A kabriós-motoros szezon kezdetén, március végén a Hungexpón immár 12. éve mindig megrendezik az ország legnagyobb autós-motoros kiállítását, amely egy ideje már a régen megszűnt Budapesti Autószalon szerepét is próbálja átvenni, ugyanis tuningmentes új típusokat, sőt számtalan veteránt is bemutat. Idén motorkiállítás nincs, de a kiállítási terület így is eléri a 100 ezer négyzetmétert, amelyen 2500 autót és egyéb járművet állít ki a több mint 300 cég és klub.
Idén is nagy hangsúlyt fektet az AMTS a legális tuningra, szombaton 10 órakor például Mikulás Róbert és Siska Zoltán, a közlekedési hatóság két szakértője tart előadást a nagyszínpadon a legális tuning magyarországi lehetőségeiről, és arról, hogy mit és hogyan lehet ma engedélyeztetni Magyarországon.
Vasárnap ugyanitt 10:30-kor pedig a legendás Lada-tuner, Havassy Péter és a Bugatti Veyron 1001 lóerős motorjának tervezője, dr. Hanula Barna tart majd közös előadást arról, hogy hogyan lehet egy motort úgy reszelgetni, hogy utána tartós is maradjon.
Persze a kiállított autók többsége láthatóan még nem a legalitásra törekvés igényével készült, a legtöbb például annyira le van ültetve, hogy kis túlzással egy földre leesett pénzérmét is tolna maga előtt. Így mindennapi autó helyett csak amolyan show-carnak jó, gondolná a laikus, de erre találták ki az emelhető airride futóművet.
Az idei AMTS hozza, amiért évről évre 50-55 ezer látogató felkeresi: dobhártyaszaggatóan hangosan bömböl a lakossági techno a hifistandok felismerhetetlenségig átalakított autóiból, a márkaklubok és autóépítő cégek ízléses vagy néha ízléstelen, de minden esetben sok pénzből és munkával megépített járművek tömegét hozták el, az importőri standok mellett matrica- és pólóárusok, háttéripari cégek és persze a meseszép veteránok foglalják el a terület nagy részét.
Az újautó-importőri standok közül idén is a Lada háza táján a legnagyobb az érdeklődés. Tavaly még a márka újra feltűnése okozta a szenzációt, idén viszont már mindenki a Vestára kíváncsi, a 3 millió forintos, új családi négyajtósra. A Hyundai itt tartotta az i30 hazai bemutatóját, a Golf-méretű kompakt mellett a vadonatúj i20 R5 raliautó is itt mutatkozott be.
Az AMTS legfeltűnőbb autóját a Mercedes hozta el: az először a 2011-es Los Angeles-i autószalonon kiállított Silver Arrow tanulmányt egy rövidfilm számára készítették el, a tervezésekor hollywoodi producerek tanácsait is figyelembe vette a Mercedes dizájnstúdiója. A végeredmény egy olyan autó lett, ami egyszerre futurisztikus és retró, a kerekeket körülölelő karosszéria látványa élőben igazán lenyűgöző.
Neves nyugati tuningcég nemigen van a kiállítók között, inkább a hazai és környező országbeli márkaklubok hozzák el az autóikat, amelyek között idén is a Volkswagen-csoport márkái (Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche) dominálnak.
Idén a dunaújvárosi Nimrod Performance sajnos nemcsak a Genfi Autószalont, de a budapesti AMTS-t is kihagyja, így nem lehet megnézni a magyar karbonnal bevont Lamborghiniket és Ferrarikat, cserébe Hot Rodokból szép kis kollekció gyűlt össze.
Ahogy lenni szokott, a pavilonokban hömpölygő tömeg összetétele igen nagy szórást mutat: a tapadós sztreccsruhába öltöztetett, dús keblű és hosszú combú hoszteszek, a tetovált, aranyláncos férfiak és barátnőik, a lógó bőrdzsekis műszaki egyetemisták, a Halálos iram c. sorozaton felnőtt kamaszok és idősebb, kötött pulóveres mérnökök egyaránt jelentős halmazt tesznek ki.
Már pénteken is annyian voltak az A pavilonban, hogy kihívás volt belógó végtagok nélkül lefényképezni egy autót, de szombaton és vasárnap várhatóan még sokkal többen jönnek majd, a főbejáratnál sorállásra is fel kell készülni.
Idén a D helyett a G pavilonba költözött a "Magyarok a világ járműgyártásában" c. tematikus kiállítás, amelyet idén is az Autós Nagykoalíció hozott tető alá. Itt technótól és gumifüsttől mentesen, nyugodt körülmények között lehet megnézni, hogy a magyar mérnökök a múltban és a jelenben mennyire sokat tettek hozzá a világ járműiparához.
Kevesen tudják, hogy az új Mercedes E-osztály, a Range Rover Sport vagy a BMW i3 belső tere magyar fejlesztésű, vagy azt, hogy az új Kia Stinger formáját a magyar Kovács Miklós tervezte.
Nem véletlenül van itt kiállítva egy 510 lóerős Alfa Giulia QV sem: világújdonságát, az IBS nevű integrált elektromechanikus fékrendszerét (amely egyesíti a menetstabilizálót és a szervoféket) a magyarországi Continentalnál fejlesztették ki.
A múltat a Galamb József által tervezett Ford T-model, a Galamb és Farkas Jenő által tervezett, Amerikában a 20-as években rendkívül népszerű Fordson traktor, és a Kocs községben a 15. században feltalált, fordítható első tengelyű fakocsi élethű mása képviselte.
A jövőt pedig a Puli Lunar Rover nevű holdjáró, amelynek különlegességei a lábszerű elemekből összeállított kerekei, amelyek bármilyen terepen mozgásképessé teszik a járművet.
Figyelemre méltó a magyar fejlesztésű óriásdrón, a hárompropelleres, üléssel rendelkező Flike is, amely magában és utassal is tud repülni, csak jöjjön össze elég pénz a gyártásához.
Szintén megtekinthető a Kecskeméti Főiskola napelemes autója, amelynek legénysége a 2016-os South African Solar Challenge-en a dobogóra is felállhatott. A szénszálból épített Megalux normál közúton akár 130 km/h-s sebességgel is tud haladni, hangolható rugózással és lengéscsillapítással rendelkező futóművel látták el, amelynek nagy részét szintén kompozit műanyagból gyártották. Az autó tömege pilóta nélkül csupán 170 kiló, ezért egy 2 kW-os villanymotor is elég a hajtásához.
A kecskeméti Mercedes gyár két különleges autóval érkezett, amelyet a szakmunkástanulók, illetve az összeszerelő üzem dolgozói készítettek: a zöld CLA különlegessége, hogy négy helyett csak két ajtaja és ülése van, a teteje pedig hiányzik. A szende külsejű piros B-osztályt pedig villámgyors AMG modellé alakították a 360 lóerős turbómotorral, új műszerfallal és sportfutóművel.
Az AMTS látogatói a jegyükkel idén is részt vehetnek egy sorsoláson, amelyen ezúttal egy méregzöld színű, második generációs Audi TT a nyeremény. A roadster komplett külső optikai szettet, vadonatúj fényezést, látványos felniket, sportkipufogót, bőrbelsőt és komoly hifit kapott. A hagyományoktól eltérően nem a kiállítás három napja alatt, hanem előtte végezték az átépítését.
Több kiállítás egy belépőért
A Tuningshow igazából több autós-motoros rendezvény egy helyre besűrítve, egyetlen belépő áráért, ami nem drágult tavalyhoz képest. Felnőtteknek 4000, a 14 év alattiaknak 2500 forintba kerül a helyszíni jegy, de létezik családi is 9500-ért, amely 2 felnőtt és 2 gyerek számára érvényes.
Lássuk, miből tevődik össze a 2017-es AMTS:
Carstyling.hu Tuningshow: ez adja a kiállítás gerincét. Tuningautók, importőrök, hifi és minden, ami egy autó felcicomázásához kell. Akinek nincs autója, az pólókkal és matricákkal vigasztalhatja magát, meg a pin-up lányok látványával. Még AMTS-szépségkirálynőt is választanak, sőt Miss Tuning Európa is tiszteletét teszi.
Szériaautók: immár harmadik éve hivatalos importőrök is elhozzák az általuk képviselt márkák legújabb típusait, idén a Hyundai i30, a Suzuki Ignis és a Lada Vesta körül a legnagyobb a tolongás, de kint van az Audi, a Fiat, az Opel, és a Kia is. Külön területen vannak összegyűjtve az aktuális elektromos, kabrió és SUV modellek, több márka választékából.
Magyarok a Világ Járműgyártásában: magyar gyártású vagy magyar gyártású motorral rendelkező autók, és innovatív magyar járműprototípusok bemutatója, emellett a magyar autós formatervezők munkáinak kiállítása.
GYMKHANA Országos Bajnokság: 3000 fős lelátóról lehet nézni, ahogy agyontuningolt, speciálisan az ügyességi versenyre épített driftautókkal mérkőznek meg Ken Block hazai utánzói.
Rusty Rodders Hot Rod Show: a nemzetközi megméretésen a legjobb épített motorok és hot-rod autók versenyeznek. Szakmai zsűri és közönségdíj dönt, a győztes kijut a világbajnokságra.
Classic Automobil Show: a MAVAMSZ veteránkiállításán idén a törpeautók és kabriók külön területen gyűlnek össze.