Először csak parkolni nem lehet a korszerűtlen autókkal Madrid belső kerületeiben, aztán 2025-től már behajtani sem. 30 intézkedésből álló akciótervet jelentett be hétfőn Manuela Carmena madridi polgármester. Az első lépés tehát az lesz, hogy a 2000 előtt forgalomba helyezett benzines, és a 2006-nál régebbi dízelautók 2020-tól már nem parkolhatnak a belső kerületekben. Aztán
5 évvel később már be sem hathatnak.
A számítások szerint a döntés a madridban közlekedő autók körülbelül 20 százalékát érinti majd.
A környezetszennyezés csökkentése érdekében a madridi vezetés 2018-tól már a megengedett maximális sebességet is korlátozni akarja a város bevezetőútjain és az M30-as körgyűrűn - a jelenlegi 90-ről 70 kilométer per órára. Ezen kívül több csökkentett sebességű övezet is lesz Madridban, és egy nulla kibocsátású területet is terveznek. Itt elvileg
megszűnik az átmenő forgalom, és csak az ott élők, és az engedéllyel rendelkezők hajthatnak be autóval.
Manuela Carmena a hétfői bejelentéskor elmondta, hogy az intézkedéssel a tömeg-, a kerékpáros és a gyalogos közlekedést szeretnék ösztönözni. A környezetbarát közlekedési formáknak pedig több helyet biztosítanak, ezért újratervezik és átalakítjáak a legfőbb útvonalak forgalmát. Bővíteni fogják a bérbicikli-hálózatot, és
támogatni akarják az elektromos járművek vásárlását is.
Madridban 3,1 millióan élnek, és az agglomerációval együtt a lakosság száma eléri a 7 milliót, gyakoriak a dugók és komoly gondot jelent a környezetszennyezés is. Az Európai Bizottság a múlt hónapban figyelmeztette Spanyolországot, hogy nem elegendőek a légszennyezettség csökkentése érdekében tett intézkedései. Többek között a nitrogén-dioxid-szennyezés például Madridban és Barcelonában is meghaladja az előírt határértéket. Barcelonában egyébként a múlt héten jelentette be a városvezetés, hogy a levegő minőségének javítása érdekében 2019-től a 20 évnél idősebb autók csak hétvégén közlekedhetnek.