Kolhoz expressz - GAZ 51/A (1965) teszt

GAZ 51
Vágólapra másolva!
A második világháború utáni újjáépítés egyik igáslova nálunk viszonyla ritka volt, annál is inkább, mert inkább a hazai Csepelek élveztek prioritást, de sok megoldása miatt érdekes a puritán, hathengeres benzines teherautó. Találtunk egy rozsdahalálból feltámasztott példányt.
Vágólapra másolva!
Kibillenthető a szélvédő, az ablaktörlő vákuumos, de kézzel is működtethető Forrás: Retro Mobil

Sztálin már 1943-ban kiadta az ukázt a Gorkij Autógyárnak:

A GAZ 51-es szerkezeti rajza Forrás: Retro Mobil

A. A. Lipgart főmérnök és V. M. Kudrjavcev konstruktőr csapata 1944-re meg is építette az első, 51-es jelű próbadarabot, és már 1945-ben elindult a próbagyártás.

Ford licenc alapján született

Sokat változtattak az 1940-ben gyártásba vitt, 76 lóerős, 3,5 literes soros hathengeres benzinmotorral hajtott - alapjaiban a Ford 1930-as évek elején bemutatott Model B jelű teherautóját a cég engedélyével másoló - 11-51-esen: futóművét és alvázát is átdolgozták, a platót úgy növelték meg, hogy a fülkét a motorral együtt jó 60 centivel előrébb tolták.

Ez a kivitel falócás brigádszállító. Ponyva még nincs Forrás: Retro Mobil

A motoron is változtattak kicsit, cserélhető főtengelycsapágy-perselyeket és - mivel korábban nem volt - termosztátot terveztek bele. Nem változott a hengerűrtartalom, de a kompresszió csökkentésével (amelyre a rossz benzinminőség miatt volt szükség) a teljesítmény 70 lóerőre csökkent (2800/percnél), a négydobos fékrendszert pedig mechanikusról hidraulikussá (egykörös) alakították át.

Rövid a kipufogó, ezért is zajos a motor, de a rövid váltóval nagy teherrel is megbirkózik. A Molotov 3,5 tonnát vontathat Forrás: Retro Mobil

Az egyszerű és robusztus oldaltszelepelt sorhatos benzines

szinte elnyűhetetlen volt,

ha legfeljebb 40-50 km/h-s sebességgel használták, de 60 km/h felett megváltozott a helyzet: gyorsan beégtek a szelepek, és a hengerfej sem volt biztonságban.

A sebesség mellett látható a benzinszint, a vízhőfok, az olajnyomás és töltés is. A régebbi évjáratokon még nívópálcával mérték az üzemanyagszintet Forrás: Retro Mobil

1946-ban már el is indult a Molotov nevű modell tömeggyártása (a Gorkij Autógyár felvette a háborús hős Molotov marsall nevét), az újdonság gyorsan

a Szovjetunió leguniverzálisabb és leghosszabb ideig gyártott teherautója lett,

egészen 1975 áprilisáig készült.

A 90 l-es tank az ülés alatt van, a 60 centis váltókar óriási utakon jár. Nehéz recsegés nélkül kapcsolni, nagy gyakorlattal sem mindig sikerül Forrás: Retro Mobil

Licencét megkapták a lengyelek (Lublin), a kínaiak, sőt az észak-koreaiak is. Rengetegféle felépítménnyel futott, a hadseregnek GAZ 63 néven, kapcsolható összkerékhajtással szállították.

Alacsony a kompresszió, a sorhatos motor 66 oktános benzinnel is elketyeg. A kombinált, gáz-benzin üzeműeket 51/b, a tisztán gázosokat 51/ZH jelzéssel gyártották Forrás: Retro Mobil

A keleti blokk több országában

ilyenekkel építették a szocializmust,

nálunk főleg tsz-ek, állami gazdaságok és erdészetek használták, a Volán pedig tehertaxiként üzemeltette a Molotovokat. Több jármű is felépítmény nélkül érkezett, ezeket itthon szerelték fel.

Elhanyagolt állapotból hozták fel ide

A képeken látható példány a picit már modernizált 51/A - 1955-ben ezen jelent meg a kardánra ható rögzítőfék. Mindhárom oldalról nyithatók a sima platós kivitelek oldalfalai, a ponyvások csak hátulról. Az autó mai tulajdonosa, Géza katonai járműveket gyűjt, főszereplőnket siralmas állapotban találta szétmállott faelemekkel, szitává rozsdásodott fülkével és csak két gumiabronccsal.

Ez a Molotov civil kivitelű, gazdája tette rá a harctéri fényszórótakarót, amely a kocsi orra elé vetít kék fényudvart Forrás: Retro Mobil

Rengeteget kellett foltozgatni, szerencsére a plató fémváza valamennyire épségben maradt. A váltó és difi beérte egy tisztítással és olajcserével, de a motor hengerfeje alól folyt a víz. Lebontani sem volt könnyű a vasblokkról a könnyűfém fejet, de ma már friss az összes szelep is. A fékeket teljesen újjá kellett építeni.

Extra laprugó-kötegekkel az engedélyezett 2,5 tonnánál jóval többet is elcipelt Forrás: Retro Mobil

Nem a komforja miatt szerették

Nem könnyű vezetni, és nem csak a méretei miatt:

a duplakuplungolás művészetét is ismerni kell,

mert a váltó egyetlen fokozata sem szinkronizált. Mivel a GAZ-t munkára tervezték, a kényelemnek nyoma sincs a fülkében, a kőkemény laprugós futómű jó aszfalton is zötyög és ráz, ami nem csoda, mert hátul lengéscsillapítók sincsenek.

Az 51-est 1975-ig gyártották, Lengyelországban Lublin 51, Észak-Koreában Szungri-58, Kínában Yuejin NJ-130 néven Forrás: Retro Mobil

Már alapjáraton is hangos a motor,

50 km/óra körül már beszélgetni sem nagyon lehet

a puritán fülkében, mert a motorzaj mellett ott van még a tolókerekes váltó jellegzetes sivítása is. Meglepő, hogy orrnehézsége ellenére a jól áttételezett kormány tekerése nem vészesen nehéz, és üres platóval a fék is egészen hatásos. Tulajdonosa ma már keveset használja, főleg óriási, könnyen 30 liter fölé kúszó fogyasztása miatt.

Műszaki adatok

Motor: soros, hathengeres, vízhűtéses, oldaltszelepelt benzinmotor, elöl hosszában beépítve.
Hengerűrtartalom: 3485 cm3.
Teljesítmény: 70 LE, 2800/perc fordulaton.
Furat x löket: 82,0 x 110,0 mm.
Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.
Felfüggesztés: elöl-hátul merevtengely hosszanti laprugókkal, elöl hidraulikus lengéscsillapítással. Elöl-hátul dobfékek, egykörös fékrendszer, kardánra ható rögzítőfék.
Felépítmény: acél vezetőfülke létraalvázon, fa platóval.
Hosszúság x szélesség x magasság: 5715 x 2200 x 2130 mm.
Saját tömeg: 2710 kg.

Forrás: Retro Mobil