A régi kocsikból is lehet okosautót csinálni

Vágólapra másolva!
A magyar Konetik startup kütyüjével a 16 évesnél nem régebbi autók mind hálózatba kapcsolhatók, amivel nem csak a járműről, de a sofőrjéről is fontos adatokat lehet gyűjteni. A mobilhálózaton azonnal a felhőbe küldött információk révén olcsóbbá, tervezhetőbbé és hatékonyabbá válhat a flottamenedzselés, de még a közúti közlekedés biztonsága is javulhat. 
Vágólapra másolva!
Már több mint 100 cég az ügyfele a Konetiknek Forrás: Konetik

A Tesla és más modern prémiumautók is a beépített SIM-kártyájuk révén ilyen vagy olyan formában már manapság is hálózatba vannak kapcsolva, vagyis az okoshűtők, okostelefonok és az okosotthonok egyéb kellékei mellett

részesei annak a folyamatnak, amit a Dolgok Internetének, azaz IoT-nek (Internet of Things) hívunk.

Igaz, hogy az autók adatait még leginkább csak a gyártóik látják, a Tesla például főleg az önvezető rendszere fejlesztésére használja a technológiát. Nyugat-Európában már magánszemélyek is fizethetnek kevesebb kötelező, illetve casco biztosítási díjat, ha bevállalják, hogy az autójukba telematikai eszközt tesz a biztosító. Nálunk a K&H Biztosító tesztelte a rendszert, de élesben még nem használják.

De mi a helyzet akkor, ha egy céges flotta régebbi autóit szeretnék hálózatba kapcsolni? Egy magyar startup, a Konetik pontosan erre vállalkozott. Két év alatt

kifejlesztettek egy cigarettásdoboz-méretű kütyüt, amit Konetik Plugnak hívnak.

Miután regisztrálták egy webes felületen, nagyon egyszerű a használata: csak be kell dugni az adott autó OBD II csatlakozójába (általában a kormány alatt szokott lenni, a művelethez semmiféle szaktudásra nincs szükség), és utána már működik is a Plug & Play eszköz. Az Európai Unióban 2001 óta kötelező az OBD II-es csatlakozót beépíteni minden 3,5 tonna alatti új autóba, ezért a hazai járműállomány nagy része kompatibilis az eszközzel.

Feketedoboz adatkapcsolattal

A kütyü nemcsak pontos és gyors GPS-vevővel van ellátva, hanem SIM-kártyájával folyamatosan, menet közben is információkat küld a kocsiról mobil adatkapcsolaton keresztül.

Az EU-n belül a roamingért sem kell külön fizetni,

mivel a Konetik megállapodott a francia Orange szolgáltatóval (a Tesla is velük szerződött) a 28 országban érvényes adatroamingról.

Egy mozdulattal csatlakoztatható Forrás: Konetik

Bár a Konetik ügyfelei között magánszemélyek, családok is vannak,

a cég elsősorban kis- és közepes vállalkozások partnere lenne.

Olyanoké, amelyek 5–50 cégautóval rendelkeznek, nem a logisztika a tevékenységük, de mégis sokat futnak az autóik, például területi képviselők, autómentő-hálózatok, gyorsszervizek, pizzériák stb. Egy ekkora vállalatnak még nem feltétlenül éri meg egy profi flottamenedzsercéggel leszerződni, viszont már jelentős megtakarításokat érhet el egy olyan szolgáltatással, amellyel optimalizálható a flottája mérete, kihasználtsága, fenntartása és összetétele. Pontosan ezt nyújtja a Konetik.

A Konetikről

A Konetik a magyar fejlesztőközpont mellett rendelkezik Németországban és az Egyesült Királyságban is képviselettel. Olyan globális partnerekkel dolgoznak, mint a francia telekommunikációs óriás, az Orange. A vállalkozás mögötti befektetők, és a tanácsadó testület olyan vállalatok felsővezetőiből áll, mint a Mobileye vagy a német prémium autógyártók által nemrégiben több mint 3 milliárd euróért felvásárolt HERE navigációs szoftver

Egy fix havi díjért (4300 vagy 5900 forint/autó) minden autót rákapcsolnak a saját szoftverükön keresztül az internetre, ami számos előnnyel jár a flottatulajdonos cég számára. Amikor a szolgáltatást fejlesztették, elsősorban a német piac elvárásaihoz igazodtak, mert Európában ott a legfejlettebb az autós kultúra, ott van a legtöbb autó, vagyis egy mobilitáshoz kapcsolódó eszköznek ez lehet a legjobb piac a kontinensen.

Mire lehet használni?

A Konetik eszköze nyomon követhetővé teszi az autókat a menedzser számára, aki a számítógépén vagy akár a mobilján

láthatja, hogy épp merre járnak a járművei, mikor pihennek a sofőrök, vagy mikor érkeznek meg a célhoz.

Be lehet állítani területi határokat, és amikor azt átlépi valamelyik autó, akkor értesítést küld róla a program.

A térképen valós időben lehet követni a járműveket, még a sebességük is látszik Forrás: Konetik

Persze külön kezelik a céges és magán utakat, hogy épp melyikről van szó, azt az időpontból vagy a célállomásból következteti ki a rendszer, de rendkívüli esetben a sofőr induláskor, a telefonján manuálisan is válthat a két üzemmód között, például ha szabadságot vett ki egy hétköznapra.

A magán- és hivatalos utak különválasztása az adózás miatt is fontos,

mert például az autó lízingdíjának áfája az utóbbinál visszaigényelhető. Magánutaknál a privátszféra védelme miatt a GPS funkció nem aktív, ilyenkor a kütyü csak diagnosztikai adatokat továbbít a felhőbe.

Az utakkal, járművekkel és sofőrökkel kapcsolatos minden adat elemezhető, ami könnyű tervezhetőséget jelent Forrás: Konetik

Nemcsak a követhetőségre jó a szolgáltatás, hanem arra is, hogy automatizálja az útnyilvántartást. Akinek az autójában benne van az eszköz, elfelejtheti a kesztyűtartóban hánykolódó menetnapló fárasztó, kézzel történő töltögetését, mert

hó végén egy gombnyomásra ki lehet nyomtatni a havi utak NAV által is elfogadott dokumentációit.

Be lehet táplálni a partnercégek adatait is, így a cím helyett már rögtön azt fogja látni a menedzser, hogy melyik cégeknél járt az adott autó.

A sofőrök vezetési stílusa is elemezhető

Nemcsak az útvonalat, hanem az úthoz kapcsolódó minden más adatot (sebesség, kormány- és pedálállás, oldalgyorsulás, átlagfogyasztás) is látja a flottamenedzser a webes felületen, így például könnyen kiszűrheti azokat a sofőröket, akik túl sportos vezetési stílusuk miatt túlzottan igénybe veszik a technikát, vagy azokat, akik több üzemanyagot fogyasztatnak az elvárhatónál.

Egyébként a tapasztalatok azt mutatják, hogy még csak különösebb elemzés sem kell a fogyasztás csökkentéséhez, a sofőrök ugyanis

kapásból visszafogottabban vezetnek, ha tudják, hogy a távolból figyeli őket a főnökük.

Átlagosan 15 százalékkal szoktak csökkenni az üzemanyagszámlák az eszköz installációját követően, ami egy sokat futó autó esetében bőven behozza a havidíjat.

A Konetik Plug nevű eszköz nem nagyobb egy cigarettásdoboznál Forrás: Konetik

A szolgáltatás a flottához kapcsolódó költségek tervezésében és csökkentésében is segít, és nem csak üzemanyag-spórolással. Pontosan kimutatható vele, hogy mely autóknak jó, és melyeknek kevésbé jó a kihasználtsága, hogy melyik autókat lenne érdemes kiváltani akár az olcsón üzemeltethető villanyautókkal, vagy hogy melyik sofőröket lenne érdemes elküldeni egy vezetéstechnikai tréningre.

Számtalan statisztikát generál a program a flottáról, heti-havi-éves bontásban lehet elemezni a megtett távolságot, a menetidőt, az üzemanyag-fogyasztást, az üzemanyagköltséget, és előre is lehet jelezni a jövőben várható értékeket, ami nagyon megkönnyíti a tervezést.

Diagnosztika a távolból

A Konetik telematikai rendszere nem csak a lokáció meghatározására és az egyéb, utakkal kapcsolatos menetadatok kinyerésére használható, hanem

autódiagnosztikai információkat is szolgáltat,

például előre jelzi, ha időszerű lenne a kötelező szervizre vinni az autót. Természetesen a gyárinál sűrűbb intervallum is beállítható (amit a lízingcégek gyakran elő is írnak), azt pedig az autó magától nem jelezi, csak a Konetik szoftvere.

Akkor is jelez a rendszer, ha az autóban merülni kezd az akkumulátor, sőt akkor is, ha például égve maradt egy lámpa az utastérben. Megbecsüli az akku élettartamát is, szól, ha esedékes a csere, így kisebb lesz az esély arra, hogy pont akkor ne induljon az autó, amikor fontos lenne.

Azt is megmondja, mi a baja a kocsinak, vagy mi lesz hamarosan Forrás: Konetik

Az OBD csatlakozóra kötött kütyü már jóval azelőtt értesül az autó hibás működéséről, hogy a Check Engine lámpa felvillanna a műszerfalon. Egy autó ezzel a sárgán vagy pirosan világító visszajelző lámpával csak azt szokta közölni, hogy szervizbe kell vinni, mert valami baj van, a Konetik viszont pontosan megmondja, hogy például a második hengerben kimaradozik a gyújtás, vagy hogy köhög a négyesben a befecskendező.

Ha lízingelt autóba szerelik az eszközt,

a műszaki állapotra vonatkozó adatok elsősorban a lízingcégnek érdekesek,

mert őt az érdekli, hogy milyen állapotban lesz a kocsi a bérleti idő lejárta után. Ebben az esetben kettéosztják az adatmennyiséget: a lízingbevevő az autóhasználatra vonatkozó adatokat (útnyilvántartás, vezetési stílus, fogyasztás stb.), a lízingbeadó pedig a műszaki állapotra vonatkozó adatokat kapja meg a Konetiktől.

A nagy testvér figyel

Persze nem csoda, ha egy cég alkalmazottja elsőre nem repes majd az örömtől, ha megtudja, hogy beszerelik a céges autójába a Konetik Plugot.

Lesznek, akik a digitális pórázt látják majd benne,

de egy jó munkaadó érdekeltté teheti a dolgozóját az eszköz használatában, például a hó végén bónuszt kaphat a legtakarékosabb stílusban vezető, vagy kedvezményt adhat neki a munkaadója céges autó megvásárlására.

Telematika az autóban

Jelenleg a fekete doboz csak Amerikában kötelező, de ott a baleseteknél bizonyító erejű. Az Opel Onstarhoz hasonló segélyhívó viszont nálunk is kötelező lesz 2018-tól.


A K&H Biztosító két éve indította telematika (connected car) projektjét. A szolgáltatás egy, a Konetik Plughoz hasonló, OBD II-re csatlakoztatható telematikai eszközre épül, mely SIM-kártyán keresztül adatokat továbbít egy felhőalapú adatbázisba, amit az autósok egy mobilalkalmazáson vagy webes felületen keresztül követni tudnak. A projekt fő célja az volt, hogy az adatgyűjtéssel személyre szabott, olcsóbb biztosítások jelenhessenek meg a piacon. További cél volt a balesetek számának csökkenése, a fogyasztás mérséklődése és a közlekedési morál javítása. Az eszköz automatikusan tud riasztani baleset esetén is.

A Konetik szoftverének legtöbb funkciója technikailag a speciális fehér kütyü nélkül, egy szimpla okostelefonos alkalmazással is megvalósítható lenne. De a Konetik rendszerének pont az emberi tényező kiiktatása az előnye – ugyanis nem lehet induláskor elfelejteni az eszköz bekapcsolását, nem lehet kifogás, hogy lemerült az okostelefon, vagy hogy otthon felejtették –, mert nincs is rá szükség.