Egy magyar maszek imába foglalta volna - Mercedes 280 TE bemutató

2017.10.08. 13:32

Az egyik legtartósabb csillagos típus hírében áll a fekvőlámpás 123-as sorozat, nem véletlenül fogták be vénségére nálunk is oly sokan igáslónak. Jellemzően fapados felszereltséggel és gyenge dízelmotorral jártak a tipikus zöldséges Mercik, ez a különleges kombi viszont minden téren a másik véglet - persze új korában nem kevés márkát fizethettek érte.

Tavaly volt a fél évszázados jubileuma a stuttgarti cég első kombi modelljének, 1966 augusztusában jött ki a fecskefarkú 200 D és 230 S típus. Igaz, ezt még nem a Mercedes készítette, hanem egy belga cég, az IMA, alig több mint 2700 példányban (a külső gyártás ellenére egyébként a Mercedes-kereskedésekben árulták az autókat).

Lent ül a hátulja, mert a szintszabályzó leengedte a fenekét. Típusjelzés nincs, a lökhárítóban gyári vonóhorog, egy apró köd- és tolatólámpa bújik meg. Szinte rozsdamentes, fényezése eredeti. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Retro Mobil

Az első nagy sorozatban gyártott csillagos kombi negyven esztendeje debütált. Az 1977-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be az S123-as gyári kódú (a „W” a limuzint, a „C” a Coupét jelölte a családban), egyébként „T” betűvel jelzett puttonyos, amelyet aztán 1978-tól lehetett megvásárolni. Az állólámpás W114/W115 modell után érkező 123-as a lefektetett fényszóróival és a kerek sárvédőíveivel mindenképpen modernebbnek hat, ráadásul hosszabb tengelytávjának köszönhetően tágasabb is lett.

A 280-as már 1980-ban is szögletes fényszóróbetétekkel jött, míg a többi változat 1982-ig kerek lámpabetétekkel készült. Közel 200 ezer kombit gyártottak a cég brémai gyárában, már nálunk is megy felfelé az áraForrás: Retro Mobil

Bár műszaki alapjai a módosított első futóműtől eltekintve közel állnak a 115-öshöz, az acélkarosszériát jelentősen merevebbé tették, a Barényi Béla tervezte biztonsági cella pedig a törésteszteken is bebizonyította, hogy jóval nagyobb benne a túlélési esély, mint elődeiben (ebben a modellben már elérhető volt a légzsák és a blokkolásgátló is).

Nagyon strapabíró a 123-as, ezt az utastér állapota is mutatja. A műszerfal felső burkolatán nincs repedés, az ülések plüss huzata és epedái hibátlanok, igazából csak a volán karimáján látszik a 380 ezer kilométerForrás: Retro Mobil

Krómfosztás és BBS-légterelők a kombin

Rengetegféle erőforrást kínáltak a típushoz, a szívó és turbódízelek mellett négy- és hathengeres benzinesekből állt a paletta, utóbbiak közül a csúcs a sorhatos, dupla vezérműtengelyes 280-as, annak is a Bosch K-Jetronic befecskendezős E változata, amely 185 lóerővel és 240 Nm-rel már-már sportkocsit varázsolt a német prémiummodellből.

12. Kedvelt a 2,8 literes hathengeres, de a hozzáértők a 2,3-as négyhengerest (230 E) tartják a legjobb benzinesnek. A 280-as M110 jelű motor készült karburátoros változatban isForrás: Retro Mobil

Ilyen motor van annak a különleges példánynak az orrában is, amelyre Kovács András veteránautó-műhelyében (garage707) bukkantunk rá. A motor még önmagában nem lenne akkora szó, az autó kivitele és állapota indokolja ezt a jelzőt. Ez a példány 1980-as, magyar származású, Németországban és Svájcban élő előző gazdája néhány éves korában vásárolta meg. Rögtön feltűnik, hogy nagyon hasonlít az eredeti AMG-kivitelre, ugyanakkor nem az. 

A mechanikus tolótető az egyik legkedveltebb extra volt a 123-asoknál. Itt is tökéletesen működik és nem is ázik beForrás: Retro Mobil

Az első lökhárító alatti, rugalmas poliuretán spoilert és a hátsó ajtóra feltett szélterelőt is a BBS gyártotta kifejezetten erre a típusra, a szettet a márkakereskedésben lehetett megrendelni az autóhoz. Hogy még vagányabb legyen, a hűtőmaszk kivételével feketére festették a krómozott részeket, így a tükörházakat, a díszléceket, a lökhárítók acélrészeit, az ablakok feszítőit, a tetőcsomagtartó keretet és a kilincseket is.

Nincs információhiány: baloldalon tankszintjelző, olajnyomásmérő, vízhőfokmérő, jobb oldalon időóra teszi teljessé a műszercsoportotForrás: Retro Mobil

Viszlát, szegényes felszereltség!

Rengeteg extrát is választottak hozzá, négy elektromos ablak, klímaberendezés, tolótető, automataváltó, plüsskárpit, raktérelválasztó háló és alufelni is növelte a komfortérzetet, illetve javította a megjelenését. Az autót végig márkaszervizben tartották karban, számlák igazolják, hogy valós az órája által mutatott 384 ezer kilométer. Az elmúlt, közel húsz évét ugyanakkor egy fűtött garázsban töltötte, garazsírozott állapotban, így most nem is indítottuk be a motorját.

Az ötödik ajtó elég magasra emelkedik, széles utat nyit. Ritka felszerelés az ajtóra rögzíthető csomagtérroló, amely az ajtó becsukásakor visszacsévélődik. Okos extra a raktérelválasztó háló, a plüss burkolatú tér bal oldalán magasodik a pótkerékForrás: Retro Mobil

Bár ennek megfelelően nem mehettünk vele, az állapota álltában is nagyon meggyőző, mintha nem a négyszázezerhez, hanem inkább a százezerhez közelítene a futásteljesítmény, talán csak a fényesedő volán utal arra, hogy fiatal korában rendszeresen használták. Új gazdája biztosan jól jár majd vele, hiszen a 123-as értéke folyamatosan nő, főleg egy ilyen ritka kivitelé.

A tetőkeret egykor nem volt magától értetődő extra. A hátsó műanyag spoiler ritka, az üvegek zöld színűek, hátulra ablaktörlő és fűtés is jutott, a T-modellnél alapáras volt a jobboldali külső tükörForrás: Retro Mobil
A két kerek szellőzőrostélyt az alattuk lévő tolattyúval lehet nyitni-zárni, a klíma bekapcsolásához a középő forgókapcsolót kell megnyomni. Ötfokozatú kéziváltót is rendelhetett a vevő, de ez a négygangos automata is jó választás hozzá. A középkonzol nincs túlbonyolítvaForrás: Retro Mobil
Műszaki adatok - Mercedes-Benz 280 TE (1980)

Motor: soros, hathengeres, hengerenkénti kétszelepes, folyadékhűtéses, négyütemű, DOHC benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Bosch K-Jetronic elektronikus befecskendezés. Hengerűrtartalom: 2746 cm3. Teljesítmény: 185 LE, 5800/perc fordulaton. Nyomaték: 240 Nm, 4500/perc fordulaton.


Erőátvitel: négyfokozatú, bolygóműves, automata sebességváltó, hátsókerék-hajtás.


Felfüggesztés: elöl alsó háromszög-lengőkaros, felül hosszanti lengőkaros, hátul oldalanként egy-egy alsó lengőkaros. Elöl-hátul tekercsrugó, hátul hidraulikus szintszabályozással. Elöl-hátul tárcsafékek. Hidraulikus rásegítésű, golyópályás kormánymű. Gumiméret: 195/70 R 14.


Felépítés: Ötajtós, önhordó acélkarosszéria . Hosszúság x szélesség x magasság: 4725 x 1786 x 1470 mm. Tengelytáv: 2795 mm. Csomagtartó: 523 l. Saját tömeg: 1545 kg.


Átlagfogyasztás (mért): 12-15 l/100 km.* Tank: 70 l. Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,8 s. Végsebesség: 195 km/h.


*a tulajdonos feljegyzései alapján

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK