Váratlan dolog történt a magyar utakon futó autókkal

tudatos közlekedés
Budapest, 2008. november 28. Óriási forgalmi dugó alakult ki Budapesten a Rákóczi út Kerepesi út útvonalon az Örs vezér teréig, miután egy Kossuth Lajos utcai építkezésen meghibásodott egy daruskocsi. MTI Fotó: Honéczy Barnabás
Vágólapra másolva!
Két év alatt 13,4-ről 13,9 évre nőtt a forgalomban lévő hazai személyautók átlagéletkora. Az eladásra hirdetett autók átlagéletkora is közelít a 12 évhez.
Vágólapra másolva!

Bár az újautó-eladások 2014-ről 2016-ra 38 százalékkal nőttek, továbbra is 100 ezer alatt maradt 2016-ban a forgalomba helyezett új autók száma. Eközben csaknem másfélszeresére ugrott a használtautó-import, a behozott kocsik 61 százaléka ráadásul legalább tízéves volt. Nem csoda, hogy továbbra sem sikerült megállítani a hazai autópark öregedését, az átlagéletkor 13,4-ről 13,9 évre emelkedett. A személyautóknak immár 79 százaléka töltötte be a tizedik életévét.

A Használtautó.hu adatbázisában szereplő meghirdetett autók átlagéletkora 11,8 év, ami mintegy két évvel alacsonyabb, mint a teljes személygépkocsi-állományé. Az eltérés oka, hogy sok öreg autót nem hirdetnek meg, hanem a forgalomból történő kivonásig használják azokat.

Kedvező hír ugyanakkor a régebbi autók tulajdonosai számára, hogy a legnagyobb autós portál statisztikái szerint az idősebb autók jóval hamarabb, átlagosan 4-5 hét alatt elkelnek, miközben a legfiatalabb, magasabb értékű autók eladására jellemzően két hónap alatt kerül sor.

Márkák szerint vizsgálva igen koncentrált a hazai személyautó-park. Öt márka (Opel, Suzuki, Volkswagen, Ford, Renault) különféle modelljei teszik ki az állomány több mint felét.

Megyék szerinti bontásban első pillantásra is szoros összefüggést láthatunk az adott térség gazdasági fejlettsége és az autók száma között. A középső és észak-nyugati országrészben 350-400 között található az 1000 főre jutó személyautók száma, míg a keleti országrészben zömében jóval 300 alatt marad ez az érték.