Még több lóerő és decibel dübörög az idei Tuningshow-n

AMTS Tuning show a Hungexpón 2017 március 24-én
AMTS Tuning show a Hungexpón 2017 március 24-én
Vágólapra másolva!
A legnagyobb magyar autókiállítás, a Tuningshow-ként közismert AMTS idén is elfoglalta az egész Hungexpót a szabadtéri területekkel együtt. A látványos tuningautók, a dübörgő techno és a lengén öltözött hölgyek mellett tartalmasabb szórakozást is kínál a rendezvény, ugyanis ügyességi autóversenyt és színvonalas veterán kiállítást is meg lehet nézni egy belépőért. Sőt, a „G" pavilonban az új autók mellett a magyar járműgyártás legjava is felvonul a mini holdjárótól a Formula Student versenyautókon át egészen a kecskeméti Mercedesekig.
Vágólapra másolva!
A nagyszínpadon szado-mazo hangulatú táncshow is volt - Kattintson a képre a galériáért! Fotó: Szabó Gábor - Origo

A kabriós-motoros szezon kezdetén, március végén a Hungexpón immár 12. éve mindig megrendezik az ország legnagyobb autós-motoros kiállítását, amely egy ideje már a régen megszűnt Budapesti Autószalon szerepét is próbálja átvenni, ugyanis tuningmentes új típusokat, sőt számtalan veteránt is bemutat. Idén motorkiállítás nincs, de a kiállítási terület így is eléri a 100 ezer négyzetmétert, amelyen 2500 autót és egyéb járművet állít ki a több mint 300 cég és klub.

Ez a Suzuki Samurai már nem mehet terepre Fotó: Szabó Gábor - Origo

Idén is nagy hangsúlyt fektet az AMTS a legális tuningra, szombaton 10 órakor például Mikulás Róbert és Siska Zoltán, a közlekedési hatóság két szakértője tart előadást a nagyszínpadon a legális tuning magyarországi lehetőségeiről, és arról, hogy mit és hogyan lehet ma engedélyeztetni Magyarországon.

A legtöbb tuningautó a VW-csoport termékei közül kerül ki Fotó: Szabó Gábor - Origo

Vasárnap ugyanitt 10:30-kor pedig a legendás Lada-tuner, Havassy Péter és a Bugatti Veyron 1001 lóerős motorjának tervezője, dr. Hanula Barna tart majd közös előadást arról, hogy hogyan lehet egy motort úgy reszelgetni, hogy utána tartós is maradjon.

Stílusos bőrönd is jár az Audi RS4-hez Fotó: Szabó Gábor - Origo

Persze a kiállított autók többsége láthatóan még nem a legalitásra törekvés igényével készült, a legtöbb például annyira le van ültetve, hogy kis túlzással egy földre leesett pénzérmét is tolna maga előtt. Így mindennapi autó helyett csak amolyan show-carnak jó, gondolná a laikus, de erre találták ki az emelhető airride futóművet.

Új autók is vannak

Az idei AMTS hozza, amiért évről évre 50-55 ezer látogató felkeresi: dobhártyaszaggatóan hangosan bömböl a lakossági techno a hifistandok felismerhetetlenségig átalakított autóiból, a márkaklubok és autóépítő cégek ízléses vagy néha ízléstelen, de minden esetben sok pénzből és munkával megépített járművek tömegét hozták el, az importőri standok mellett matrica- és pólóárusok, háttéripari cégek és persze a meseszép veteránok foglalják el a terület nagy részét.

Régi Subaru Legacy-k Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az újautó-importőri standok közül idén is a Lada háza táján a legnagyobb az érdeklődés. Tavaly még a márka újra feltűnése okozta a szenzációt, idén viszont már mindenki a Vestára kíváncsi, a 3 millió forintos, új családi négyajtósra. A Hyundai itt tartotta az i30 hazai bemutatóját, a Golf-méretű kompakt mellett a vadonatúj i20 R5 raliautó is itt mutatkozott be.

Mercedes Silver Arrow tanulmány 2011-ből Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az AMTS legfeltűnőbb autóját a Mercedes hozta el: az először a 2011-es Los Angeles-i autószalonon kiállított Silver Arrow tanulmányt egy rövidfilm számára készítették el, a tervezésekor hollywoodi producerek tanácsait is figyelembe vette a Mercedes dizájnstúdiója. A végeredmény egy olyan autó lett, ami egyszerre futurisztikus és retró, a kerekeket körülölelő karosszéria látványa élőben igazán lenyűgöző.

Valamikor egy Toyota Yaris volt... Fotó: Szabó Gábor - Origo

Neves nyugati tuningcég nemigen van a kiállítók között, inkább a hazai és környező országbeli márkaklubok hozzák el az autóikat, amelyek között idén is a Volkswagen-csoport márkái (Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche) dominálnak.

Rallye Golfok minden mennyiségben Fotó: Szabó Gábor - Origo

Idén a dunaújvárosi Nimrod Performance sajnos nemcsak a Genfi Autószalont, de a budapesti AMTS-t is kihagyja, így nem lehet megnézni a magyar karbonnal bevont Lamborghiniket és Ferrarikat, cserébe Hot Rodokból szép kis kollekció gyűlt össze.

Hot Rod szépségverseny is lesz Fotó: Szabó Gábor - Origo

Ahogy lenni szokott, a pavilonokban hömpölygő tömeg összetétele igen nagy szórást mutat: a tapadós sztreccsruhába öltöztetett, dús keblű és hosszú combú hoszteszek, a tetovált, aranyláncos férfiak és barátnőik, a lógó bőrdzsekis műszaki egyetemisták, a Halálos iram c. sorozaton felnőtt kamaszok és idősebb, kötött pulóveres mérnökök egyaránt jelentős halmazt tesznek ki.

Ebben az Opel Combóban tényleg varrógépmotor dolgozik Fotó: Szabó Gábor - Origo

Már pénteken is annyian voltak az A pavilonban, hogy kihívás volt belógó végtagok nélkül lefényképezni egy autót, de szombaton és vasárnap várhatóan még sokkal többen jönnek majd, a főbejáratnál sorállásra is fel kell készülni.

Magyarok a világ járműgyártásában

Idén a D helyett a G pavilonba költözött a "Magyarok a világ járműgyártásában" c. tematikus kiállítás, amelyet idén is az Autós Nagykoalíció hozott tető alá. Itt technótól és gumifüsttől mentesen, nyugodt körülmények között lehet megnézni, hogy a magyar mérnökök a múltban és a jelenben mennyire sokat tettek hozzá a világ járműiparához.

Magyar vonatkozású járművek a "G" pavilonban. Ez egy Ford T-model műszerfala, a típus Galamb József konstruktőr munkája Fotó: Szabó Gábor - Origo

Kevesen tudják, hogy az új Mercedes E-osztály, a Range Rover Sport vagy a BMW i3 belső tere magyar fejlesztésű, vagy azt, hogy az új Kia Stinger formáját a magyar Kovács Miklós tervezte.

A Pente 600 Pentelényi János tervei alapján készült Fotó: Szabó Gábor - Origo

Nem véletlenül van itt kiállítva egy 510 lóerős Alfa Giulia QV sem: világújdonságát, az IBS nevű integrált elektromechanikus fékrendszerét (amely egyesíti a menetstabilizálót és a szervoféket) a magyarországi Continentalnál fejlesztették ki.

A Kocs községben készült első kocsi hiteles mása Fotó: Szabó Gábor - Origo

A múltat a Galamb József által tervezett Ford T-model, a Galamb és Farkas Jenő által tervezett, Amerikában a 20-as években rendkívül népszerű Fordson traktor, és a Kocs községben a 15. században feltalált, fordítható első tengelyű fakocsi élethű mása képviselte.

Törpeautók is vannak a veterán részlegen, ez itt egy Messerschmitt Fotó: Szabó Gábor - Origo

A jövőt pedig a Puli Lunar Rover nevű holdjáró, amelynek különlegességei a lábszerű elemekből összeállított kerekei, amelyek bármilyen terepen mozgásképessé teszik a járművet.

A járműipar Oscar-díjasai: Dr. Anisits Ferenc, a BMW egykori dízelfejlesztési vezetője, Dr. Hanula Barna, a győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja, és Stefan Lengyel, a MOME dizájn professzora. A díjazottaktól jobbra Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, a Magyarok a világ járműgyártásában c. kiállítás főszervezője Forrás: Photo:(c)Gergely Besenyei/Photo: Gergely Besenyei

Figyelemre méltó a magyar fejlesztésű óriásdrón, a hárompropelleres, üléssel rendelkező Flike is, amely magában és utassal is tud repülni, csak jöjjön össze elég pénz a gyártásához.

Ilyen a hangulat Fotó: Szabó Gábor - Origo

Szintén megtekinthető a Kecskeméti Főiskola napelemes autója, amelynek legénysége a 2016-os South African Solar Challenge-en a dobogóra is felállhatott. A szénszálból épített Megalux normál közúton akár 130 km/h-s sebességgel is tud haladni, hangolható rugózással és lengéscsillapítással rendelkező futóművel látták el, amelynek nagy részét szintén kompozit műanyagból gyártották. Az autó tömege pilóta nélkül csupán 170 kiló, ezért egy 2 kW-os villanymotor is elég a hajtásához.

Szocialista típusokból sincs hiány Fotó: Szabó Gábor - Origo

A kecskeméti Mercedes gyár két különleges autóval érkezett, amelyet a szakmunkástanulók, illetve az összeszerelő üzem dolgozói készítettek: a zöld CLA különlegessége, hogy négy helyett csak két ajtaja és ülése van, a teteje pedig hiányzik. A szende külsejű piros B-osztályt pedig villámgyors AMG modellé alakították a 360 lóerős turbómotorral, új műszerfallal és sportfutóművel.

A szakmunkástanulók munkája az egyedi Mercedes CLA Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Az AMTS látogatói a jegyükkel idén is részt vehetnek egy sorsoláson, amelyen ezúttal egy méregzöld színű, második generációs Audi TT a nyeremény. A roadster komplett külső optikai szettet, vadonatúj fényezést, látványos felniket, sportkipufogót, bőrbelsőt és komoly hifit kapott. A hagyományoktól eltérően nem a kiállítás három napja alatt, hanem előtte végezték az átépítését.

Több kiállítás egy belépőért

A Tuningshow igazából több autós-motoros rendezvény egy helyre besűrítve, egyetlen belépő áráért, ami nem drágult tavalyhoz képest. Felnőtteknek 4000, a 14 év alattiaknak 2500 forintba kerül a helyszíni jegy, de létezik családi is 9500-ért, amely 2 felnőtt és 2 gyerek számára érvényes.


Lássuk, miből tevődik össze a 2017-es AMTS:


Carstyling.hu Tuningshow: ez adja a kiállítás gerincét. Tuningautók, importőrök, hifi és minden, ami egy autó felcicomázásához kell. Akinek nincs autója, az pólókkal és matricákkal vigasztalhatja magát, meg a pin-up lányok látványával. Még AMTS-szépségkirálynőt is választanak, sőt Miss Tuning Európa is tiszteletét teszi.


Szériaautók: immár harmadik éve hivatalos importőrök is elhozzák az általuk képviselt márkák legújabb típusait, idén a Hyundai i30, a Suzuki Ignis és a Lada Vesta körül a legnagyobb a tolongás, de kint van az Audi, a Fiat, az Opel, és a Kia is. Külön területen vannak összegyűjtve az aktuális elektromos, kabrió és SUV modellek, több márka választékából.


Magyarok a Világ Járműgyártásában: magyar gyártású vagy magyar gyártású motorral rendelkező autók, és innovatív magyar járműprototípusok bemutatója, emellett a magyar autós formatervezők munkáinak kiállítása.


GYMKHANA Országos Bajnokság: 3000 fős lelátóról lehet nézni, ahogy agyontuningolt, speciálisan az ügyességi versenyre épített driftautókkal mérkőznek meg Ken Block hazai utánzói.


Rusty Rodders Hot Rod Show: a nemzetközi megméretésen a legjobb épített motorok és hot-rod autók versenyeznek. Szakmai zsűri és közönségdíj dönt, a győztes kijut a világbajnokságra.


Classic Automobil Show: a MAVAMSZ veteránkiállításán idén a törpeautók és kabriók külön területen gyűlnek össze.