Ég a város, ég a ház is - A Magirus Deutz LF 16 TS tűzoltóautó tesztje

2017.09.10. 12:23

Itthon sok önkéntes tűzoltó-egyesület dolgozik Nyugatról ajándékba kapott, jó állapotú és megkímélt veterán szerkocsikkal. Kipróbáltunk egy csőrös, 4 x 4-hajtású Magirus Deutz tűzoltóautót, amely ötven éven túl is bevetésre kész.

A német Magirus már 1866-ban gyártott tűzoltó járműveket, kezdetben még lóvontatásúakat, 1910-től azonban már motorosakat. 1936-ban fuzionált a cég a Humboldt-Deutz motorgyárral,  a duóhoz pedig 1938-ban csatlakozott a Klöckner Werke fémipari cég. Így már volt jármű, motor és anyag is, megindulhatott a teherkocsik nagy sorozatú termelése.

A nyugatnémet (ulmi) márka 1951 és 1972 között gyártotta öttonnás, V6-os teherautóját, a Mercurt. A jelvény az M betű és a vállalat székhelyén, Ulmban található nagytemplom képének összeolvadásából született

Forrás: Retro Mobil

A guruló alvázakra a Waggonfabrik Graaff/Elze vasútikocsigyár konstruált speciális tűzoltó felépítményeket, céltól és feladattól függően többféle kivitelben. A kipróbált kocsira az LF 16 (Löschgruppenfahrzeug) szabálynak megfelelőt szerelték, ez röviden a következőt jelenti: tartály nélküli, műszaki mentésre is alkalmas, 8 + 1 embert szállító, max. 12 tonna össztömegű autó.

Balról a tartály, jobbról a három nyomócsonk, nyomásmérőkkel és üzemóra-számlálóval. A szivattyú is Magirus Deutz-gyártmány, 2400 l/percet fogyaszt, így egyetlen perc alatt kiüríti a tartályt

Forrás: Retro Mobil

A híres V-elrendezésű dízelmotor-családot, amely főszereplőnket is viszi, a gyár 1959-ben mutatta be, és egészen 1972-ig használta, nagyon sokféle konfigurációban, a 105 lóerős hathengerestől egészen a 19 literes, 350 lóerős V12-esig. Fontos közös vonásuk a léghűtés,  ehhez a keleti blokkban is sok teherautó-márkánál (Tatra, Praga, Robur) ragaszkodtak.

Nem könnyű forgatni a vékony és csúszós karimájú kormányt, a pedálok is kemények, de kerékállásjelző segíti a vezetőt a manőverezésben. Az újabb sebességmérő (tachográf) mellett balra fent az olajnyomásmérő, alatta a fékrásegítő légnyomásmérője. Jobbra fent a tankszintmutató, alatta a túlmelegedés-jelző

Forrás: Retro Mobil

Harminc év alatt szinte csak bejáratták

Nagyvasunk az F6L714 jelű, 9,5 literes, 125 lóerős V6-ossal vonul. A Ruzsai Önkéntes Tűzoltó Egyesület 1995-ben Németországból kapta, eléggé fitten, addig mindössze 48 ezer kilométert futott. Semmit sem kellett javítani rajta, s azóta is nagyjából olyan állapotban van, mint amikor megérkezett.

A tetőn a létra és a szikracsapók utaznak, a fülkének felső kijárata is van

Forrás: Retro Mobil

A műszaki mentéshez szükséges eszközöket kivették belőle a német kollégák, víztankja pedig eleve nem is volt, viszont a tömlőket, sugárcsöveket és kézi szerszámokat meghagyták.  Csakhogy falun és a környező tanyavilágban nem tud külső vízforrásra csatlakozni, ezért utólag itthon építettek bele egy 2,5 köbméteres víztartályt.

Legénységi lakosztály hét főre. A padok egyben a kézi mentőeszközök tárolói is

Forrás: Retro Mobil

Saját, csigaházas szivattyújával fecskendez, amit a motor hajt, így menet közben is tud pumpálni. Ez különösen fontos az erdő-, tarló- és avartüzeknél, ezek oltására használják a leggyakrabban. Ha homokos a környék, jól jön a kapcsolható összkerékhajtás és a felező is. Szerencsére itthon sem kell sokat futnia, 2000 volt az eddigi legtartalmasabb éve, akkor 110-szer vonult, általában erdőtüzekhez.

A kocsi oldalán, a rekeszekben a tömlőket, a sugárcsöveket, az osztócsonkokat, az ásókat és a lapátokat tárolják

Forrás: Retro Mobil

Megfontolt tempóban a világból kimegy

Két lépcsőn kell felmászni a kabinba és felkészülni a küzdelemre - nemcsak a lángokkal, a technikával is. Irgalmatlanul dörög a hatalmas szívódízel,  erősen rázkódik a fülke. A nagy kormány tekeréséhez rásegítő híján jó nagy muszklik kellenek, ötfokozatú szinkronizálatlan váltóját odafigyeléssel kell kezelni.

Több mint 700 kilós a hatalmas, léghűtéses erőmű, két szűrő tisztítja a levegőjét. Az állófűtés tartálya és kazánja a személyzeti fülke alatt van

Forrás: Retro Mobil

A kabin legkellemesebb része az ülés, de az sem tudja feltartóztatni a futómű hatalmas rengéseit. Termetes, kemény laprugókon ül a kasztni, lengéscsillapítás pedig nincs, ezt a feladatot a több mint 5,7 tonnás saját tömegnek kellene elvégeznie.

A reteszes kar a kézifék, a kisebb fekete a pumpát kapcsolja. A kisebbik fehér a felező, a nagyobb a 4x4-es hajtásé

Forrás: Retro Mobil

Nem mentünk vele gyorsan, 30-40 km/h körül még elég hatásosak a dobos légfékek, és ha izzasztó is, nagy élmény vezetni. A kocsi megbízható, és folyamatosan készenlétben áll, hiszen bármikor jöhet a riasztás. Ez sok nyugdíjazott sorstársától megkülönbözteti a több mint 50 éves, minden vonulásnál megcsodált veteránt.

Feltöltve, teljes legénységgel 9 tonnát nyom, a végsebessége 83 km/h

Forrás: Retro Mobil

Forrás: Retro Mobil
Műszaki adatok - Magirus Deutz Mercur LF 16 TS


Motor: léghűtéses V6-os szívódízel, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 9500 cm3. Furat x löket: 120,0 x 140,0 mm. Kompresszió: 19,0:1. Teljesítmény: 125 LE, 2500/perc fordulaton. Nyomaték: 510 Nm, 1200/perc fordulaton.


Erőátvitel: ötfokozatú, szinkronizálatlan kézi váltó, felező, kapcsolható összkerékhajtás.


Felfüggesztés: elöl-hátul merev tengely, laprugókkal. Hidraulikus dobfékek, sűrített levegős rásegítéssel, kipufogófék.


Felépítmény: kilencszemélyes felépítmény, alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 6900 x 2900 x 2800 mm. Saját tömeg: 5780 kg.


Menetteljesítmények: végsebesség 83 km/h.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK