonylag friss jelenségről van szó - 15 éve még szinte csak olyan modellek közül választhattunk, amiket elsősorban az USA piacára szántak, és csak mellékesen kaptuk meg mi is.

Új iskolát honosított meg az első igazán népszerű crossover, a hétülésesként is kapható Nissan Qashqai. Használtan is nagy a kínálat, de főleg fronthajtássalForrás: Nissan

Ennek megfelelően 500 000 forinttal kár nekiindulni, annyiért rendszámos-vizsgás szabadidő-autót nem nagyon találni, legalábbis olyat nem, amit érdemes lenne megvenni - sajnos a többfunkciós és divatos szegmens még használtan is viszonylag drága maradt. Legyen hát a gondolatkísérletünk felső határa 2,5 millió forint  (amiért egy-két kivételtől eltekintve nem lehet új autót kapni), és lássuk, milyen SUV-t találunk ennyiért, itthon!

Mielőtt azonban belevágnánk, egy figyelmeztetés. Bár az alábbi kocsik mindegyikét vezettem pályafutásom alatt, egyiknek se voltam tulajdonosa, így tartós élményeket én is, mint bárki más, leginkább weben tudok felkutatni. Ha valaki tényleg körülnézne a piacon, érdemes lehet vásárlás előtt egy szakszervizbe is ellátogatni, konkrét, az adott típusra vonatkozó tanácsokért – és még így is szükség lesz vásárláskor egy csomó szerencsére.

1. Az egyszerűség bája: Dacia Duster

Egy ilyen listából kihagyhatatlan a Renault román leányánál készülő sikermodell. A Duster világautó lett, hiszen mindenütt akad vevő egyszerű, strapabíró, mégis pofás jószágra. Hogy mást ne mondjunk, Franciaország mezőgazdasági vidékei tele vannak vele. Tény, hogy a műszerfal egyszerű, és a spórolós ülést pedig sokan kényelmetlennek találják, de ha ezekkel meg tudunk barátkozni, teljesen vállalható társ a 7 éve bemutatott Duster.

Hatalmas piaci siker lesz a román diszkont-SUV, és nagyon jól tartja az árát. Újonnan 2,9 millió forint a fapados alapmodellForrás: Dacia

Elérhető hozzá 4x4 hajtás, ami ráadásul nem is olyan ügyetlen, mint sok drágább vetélytársé, csak a benzinesnél túl rövid váltóáttétellel kombinálták.  Szerencsére a futóműve nem csak aszfalton jó,  és egész sokat lehet bele pakolni, de a diszkontmodell nem sok praktikus trükkel segít. A tulajdonosok elégedettnek tűnnek, az egyetlen komoly problémaforrás az 1.5 dCi, amit jól jelez, hogy legolcsóbban kínált, tehát 2 millió körüli példányok mind ilyenek.

Érződik rajta, hogy nem egy luxuscikk, haszonjárművesek a műanyagok, de jól használhatóForrás: Dacia

Maga a motor nem lenne rossz, de a megszokottnál óvatosabb használatot és alaposabb karbantartást igényel, aminek híján sok százezres szervizszámlákkal borzolhatja a kedélyeket. Használtan így inkább a benzinmotorokat lehet javasolni, melyből néhány gyári gázüzemmel is elérhető. Ha el tudunk 2,5 millióig nyújtózkodni, akkor szép színű, jó állapotú kocsink lehet, mely ma még nem hat öregnek – igaz, ha kijön az utód, bizonyára változik a helyzet.

2. Inkább Sport, mint Utility: Mazda CX-7

Szintén 2,5 millió körül találjuk a Mazda CX-7 2.3 Turbo legolcsóbb változatait, melyek azonban jó 3-5 évvel öregebbek, mint a Dacia. Abban is különböznek, hogy bár széria benne a 4x4, ez a modell sokkal inkább a sportos vezetési élményről szól, semmint a terepezésről. Új korában azzal dicsekedett a Mazda, hogy az SUV piacon övék a legdöntöttebb szélvédő, és nem csak show, hogy sportkocsira hajaz a külalak: a bőr alatt egy 2,3 literes turbós benzinmotor terheli 260 lóerővel mind a négy kereket.

A benzines turbómotorral tetemes a fogyasztása, de ez a sportautó a terepjárók közöttForrás: Mazda

Később bemutattak egy 173 lovas dízelt is, de az ennél jóval drágább. Árát annak ellenére tartja viszonylag jól, hogy egyáltalán nem tekinthető problémamentesnek a modell: csak nagyon alapos karbantartással úszható meg a drága turbóhiba, vezérműlánccsere, vagy éppen az első differenciál elfáradása, és akkor még nem is esett szó róla, hogy a 2000 utáni Mazdákon bizony előfordulhat rozsda.

Agilis és használtan is izgalmas, de rétegautó marad, utána le is állt a Mazda a benzines turbómotorokkal. A jövő használtpiaci tippje a kisebb CX-5 lesz, de még túl drágaForrás: Mazda

Fenntartása akkor sem olcsó, ha semmi baja: nem lehet 10-12 liter alá vinni a fogyasztását, és a gumi is borsos rá. Hogy mégis miért merjük ajánlani? Nos,  ilyen autót sokan a stílus, a kényelem és a motorerő miatt keresnek,  ezeket pedig mind tudja a CX-7. Sportkocsikat megszégyenítő tempóval lehet Európát átszelni, miközben van hely a hátsó ülésen meg a csomagtartóban is, no és a rossz időtől sem kell megijedni. Drága, de jó.

3. Macsó melós bőrszerkóban: Nissan Navara

Bár nem tekinthetjük őket SUV-nak, a modern, némi kényelmet is adó pick-up modellek igenis számításba jöhetnek – már ha valaki elsősorban a teherbírás miatt keres magának kocsit, vagy áfát spórolna. A Navara talán a legkomfortosabb belterű a széles japán kínálatból, és jóval kétmillió alatt indul, tehát már 10-20 éves kor között is széles választékból szemezhetünk.

Nyitott platóval és bukócsővel dögös, de aki értékes vagy kényelmes holmit szállít, nem ússza meg a műanyag felépítményt - ezt nem árt észben tartani, amikor a nagy kínálatból válogatunkForrás: Nissan

Persze finom rugózású vagy gyors nem lesz egy ilyen dízel batár, a hátsó ülés kényelme messze elmarad a személyautós társaktól, mint ahogy a törésteszt is inkább rombolásról szól, nem pedig az utasvédelemről - a Navara alvázas gép, nem önhordó. Viszont ha melózni kell, messze ez lesz a legjobb társ, legyen szó platóra pakolásról és vontatásról, így például egy építkezéshez, vagy mezőgazdasági munkához tökéletes kompromisszum lehet.

Szemből egy az egyben Pathfinder, utána kezdődik a hasznos rész. Üresen szokni kell a pattogós rugózást, sokan hordanak ballasztként pár homokzsákotForrás: Nissan

A tulajdonosok többsége szereti, de azért a szórás nagy, ugyanis a 2,5 literes, 174 lóerős Nissan dízelnek van egy Achilles-sarka, a vezérműlánc. Ez még a karbantartott kocsikban is képes elszakadni, és a kár szép kerek millióra rúghat. Juj. Hátránya még, hogy mint pick-up, az országúti menettulajdonságai meg sem közelíti egy modern SUV-ét – tehát aki nem használja munkára (a vadászok és borászok is rég felfedezték), annak nem igazán való.

4. Bokszerbűvölet: Subaru Forester és Outback

Ha négykerék-hajtás, akkor megkerülhetetlen a Subaru. Korán beszálltak az SUV-piacra, rögtön két modellel: a kompakt Forester 1997, a felső-közepes Outback (ami egy megemelt Legacy kombi) pedig már 1995 óta velünk van. Ennek megfelelően, akinek nem számít az életkor, akár 1 millió alatt is nézelődhet, de vigyázat: egy Subaru-bokszer nem feltétlenül örökéletű, például a 2,5-ös motor az Outbackben tud hengerfejproblémákat produkálni. Ha futja rá, akkor tehát érdemes újabb, kevesebbet futott példányt kinézni.

Néhányan cikizik a bakancsforma miatt, de átgondolt kocsi a Forester, masszív 4x4-hajtással, alacsony tömegközépponttalForrás: Subaru

Létezik belőlük bokszer dízellel is kétmilliótól, ám ez nem véletlenül olcsó: sok motorcserére szorult, tehát nem lehet bizton állítani, hogy nem száll-e el újra, okozva milliós számlát. A két modell egyébként más jellem,  a belül szűkös Forester egy turbós motorokkal is elérhető, vagány, sportos valami, családi felhasználásra a jóval tágasabb Outback való.

Finom formák, ablakkeret nélküli ajtók, akár hathengeres bokszer benzinmotor: sokan visszasírják ezt a Legacy-generációt, ami Outbackként is vonzóForrás: Subaru

Azért a nagyobbik is tud harapós lenni a 3,0 literes, hathengeres bokszerrel, ez azonban szinte kizárólag automatával elérhető, és elég szomjas. Mindkettőre igaz továbbá, hogy az utastérben felhasznált anyagok minősége elmarad nemhogy egy Auditól, de még akár egy Opeltől is, amit azonban itt megspóroltak a japánok, azt mind a technikára költötték – nem véletlen, hogy hobbiautós körökben ennyire népszerű a márka.

5. A propelleres jel varázsa: BMW X3

Ha újonnan akarnánk egyet, akár 20 millióba is kerülhet, ehhez képest használtan már tizedennyiért kapható az X3. Ráadásul ennyiért nemcsak a presztízsjelvényt adják, még válogathatunk is háromliteres benzin- vagy dízelmotoros, jól felszerelt példányok közül, igaz, szigorúan 10 évesnél idősebbek között. Csakhogy a régi X3 már újonnan is csúnyának számított, a futóműve a hazai utakon ráz (pláne M sportcsomaggal!), és az sem titok, hogy terepjárásra teljesen alkalmatlan.

Mindenki a kétliteres dízelmotorral keresi, amivel a legtakarékosabb, de a hathengeresek világa egészen másForrás: BMW

Ráadásul a prémium autó használtan is prémium szervizt igényel, ha elszáll valami a motorban vagy a hajtásban, az igencsak zsebbenyúlós lesz. Márpedig egy 10 éves autóban biztosra vehetjük, hogy elszáll valami, inkább előbb, mint utóbb - ilyet csak az válasszon, aki tud alkatrészre is költeni.

Sok kritika érte a formája miatt, pedig volt karaktere - az X5 és az X1 első generációja volt inkább kínosForrás: BMW

Jó hír viszont, hogy úgy fest, nincs különösebb műszaki csapda a kocsiban, vagy inkább úgy mondanánk: vannak ennél kényesebb BMW-k is. Kardinális kérdés az alapos karbantartás, de ilyen értékű kocsinál találni olyat, ami megkapta a szükséges törődést, és akkor megbízható is lehet - a tulajok többsége elégedett. Igaz, hogy az utastér múlt századinak tűnik, mert ebben még nem volt iDrive, de az erős motorok, jó váltók és strapabíró bőrülések még így, használtként is hozzák a BMW-érzést. És akinek ez kell, zokszó nélkül fizet érte.

6. Örökifjú, de örökéletű is? Toyota RAV4

Bár vitatható az elsősége, többen az egész kategória megjelenését az 1994-es Toyota RAV4-hez kötik. A megbízhatóságáról tanúskodik, hogy még ma is sok eladó van az első szériából, de a kor nem kegyes hozzá – se formája, se színválasztéka nem menő. Keretünkbe azonban kényelmesen befér a 2000-2006 között kapható második széria, ami mai szemmel is teljesen vállalható családi autó, sőt, 2,4 millió környékén már a harmadik generáció is megjelenik a piacon.

Ritka madár a rövid verzió, ma pedig senki sem gyárt háromajtós terepjárót - inkább a SUV-kupé a nyerő. Még kívül hordja a pótkerekétForrás: Toyota

A kínált kocsik között szinte egyeduralkodó a D4-D dízel, általában egész jó felszereltséggel, mielőtt azonban a pénztárhoz rohannánk, el kell mondani, hogy ez a Toyota már nem az, amit egy-két évtizeddel korábban megszoktunk a benzines gépeiktől. A tulajdonosok szerint a RAV4 D4-D nem húz olyan jól, és nem is olyan takarékos, mint egy dízeltől várná az ember, és bár nem esik szét a motor, azért a kettős tömegű lendkerék, a befecskendezők és egyéb alkatrészei tudnak százezres nagyságrendű hibákat is produkálni.

Ha nincs kopoltyú a motorháztetőn, akkor nem dízel. Kellemes autó volt a második generációs RAV4, de jó lett volna belőle hibridForrás: Toyota

Olyanról is olvasni, akinek nem érnek véget a panaszai a motornál, és bár az elektromos problémák bizonyára nem tekinthetők általánosnak, az óvatosság nem árt. Amiben azonban egyetértenek a tulajok, hogy  a könnyen kezelhető, családi autó imázs ellenére a 4x4-hajtása is rendben van,  sáros földúton szépen boldogul a gép - erdőszéli házak városban dolgozó tulajdonosainak nagyobb örömére. Nagy kár, hogy egészen a mostani, legújabb generációig kivártak a hibrid bevezetésével, az lesz a jövő igazi használtpiaci ásza.

7. A család kedvence: Volvo XC70 és 90

Bár kevesebben vannak, a Volvo-hívők legalább olyan megátalkodottak, mint a BMW barátai. Aki egyszer megszerette a modern svéd kocsikban uralkodó kényelmet és otthonos életérzést, nem csoda, hogy ragaszkodik hozzá. A Volvo a Subarutól alig két évvel lemaradva, 1997-ben dobta piacra a saját megemelt, 4x4-es kombiját, az XC70-et. Ezt 2002-ben követte a nagy, hétszemélyes családi SUV-ok egyik legelső jól sikerült darabja, az XC90, amely végül 12 évig szolgált.

Egy Volvo mindig biztonságos, egy SUV pedig sérthetetlen. A két klisé metszetében van a családjukat féltők egykori álma, a Volvo XC90Forrás: Volvo

Bár utóbbiakból is találni korai darabokat ennyi pénzért, a terepkombiból jóval nagyobb a kínálat, hiszen az első darabok már egymillió körül elérhetők. Mindkét modellre igaz, hogy a svéd bőrkárpitok messze nem bírják olyan jól a strapát, mint mondjuk a BMW-ben, így bár kívülről szépen viselik a kort, belülről csak a megkímélt példányok néznek ki vállalhatóan.

Határtalan kalandokat ígér a szekrény formájú, varacskos XC70. Más kérdés, mit használnak ki képességeiből a tulajok - használtan előny, ha aszfalton használták. A D5 drága hibákat produkálhatForrás: Volvo

Műszakilag a kép elég vegyes, ugyanis alapvetően megbízható autókról van szó, ám az átlagnál is jelentősebb vízválasztó az okos, tudatos karbantartás. Például az automata váltókban annak ellenére kell időnként olajt cserélni, hogy a gyári könyv szerint ez nem szükséges. Egy rakás apró jeladó, érzékelő, gömbfej és szilent okozhat "apró" kényelmetlenséget, és a 4x4-rendszer is igényelhet figyelmet. A tekintélyes tömeg pedig érződik a gumik, fékbetétek és egyebek fogyásán.

Jellegzetes, könnyen megszerethető hangjuk van az öthengeres benzin- és dízelmotoroknak, ezt nagyon sokan hiányolják az újkori, egységesen kétliteres VolvókbólForrás: Volvo

Ha minden rendben van, a kopó alkatrészek akkor is drágábbak, mint egy átlagautóban, végeredményben tehát itt is igaz: a prémiumautó idős korában is drága szervizelést igényel. Motorok között persze a D5 a népszerű, és a rossz hír, hogy ha valaki tart egy 10-15 éves dízel esetleges szervizszámlájától, annak sincs sok alternatívája, ezekbe a modellekbe ugyanis nem szerelt a Volvo szívómotort - kivéve a szuper ritka V8-as XC90-et. Kell tehát némi vakmerőség belevágni, biztatásul csak annyit tudunk mondani: bátraké a szerencse.

Összegzés: vásárlás előtt osszon-szorozzon!

E divatos kategória szereplőit nemcsak megvenni, fenntartani is drágább, mint egy Astrát, Corollát, vagy Cliót lenne. Az egyetlen jó hír, hogy értéküket is lassabban vesztik azoknál, de figyelemmel az akár több százezres meghibásodásokra, a gazdasági totálkár bizony nem teljesen ismeretlen fogalom ezen a vidéken.

Inkább csak olyannak ajánlható tehát a (prémiummárkás) divatterepjáróval menőzés, akinek van szabadon elkölthető jövedelme megelőző javításokra, és egy félmilliós meghibásodás miatt se kerül az adósok börtönébe. A többiek pedig, ha például lakóhelyük miatt feltétlen 4x4-hajtás kell nekik (ami a tömeget és a fogyasztást is növeli amúgy), nézzenek szét például a Suzuki SX4-ek között.

Muszáj tényleg SUV-nak lennie? Ha csak egy megfizethető, 4x4-hajtással is választható autó kell, ott a Suzuki SX4 (vagy átemblémázva nyugati használtimportból: Fiat Sedici)Forrás: Suzuki

Ott is lesz egy-két hibalehetőség, és a féket is gyorsan koptatja a kompakt Suzuki, de egy-egy javítás költsége töredéke egy Volvóénak, így pedig mégis más a leányzó fekvése. Más kérdés, hogy a legtöbb fronthajtású autóval azért meg lehet birkózni a magyar téllel, megfelelő vezetéstechnikával és gumival. Egy-egy sítúrára pedig legtöbbször bőven elég betenni a hóláncot a csomagtartóba.

Az SUV-történelem mérföldköveiről és a kategória legújabb trendjeiről ebben a cikkünkben olvashat.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK