A jég hátán is megél - Alfa Stelvio menetpróba

2017.05.30. 10:34

Sorsdöntő lehet a nagy múltú olasz márka jövője szempontjából az első szabadidő-autó, a Stelvio szereplése. Látványos formákban és sportos vezethetőségben nincs hiány, de vajon hogyan áll helyt hétköznapi használhatóságban a hozzá hasonló árban mért német prémiummodellekkel szemben?

Huszonhárom éve, amikor a RAV4-gyel még csak megvillantotta magát a szabadidő-autó, vagyis a SUV kategória, a fene sem gondolta volna, hogy egy mindent elsöprő orkán lesz belőle, ami magával ragadja az egész egyterű kategóriát és keményen rendet tesz a mezei személyautók között is. Mára amelyik gyártónak nincs divatterepjárója, lehúzhatja a rolót - még a Porsche, a Jaguar és olasz márkánál maradva a Maserati (sőt hamarosan a Lamborghini is) beszáll a bizniszbe.

Együtt a család: Stelvio, Giulia és a kisszériás 4C (amit Magyarországon bérelni is lehet). Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Czifrus Dávid

Giulia kombi helyett látványos SUV

Az Alfa Romeo mostanában épp pislákoló parázsról próbálja újra lángra lobbantani a márka tüzét, hiszen a 159-es óta nem volt olyan modellje, amit észrevehető darabszámban el lehetett volna adni, azt meg, akárhogy nézzük, legalább öt éve nem gyártják már.

Jellegzetes, előredöntött hátfal, nem nehéz belelátni a Maserati Levante vonásaitForrás: Czifrus Dávid

A sportos Giulia limuzin (itt talál róla tesztet) volt az aperitif, amivel a márka megmutatta tavaly, hogy korunk prémiummodelljeihez képest kissé fejletlen elektronika ide vagy oda, a vezethetőségre és szépségre koncentráló modell képes bárkit az ujja köré csavarni. Nem hibátlan, de hála a hátsókerék-hajtásnak, újra van benne tűz, és ami régóta hiánycikk volt már az olaszoknál: ígéret a tartósságra.

Jobb a kidolgozás, mint korábban bármelyik Alfában, és a formák is érdekesekForrás: Alfa Romeo

Csak szedánként lehet kapni, viszont a műfaj (és úgy általában a középkategória) az elhatalmasodó SUV-láz miatt (az behatárolt lehetőségeket ad), ezért aztán a véges fejlesztési pénzből nem kombira, hanem egy ötajtós, a gyár életében egyébként első szabadidő-autóra koncentráltak, ami a Stelvio lett.

Minőség- és dizájnváltás

Szerencsére a SUV-ra is igaz, hogy minőségben nagyságrendeket ugrottak előre az elődökhöz képest. Szépen varrt bőr, jó tapintású fa, finoman klattyanó gombok és légrostélyok – ezek eddig nem voltak a gyár erősségei. Ha mindenképpen kukacoskodni akarok, találok a hátsó térben olyan műanyagot, ami ebben a környezetben gagyinak számít, és nem is áll párhuzamosan az illesztésnél, de inkább örüljünk együtt: végre valaki meglépte, hogy a kijelző nem egy műszerfalból kikandikáló tablet, hanem bele van olvasztva a középkonzolba.

Hurkás ülések, a Giuliánál közel húsz centivel magasabbanForrás: Alfa Romeo

Az örömünket sajnos hamar oszlatja, hogy a BMW ügyetlen koppintásának tűnő váltókart rükvercbe húzva olyan kicsi és rossz minőségű képet ad a tolatókamera, ami megmosolyogtatja az embert, de nagyon gyanús, hogy ezeket a ráncfelvarráskor lecserélik majd.

Világok találkozása: a szögletes és sportos Range Rover Evoque mellett sem tűnik unalmasnak, sőt!Forrás: Czifrus Dávid

Szerintem a Giuliával nem sikerült a 159-es kortalan formájának nagyságát utolérni, csak megközelíteni - félek, hamar meg fog kopni a fénye. Mivel a Stelvio a Giulia vonalait gondolja tovább XL méretben, hasonló problémákkal küzdhet majd pár év múlva, de nálam a legszebb mai SUV címet mindenképp elnyeri. Nagyon érzik délen, miként kell húzni a vonalakat, hogy a végén egy könnyed formát kapjunk, legyen szó bármekkora testről, de ez önmagában kevés lenne a sikerhez.

Az igazi puskaport a lemezei alatt tartogatja

Ha az első kerekek mögé tolt blokkot nézzük, máris elárulja magát, hogy nagyon komolyan vették a mérnökök, mit szeretnének a benzinvérűek: sportos személyautót, a Giulia székeihez képest 19 centivel magasabban ülve is. Nem érdekli őket a súly, meg holmi magasság, vagy úgy egyáltalán a fizika törvényei. Azért vannak a mérnökök, hogy megoldják, nem?

Igényes futómű, alapvetően hátsókerék-hajtásra kihegyezve és pengeéles kormánnyal, ilyet nem sokan kínálnak SUV-méretbenForrás: Czifrus Dávid

Hát megoldották. A kardántengely szénszálból készült, míg a motorok blokkja, a felfüggesztés elemei, a motorházfedél, az első sárvédők, az ajtók és a csomagtérfedél alumínium. Ezeknek köszönhetően az 1660 kilót csak az avatatlan fülek hallják soknak, valójában a kategóriájában bő 150 kilóval vág alá a BMW X3-asnak vagy a Porsche Macannak, ami azért nem kevés.

Ütős a benzines, de ez kevés a dízel ellen

Kezdetben kétféle motorral és háromféle teljesítménnyel kapható. A benzines 280 lóerejét és 400 Nm nyomatékát egy kétliteres, sornégyes turbómotor adja, ami bárhol képes vadul megindítani az autót. Piszkosul tapad, és ha az 5,7-es 100km/h-ra gyorsulást nehéz is elhinnem, valahol a közelében lehet mindenképp.

Ez már-már orrközép motoros elrendezés. Belegondolni is durva, milyen lehet a bő ötszáz lóerős QVForrás: Czifrus Dávid

Muszáj megemlékezni arról, hogy az új motorblokk orgánuma messze elmarad a híres V6-os elődtől, sőt, valójában alig szűrődik belőle be valami, cserébe a fogyasztás terén nagy előrelépéseket ígér. Mivel mi hegyi szerpentinen kergettük a gumik tapadáshatáráig, erről most nem nyilatkoznék, de ígérem, ha tesztautóként megkapjuk, részletesen beszámolunk majd róla.

Dinamizmusa alapján a BMW X3 és a Jaguar F-Pace vadászterületén járForrás: Alfa Romeo

A 2,2 literes dízel 180 és 210 lóerős teljesítménnyel kapható, 1750-es fordulatnál ébredő súlyos 470 Nm-rel megspékelve. Inkább hagyjuk a 6,6 másodperces gyorsulási adatot a fotelből számokkal kardozóknak, valójában szinte ugyanarra a dinamikára képes, mint a benzines társa. A fogyasztása pedig a nevetséges 7 liter környékén volt faluk között poroszkálva, ami egy 9 literes városit sejtet.

Hogyan kanyarodhat így egy terepjáró?

Minden modell kizárólag nyolcsebességes automata váltóval kapható, illetve a Q4 nevű hajtáslánccal, ami alapvetően a hátsó kereket hajtja (ez sem mindennapos ám!), de tapadásvesztés esetén akár 50%-ig képes az elsőkre terhelni. Elöl kettős lengőkaros, hátul az Alfa által szabadalmaztatott négy és fél lengőkaros szerkezete segíti az úton tartani a Stelviót, ráadásul nem is akárhogy.

Alapból jár hozzá a 4x4-hajtás, de nem csodálkoznánk, ha később kijönne egy hátsókerekes alapdízel is, 150 lóerővelForrás: Czifrus Dávid

Úgy táncoltatja át 20 colos kerekein a 4,7 méternyi míves formába öntött gardróbszekrényt a kanyarokon, hogy percek múlva eszmélünk fel, a szerpentin nem autópálya, még ha a tempónk könnyen akkora is. Az autó merev, nem nyiszog, nem zörög, és még csak dőlni sem hajlandó. Hiába a magas építés, ami súlyt nem sikerült kidobálniuk, azt lentre és a tömegközéppontba csoportosították.

Messze nem a kategória legtágasabbja, de használható. A praktikummániások és ár-érték arány fetisiszták ugyis Skodát vagy Hyundait vesznekForrás: Czifrus Dávid

Pont, mint egy sportautónál, csak itt négy felnőtt, ha nem is fejedelemi térben fog dúskálni, de kényelmesen elfér. A csomagjaikat 525 literes üreg nyeli el, ami ha nem elég, minden hátsó ülést egyesével tudunk dönteni. Figyelemből nem volt hiány, a csomagtérajtó nyolc különböző nyitási magasságra állítható be, gondoltak az alacsony plafonnal rendelkező garázstulajokra is. Adaptív gátlóra is futotta, de aki lágyan kivasalt úthibákra számít, itt rossz helyen kopogtat.

Egyelőre 15 millió forintról indul

Csemegézve a kategóriatársak között, a Porsche Macanja egy teljesen eltérő, németesen tökélyre csiszolt minőséget és vezethetőséget ad, de ezzel együtt más árkategória is, ha ki akarjuk gurítani a szalonból, és nem csak a belépő listaárakat vetjük össze. Az Audi Q5 annyira kimért és távolságtartó, hogy aki arra vágyik, úgysem a kevéssé tökéletes, viszont tüzes Alfára fog szemet vetni. Inkább a BMW X3, és főleg a Jaguar F-Pace vevőit veszi célba, ami az árán is érződik.

Ez azért ebben a szegmensben kicsit kevés 2017-ben, az üléshűtés és pár további extra is csak később érkezikForrás: Czifrus Dávid

Feltámadni ennél jobb modellel aligha lehetne a gyárnak, minden remény megvan rá, hogy beváltsa az ígéreteket. Hogy a jelvényt erősen fetisizáló hazánkban hányan szavaznak meg 15,6 millió forintot egy Alfának (ennyibe kerül a gazdagon felszerelt, 280 lóerős benzines Open Edition széria), arra talán sokan sejtjük a választ, de remélem, csalódni fogok, és új színt visz a SUV-utcaképbe.

Alfa Romeo csak Olaszországban készülhet, ebből nem enged a konszern. A márkának nagyon régen volt már terepjárója, és 2003-ban Kamal néven egy SUV-tanulmányt is bemutattak - nagy hiba volt nem gyártásba venniForrás: Czifrus Dávid

Apropó, színek. Már csak egy kívánságom maradt: ha emellett döntenek, pirosban vegyék, a fehéret és feketét hagyják meg a sótlan németeknek. Aki sokallja a bevezető széria árát és fogyasztását, választhatja a cégautó-kompatibilis, szerényebb felszereltséggel is elérhető, összkerékhajtással 13,2 milliótól kapható dízeleket is - ami szintén nem két fillér egy Alfáért, de az egyediségnek ára van.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK