Egy magyar tervezésű csodafegyver kalandjai - Alfa Romeo 6C 2300 Aerospider

Alfa Romeo 6C 2300 Aerospider
Vágólapra másolva!
Nyolcvan évvel ezelőtt az Alfa Romeo legérdekesebb, középmotoros és titokban fejleszett kísérleti modelljét három magyar származású konstruktőr alkotta meg. Kalandos utat járt be a német offenzíva ellen szánt versenyautó, de ma is megvan.
Vágólapra másolva!
Az aerodinamikai mestermű csak 1150 kilós, a V12-essel megfutotta volna a 250 km/h-t. A háborút Jankovitsék garázsában vészelte át Forrás: Retro Mobil

Az Alfa versenyistállója az 1920-as, '30-as években a magyar származású Vittorio Janónak, a zseniális motorkonstruktőrnek köszönhette dominanciáját.

Az évtized derekán azonban megérkeztek a híres német Ezüstnyilak,

egyrészt a Mercedes műhelyeiből, másrészt pedig Ferdinand Porsche vezényletével az Auto Uniontól - és leginkább a baráti, fasiszta Olaszország kárára taroltak a versenypályákon.

Jankovitsék tesztelés közben, karosszéria nélkül és ideiglenes hűtővel Forrás: Retro Mobil

Középmotoros szörny születik Fiumében

Janót lenyűgözték a V6-os, középmotoros Auto Union Typ A-k, ezért részben szakmai kihívásból, részben pedig, hogy visszaszerezze az Alfa becsületét, nagy fába vágta a fejszéjét: olyan V12-es autót akart, amely móresre tanítja a Harmadik Birodalom sztárjait, de a márka jól bevált 2,3 literes sorhatos motorjával utcai sportkocsiként is eladható. Mindezt titokban, Milánótól és a konkurenciától távol akarta megvalósítani.

Az átalakított kocsi 1951-ben nagy szélvédővel és rendszámmal. Nagyon furák az arányai a középmotor miatt, akárcsak a rivális Auto Unionoké Forrás: Retro Mobil

A konspirációhoz meg is találta két, részben szintén magyar származású társát, Gino és Oscar Jankovitsot, akik az akkor még Olaszországhoz tartozó Fiumében (ma Rijeka) üzemeltettek messze földön híres műhelyt.

1934-ben előbb a 2300-as 6C motor, majd az alváz vándorolt Fiumébe,

a többi alkatrész később jött. Jankovitsék a munka során gyakran tesztelték a félkész autót; amit kellett, módosítottak, újragyártottak, kicseréltek.

A váltó a motor mögé került, az Alfát Lockheed-féle duplex versenydobfékek állították meg Forrás: Retro Mobil

Független felfüggesztést, előválasztós váltót, kétkörös fékrendszert, fékerőelosztót és a Lancia Lambda diffijét is beépítették a kocsiba. A kétféle, német mintára szintén a vezető mögé helyezett motor befogadására alkalmas karosszériát Oscar tervezte egy másik magyar, Járay Pál aerodinamikai tanai alapján, de konzultált a Porsche-iroda áramvonal-specialistájával, Josef Mickllel is.

Középkormányos, együléses kialakítás, a kocsi alját is lemezekkel burkolták Forrás: Retro Mobil

Szökés a határon, aztán garázsfogság

1937-ben aztán nem várt kanyart vett a történet: hiába készült el, Jano nem jött el a kocsiért, és nem küldte el a V12-est sem, így Jankovitsék a hathengeressel sajátjukként használták a II. világháborúig. A háború után Fiume Jugoszláviához került, a fivérek pedig disszidáltak: 1946 karácsony estéjén

az Aerospiderrel áttörték a határsorompót és Triesztbe szöktek.

A határőrök lőttek rájuk, de sérülés nélkül megúszták, a kocsit pedig eladták egy amerikai tisztnek.

A márka első középmotorosa három duplatorkú Weber karburátorral 105 lóerőt és 170 Nm nyomatékot adott le Forrás: Retro Mobil

Az Aerospider csak 1967-ben bukkant fel New Yorkban, a különleges autókat gyűjtő Colin Crabbe kollekciójában, de ő nem ismerte a múltját, csak az Alfa-specialista Luigi Fusi ismerte fel 1978-ban.

Megpróbálta megvenni az Alfa-múzeumnak,

de Crabbe nem adta el. A '90-es években aztán a német Georg Gebhard szerezte meg, majd makulátlanra restauráltatta, és ma is az övé.