A jelenleg is telepítés alatt álló tengelysúlymérő hálózatról korábban is írtunk már, a 89 ellenőrzési pontból álló rendszerről azonban kiderült egy fontos új információ.
A Vezessnek a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt írta, hogy
a rendszer a tehergépkocsik mellett a személyautók súlyellenőrzésére is alkalmas, és ha szükséges, utóbbiak üzembentartóit is bünteti.
A rendszer célja nem többletbevételek előteremtése, hanem a jogkövető magatartás előmozdítása"
– állítja az NFM. Adataik szerint a magyar utakon futó kamion és teherautó-állomány 8-10 százaléka túlterhelt, nagy része valószínűleg külföldi.
Az aszfaltba épített szenzorok menet közben megmérik a sztrádák és nagyobb forgalmú főutak sávjában haladó járművek súlyát, a kamerák pedig fényképet készítenek róluk, majd a rendszámfelismerő beazonosítja a kategóriájukat, tengelyszámukat, minden lényeges adatukat, még a sebességüket is.
Pár másodperc alatt kiderül, hogy ki közlekedik szabálytalanul.
Egyes járműveket megállítanak majd, de arra is lesz példa bőven, hogy
a rendszer az üzembentartó részére küldi ki a bírsághatározatot az objektív felelősség elvének alkalmazásával.
"A rendszer képes lesz minden áthaladó jármű tengelyterheléseit és össztömegét megmérni.
Bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására kell számítani"
– figyelmeztette az autósokat a minisztérium.
Egy 2009-es kormányrendelet szerint jelenleg 30 ezer forinttól 500 ezerig büntethetik a szabálytalankodó fuvarozókat.