Elfeledett autócsodát talált és épít újjá a Közlekedési Múzeum

unic
Vágólapra másolva!
Megújuló kiállítására készülve a Közlekedési Múzeum elkezdte a Magyarországon igazi ritkaságnak számító, békebeli Unic típusú gépkocsi restaurálását. Az intézmény szakemberei arra törekednek, hogy a közel száztíz éves járművet eredeti állapotának megfelelően állítsák helyre.
Vágólapra másolva!

A gépkocsi alvázát a népszerű autóversenyző, Georges Richard 1905-ben, Párizsban alapított Unic nevű autógyárában építették. Az autógyártás hőskorának fontos színhelye volt az Unic, a vállalkozás fő profilja alvázak készítése volt egyedi megrendelésre, illetve taxicélú gépkocsik létrehozása. Az első Unic autókat azonban az 1900-as évek elején még a nagyközönségnek készítették.

Forrás: Közlekedési Múzeum

Mivel a cég csak alvázakat gyártott, így az autók különböző karosszériával kerültek forgalomba. A Közlekedési Múzeum birtokában lévő gépkocsi Bécsen keresztül jutott hozzánk, karosszériáját ugyanis a neves – még Ferenc Ferdinánd megrendelésére is dolgozó – Karl Czerny műhelyében készítették. Az alvázra erősített négyüléses, nyitott karosszériával elkészült kabrió legnagyobb sebessége, a 18 lóerős motornak köszönhetően, 50 km/h volt.

Kész csoda, hogy a két háborút, forradalmat, gazdasági válságot túlélő kisautó az 1950-es évek üzemanyag-korlátozó rendelkezései és beszolgáltatásai közepette is megmaradt. A rendelet nyomán begyűjtött autók jelentős részét ugyanis – a közel 13 ezres hazai személyautó-állomány felét – beolvasztották, hogy valóra válhasson a központilag meghatározott „vas és acél országa" ideája.

Forrás: Közlekedési Múzeum

Az Unic azonban nem a kohóba ment, hanem az Autó- és Alkatrész-kereskedelmi Nemzeti Vállalaton keresztül – ugyan meglehetősen leromlott állapotban, kisebb hiányosságokkal, de az eredeti szerkezeti állapotát megőrizve – a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került.

A lassan 110 éves gépkocsi nemcsak Magyarországon, de világviszonylatban is ritkaságnak számít, hiszen nagyon kevés jármű maradt meg ebből az időből, kiváltképp ilyen sok eredeti alkatrészével együtt. Ezt a páratlan lehetőséget használja ki a Közlekedési Múzeum: a jármű közelmúltban elkezdett helyreállítását – a restaurálás legklasszikusabb értelmében véve – úgy valósítják meg, hogy az autót teljes egészében eredeti állapotában tudják megmutatni.

Forrás: Közlekedési Múzeum

A feltárás során több festékréteg eltávolítása után a műtárgy eredeti fényezése és csíkozása is láthatóvá vált, jelenleg a rugókötegek teljes tisztítása és a később felhordott rétegek eltávolítása van folyamatban. A következő javítási művelet a futóműtestek rekonstrukciója lesz, ami után a gépkocsi a kerekeire állítható.

A Közlekedési Múzeum úgy döntött, rendhagyó módon a felajánlott 1 százalékos hozzájárulásokat erre a felbecsülhetetlen értékű műtárgyra fordítja. Az 1%-os felajánlásokat a 15308067-2-42 adószámra várja a múzeum.