Frici, a vállalkozó szellem - Peugeot Traveller teszt

Peugeot Traveller
Vágólapra másolva!
Hosszú évek óta létezik közös fészekalja a Toyota- és a Peugeot-Citroën-konszernnek, abból repül ki az oly kedvelt Aygo, C1 és 107/108 miniautó-trió. Most szintet lépett az együttműködés, és a régi partnerek alkottak egy modern furgont, amiből természetesen személyautó-kivitel is létezik. Egy ilyen csapatszállítót fogunk tesztre, Peugeot emblémával és 1,6-os dízelmotorral.
Vágólapra másolva!

Íme, az új francia-japán család: a Peugeot Travellernek két testvére van, a Citroen Spacetourer és a Toyota Proace. Az EMP 2-es padlólemezre épülő ikreket kevesebb mint egy éve, a 2016-os Genfi Autószalonon mutatták be, és a francia Valenciennes-ben, a PSA konszern Sevel Nord gyárában készülnek.

Gyakoriak az ilyen közös fejlesztések

és átemblémázások a haszonjárművek világában, komoly fejlesztési és előállítási költséget takaríthat meg mindenki, win-win helyzet.

A PSA személyautó-alapjaira épül a Traveller, ami inkább kisbusz, mint egyterű. Kattintson a képre a galériához! Forrás: Prokai Gábor

A Traveller alapjául az Expert furgon szolgált, tulajdonképpen annak felextrázott, személyszállító változata. Kétféle néven is futtatja a Peugeot az igavonóból telivérré pumpált jószágot; Expert Combi és Traveller felirattal – valahogy úgy, mint ahogyan a VW is a Transportert és a Multivant.

Egy embléma a lehetséges három közül, körülötte jól látszik a lefalazott hűtőrács Forrás: Prokai Gábor

Nálunk ezúttal a Traveller legrövidebb, 460 centis változata, szép gyári kódja szerint egy Active felszereltségű L1 járt, de a moduláris padlólemez jóvoltából

490 és 530 centis hosszban, nagyobb tengelytávval is meg lehet venni.

A Traveller magassága 190 centiméter, ami saját tapasztalataink szerint bőven elegendő a mélygarázsba beálláshoz.

Egy metálfény még jót tett volna neki

Szemből nézve egyértelmű, hogy a franciák célja a haszongépvonal feledtetése volt. A karakteres oroszlánemblémás hűtőrács (ami sehol nincsen perforálva, hiszen a tényleges légbelépők lejjebb vannak), a sok krómbetét és cikornyás fényforrás üzeni:

az etalon VW Multivan vetélytársa a francia kisbusz,

jóllehet árában alatta marad, akárcsak egy másik rivális, a Ford Tourneo Custom.

Hátul semmi cicoma, csak doboztest. A 4,6 méteres Traveller kisebb alapterületet foglal, mint egy Opel Astra Sports Tourer Forrás: Prokai Gábor

Csakhogy az unalmas „furgonfehér" tesztautó oldallemezei végtelen hómezőnek tűnnek a tükörben, egyedül a küszöbök fölé szerelt, kiugró díszlécek (és persze az ablakok) különböztetik meg a teherváltozattól. Nyilván adott a dobozforma, de nem engedték hosszú pórázra a formatervezőket, talán csak a kerékívre ültetett tanknyílás mutatja, hogy lettek volna itt ötletek, de nem volt rá igény.

1,6 tonnára 1,6-os motor

Autónkat a Peugeot kisebbik, 1,6 literes Blue HDi dízelmotorjának erősebb, 115 lovas verziója hajtotta (a gyengébbik 95 lóerős), a megfelelő zajszigetelés jóvoltából tartósan sem zavaró morgással.

Hatsebességes, nagyon jó kiosztású manuális váltó kapcsolódott hozzá,

és ez a kombináció megfelelően mozgatta a közel 1,6 tonnás saját tömegű, kilencszemélyes járművet.

Részecskeszűrő és SCR-katalizátor tisztítja a 115 lóerős dízel kipufogógázait, de az 5,1 literes gyári átlagfogyasztást tartani illúzió. Nálunk 6,4 és 7,1 liter közt alakult az átlag, ami szép érték egy ekkora járműtől Forrás: Prokai Gábor

Sajnos nem volt módunk kipróbálni, hogy teljes terhelés esetén, ami a Peugeot Traveller esetében 2740 kilót jelent, miképpen változnának meg a menettulajdonságai, pár személlyel viszont jól boldogult – még ha fürgének nem is mondanánk. A váltókar egyébként (akárcsak az ős-Experteknél) nem a padlóból, hanem a műszerfal aljából mered ki, prímán kézre állva. Mindezt meglepően pontos kormányzás és kényelmes rugózás tetézi, szó sincs a sok furgonra jellemző pattogásról, dübörgésről.

Jól kézre áll a váltókar, és precíz a kormányzás. A műanyagok haszonjárművesen kemények, de tartósnak ígérik őket Forrás: Prokai Gábor

A motortérbe egy átlagos sofőr manapság ritkán kukkant bele, de mi megtettük, és jelentjük, hogy a különféle folyadékok tartályainak beöntői kényelmesen hozzáférhetőek. Euro 6-os a motor, de az AdBlue adalék adagolása sem nehéz: a tartály nyílása a bal első ajtó mögött található.

A négyhengeres dízel jó mélyen dolgozik a motortérben,

ahol egy-két részletet, mint például a klíma csöveinek elvezetését igényesebben is megoldhatták volna Sevel Nordban. Benzinmotorral nem is árulja a Peugeot, azoknak viszont, akiknek több vonóerő kell, 1,6-os helyett kétliteres dízelt is beépítenek.

Itt kell betölteni az AbBlue folyadékot (karbamidoldatot). Van olyan személyautó, ahol úgy elrejtik, hogy csak a szervizben férjenek hozzá Forrás: Prokai Gábor

Garantált örök panoráma

Gyárilag sokféle üléselrendezéssel kérhetjük a Travellert, kiviteltől és felszereltségtől függően öttől kilencszemélyesig, maguk a székek és kétfős padok is sokféleképpen variálhatók. A sofőri üléspozíció nyilván a haszongépjárműveknél megszokott: a magas bakról remekül átlátható a forgalom. A vezetőülés támlájának oldaltartása megfelelő, és hosszú úton is kényelmet ad, ezúttal kartámasz is volt hozzá.

Jobb elöl egybeülések, ami kevésbé kényelmes ugyan a szóló fotelnál, de így összesen kilencen elférnek a kisbuszban Forrás: Prokai Gábor

Alacsonyabb növésű vezetőknek gondot jelenthet a kézifék,

illetve a bal oldali ajtózseb pozíciója, ezeket elérni kissé nehézkes. Természetesen állítható a kormányoszlop, és a visszapillantó tükrök pozíciója is jó, bár lehetnének nagyobbak. Tolatásnál a sima oldalfalak is segítenek, csak a kocsi fara mögötti tereptárgyakat nem lehet látni – ilyenkor jött jól a tolatóradar. Kamera nem volt, de nem is kellett, a nagy színes kijelzőn csak az audiorendszer és a navigáció adatai jelentek meg.

Vigyázat, az ajtók záródnak!

Kellemes volt a szövetkárpit tapintása, és zseniális ötletként lecipzározható huzat segít tisztán tartani. A beltér kialakításánál igyekeztek feledtetni a haszonjármű-vérvonalat, egy lemez sem maradt műanyag burkolat nélkül. Helyenként szövet- és eloxált fémbetétekkel cifrázták a plasztikhéjat, persze a hatalmas, lapos felületeken csodát tenni így sem lehetett. Az utastérben összesen 74 liternyi tárolórekeszt, illetve mélyedést helyeztek el, emellett bőkezűen bántak a 12 voltos aljzatokkal is.

Könnyű a ki- és beszállás a tolóajtón, de egy személyszállítóba nagyon kéne bal oldalra is Forrás: Prokai Gábor

Bár a kipróbált Travellernek csak a jobb oldalon volt tolóajtaja, már a belépő Active változatot is elvileg kétoldali tolóajtóval szállítják. Ha szeretnénk úriasan, láblendítéssel nyitni őket, súlyos 790 ezer forint felárat kell fizetni.

A hátsó, alapesetben fölfelé nyíló ajtó is tartogat meglepetést,

az üvege külön is nyitható, így a kalaptartóra tehetjük a kisebb holmikat.

Pár mozdulat, és máris mehet be a bringa vagy ágybetét. Normális szállításhoz persze nem ússzuk meg az ülések kiszerelését, és ugye be is kell cipelni őket a garázsba Forrás: Prokai Gábor

Hogyan tornásszuk le tízmillió forint alá?

A mennyezet közepén hátrafelé futó műanyag panelen lámpák mellett szellőzőnyílásokat is találunk. Ezekre nagy szükség is van, hiszen – először nem is akartam elhinni – a két első kivételével egyetlen nyitható oldalablak sincs, még a leghátsókat sem lehet kibillenteni.

A padlót jól tisztítható, enyhén Volán-buszos hangulatú fekete gumikárpit borítja,

ami ráadásul nem is tűnt túl strapabírónak: a négyezer kilométert futott tesztautó csomagterében a pótkerék borítása összevissza volt karcolva.

Ilyen extrákkal nem kedveskednek a teherszállító kivitelek: légbefúvók és olvasólámpák a plafonon Forrás: Prokai Gábor

Lemezfelnire szerelt, a furgonváltozatéval megegyező, 215/65R16 méretezésű téli gumival kaptuk a Travellert, és dicséretes, hogy személyautó volta ellenére is C-s gumikkal szerelték. Nem az alufelni és a többi hivalkodó extra a lényeg, hanem a jó használhatóság, de azért Active szinten van benne tempomat, két oldallégzsák, fény- és esőérzékelő, napfényroló, USB-rádió, ködlámpa és néhány más alapvető tétel. Nem jár viszont hozzá harmadik sor, az további 438 ezer forint.

Felárért rengeteg modern személyautós extrával (head-up kijelző, parkolóasszisztens, táblafelismerés, adaptív tempomat stb.) meg lehet venni, a kompakt L1 változat fordulóköre 11,6 méter Forrás: Prokai Gábor

Lássuk, mindezért cserébe mennyit kell fizetni:

a 115 lóerős Active listaáron 10,2 millió forint.

Ez bizony nem kevés, igaz, nem is irreális: a Volkswagennél úgy adnak ennyiért hétüléses Multivant, hogy mindössze 84 lóerős dízel kerreg az orrában. Ezzel együtt is nehéz dolga lesz vele a Peugeot-nak, sokan inkább a szerényebb Business kivitellel vagy a fekete lökhárítós Expert Kombival találják meg a számításukat, ami klímával és hét üléssel is bőven meg tud állni tízmillió forint alatt.

Egy régi felmenő, még Fiat-kooperációból

A Traveller őse a nagy Boxer mellett az Eurovan nevű, francia-olasz kooperációban, négyféle emblémával gyártott buszlimuzin volt. 1993-ban debütált a Fiat és a PSA közös gyárában, a Sevel Nordban. Az Eurovant Peugeot 806, Lancia Zeta, Citroen Evasion és Fiat Ulysse felirattal személyautóként, illetve Fiat Scudo, Citroen Jumpy és Peugeot Expert elnevezéssel növelt rakterű, ám egyszerűbb orrkialakítású és belterű furgonként forgalmazták.


A sokarcú autó piacra dobását a Matra-fejlesztésű Renault Espace, illetve a Magna-Steyr által Ausztriában összeszerelt Chrysler Voyager komoly piaci sikere indokolta. A Volkswagen még később, 1995-ben ébredt; ők a Forddal kooperálva a Seat Alhambra, VW Sharan, Ford Galaxy hármassal szálltak versenybe a vásárlókért. Mára leáldozott a nagy buszlimuzinok kora, sok gyártó inkább a haszonjárműveit kínálja személyszállító kisbuszként, nagyobb méretben - mint a Traveller.