Más is szól mellette, vagy csak a hétéves garancia? – Kia Rio 1.4 MPI-teszt

Kia Rio 1.4
Vágólapra másolva!
Az új Rio nem fogja átformálni a Kiákról kialakult képet, de a márka erősségei benne is megvannak. Azoknak ajánlható, akik tágas, kedvező árú és hosszú garanciájú, de nem túl izgalmas kisautót keresnek.
Vágólapra másolva!
Ez a legelőnyösebb nézete az új Riónak, látszik, hogy szélesebb és laposabb az elődjénél Forrás: Gulyás Péter

Vannak autók, amiknek a neve pont ellentétes magával a termékkel. Ilyen volt például a Mazda Xedos 6, amelynek szögletes, kemény hangzású típusneve szöges ellentétben állt az elképesztően lágy vonalvezetésű karosszériával (szándékosan), de említhetném a gigantikus és ártalmatlan Ford Scorpiót vagy a Daewoo Racert is, ami mindenre alkalmas volt, csak versenyzésre nem. Valahogy illik ebbe a sorba a Kia Rio is: a brazil nagyváros neve jobban illene egy vidám homokfutó buggyhoz, ami otthon érzi magát a Copacabanán, mintsem egy évi több százezres példányban fogyó olcsó koreai népautóhoz.

Könnyűfém felnik és LED-es hátsó lámpák csak a legdrágább felszereltséghez járnak Forrás: Gulyás Péter

Ha valaki kisautó vásárlásán töri a fejét, általában nem a Kia Rio jut eszébe elsőként, sőt másodikként-harmadikként sem. Pedig

a koreai kocsi generációról generációra nagyot lépett előre,

igaz, volt honnan fejlődni. A 2000-2005-ig gyártott első nemzedék a furcsa, púpos kombijáról volt emlékezetes, a 2005-2011-ig gyártott második pedig arról, hogy bivalyerős, 1,5-ös turbódízellel is egészen elfogadható áron lehetett megvenni – kár, hogy a vészesen billegős futómű miatt a vezetési élmény főleg az egyenes szakaszokra korlátozódott.

Hosszabb a tengelytávja, mint egy előző generációs Skoda Octaviának. Talán csak véletlen, de profilból hasonlít a Mercedes A-osztályra, persze azon nem dobfékek vannak hátul Forrás: Gulyás Péter

A 2011-ben érkezett harmadik generáció jelentősen megnőtt, a kategória legtágasabbjai között tartották számon, de ezen, és a kedvező áron felül kevés adut tudott felvonultatni az olyan komoly ellenfelekkel szemben, mint az élvezetes vezetési élményt adó Ford Fiesta, a nagyautósan kifinomult Volkswagen Polo, vagy a tágas és praktikus Skoda Fabia.

Európában nehéz volt ezek ellen labdába rúgnia,

de a világ többi felén kifejezetten jól fogyott, tavaly például közel 450 ezret adtak el belőle, amivel a Kia második legkeresettebb típusának számított.

Magyar kéz munkája is van benne

Idén érkezett meg a negyedik Rio nemzedék, aminek láttán mi, magyarok is büszkék lehetünk egy kicsit,

a karosszéria tervezését ugyanis Kovács Miklós irányította,

aki a Kia külső formatervekért felelős részlegének vezetője Frankfurtban. Nem végzett rossz munkát, mert a duci és keszekusza elődhöz képest egy szálkásított, letisztult vonalú, jó értelemben vett egyszerű formát alkotott, amin messziről látszik, hogy sokat csiszolták, amíg ilyen jók lettek az arányai.

A tigrismaszk minden Kián kötelező tartozék. A hűtőrács igazából a rendszám alatt van Forrás: Gulyás Péter

Kicsit

hosszabb, szélesebb és alacsonyabb lett

az új Rio az elődjénél – a hetes Golf óta minden ferdehátúnál ez a trend, a pufi egyterűs jellegnek leáldozott, mert aki testes kisautót keres, ma már a kis SUV-ok között nézeget, a Kiának is van ilyen, az új Stonic, ami műszakilag megegyezik a Rióval.

LED-es fényszóró felárért sincs, meg kell elégedni a projektoros halogénnel, amibe statikus kanyarfényt tettek Forrás: Gulyás Péter

Főképp a hűtőrácsnak álcázott, fényszórók közti fényezett fekete betét okozza, hogy a Rio szemre egy arasszal szélesebbnek tűnik elődjénél, pedig valójában csak fél centi a különbség köztük. De az optikai trükk működik, a Rióról akkor is elhisszük, hogy jól fekszi az utat, amikor még egy métert sem mentünk vele. A morcos, sarkokba kitolt fényszórók talán egy kicsit túl szigorú tekintetet is kölcsönöznek neki, amit a gépágyúcsőnek álcázott ködlámpák csak tovább erősítenek. Nem biztos, hogy a női vásárlók ilyen komolykodó kisautóra vágynak, de a férfiak számára egyértelműen vonzóbb lett az új dizájn.

Milyen belül?

Manapság a kisautók néhány kompromisszum ellenére családi autónak is beválnak, jóval közelebb állnak az alsó-középkategóriához, mint a minikhez. Ez igaz a Rióra is, amely ugyan fél méterrel rövidebb például egy második generációs Skoda Octaviánál, a tengelytávja viszont – ha csak 2 mm-rel is - hosszabb. És egy autó belső térkínálata elsősorban ettől függ.

A háromküllős kormány szép és jó fogású, a műszereket könnyű leolvasni. Bár olcsók az anyagok, de ez nem zavaró Forrás: Gulyás Péter

A 2004-ben megjelent Octavia máig az egyik legtágasabb alsó-középkategóriás autó, képzelhetik, hogy a még nagyobb tengelytávú koreai mekkorának érződik a kisautók között. A hátsó ülésén két, átlagos magasságú felnőtt kényelmesen elfér, és a 325 literes, duplapadlós csomagtartó is a kategória legnagyobbja. Jelenleg a B-szegmensben talán csak az új Seat Ibiza kínál ennyi helyet.

A kényelmes vezetőülés szokatlanul mélyre leengedhető Forrás: Gulyás Péter

A legutóbbi Kia, amit vezettem, egy Picanto volt, amibe keskeny, rövid ülőlapú üléseket szereltek, a Rióban viszont kellemesen csalódtam, mert

kellően nagyok és jól formázottak a székei,

hosszú utakat sem kín végigülni bennük. Sportos sofőröknek jó hír, hogy a vezetőülést meglepően alacsonyra le lehet engedni, és a jó fogású sportkormányt is kellő mértékben ki lehet húzni.

Kevés kisautó kínál ekkora helyet a hátsó ülésein Forrás: Gulyás Péter

Szinte tökéletes az ergonómia, minden ott van, ahol elsőre keressük, viszont a minőségérzet csak átlagos, mert a műanyagok egytől egyig kőkemények. Igaz, legalább a felületük textúrája kellemes, és a színeket, formákat is olyan ügyesen variálták, hogy a sok feketeség ellenére sem túl sivár a vezetői környezet. Kicsit lehangoló, hogy a térdünk támasztásától lötyögni kezd a kardánboksz, de egyébként masszívnak érződik a Rio, az összeszerelés gondos, rossz úton sem nyiszog semmi.

Milyen vezetni?

Menet közben azt érezni, hogy a Riót

és közben nincs igényük arra, hogy a vezetéstől izgalomba jöjjenek. Ennek megfelelően a kormányt könnyű tekerni, de sok visszajelzést nem ad, a hatfokozatú váltó viszonylag pontos, és rövid úton jár, mégsem nagy élvezet kapcsolgatni a hiányzó mechanikai érzet miatt.

Egyszerűen kezelhető a fedélzeti multimédiás rendszer, még wifi is van rajta Forrás: Gulyás Péter

A teljesen átlagos futómű inkább kényelmes, mint sportos: a 16 colos kerekekkel szépen kirugózza az úthibákat, és makacsul ellenáll a provokációknak: ha kanyarban elvesszük a gázt, kicsit sem fog keresztbe állni a Rio, egyszerűen csak lelassul.

A széles nyomtáv előnye, hogy stabilan fogja az utat a Kia,

kanyarban mérsékelt a karosszéria dőlése. Nem az élményre hangolták tehát a futóművet, de legalább kiszámítható, biztonságos és közben viszonylag kényelmes is.

Megmaradt a szívómotor

Az 1,4-es benzinmotor nem egy emlékezetes darab: valószínűleg hosszú életű lesz, mert

ezen még nincs turbó,

de éppen ezért alul kevés az ereje. Nem igazán kedveli a pörgetést sem, és néha kissé megtorpan, mintha így tiltakozna a durva bánásmód ellen. Emellett kissé tompák a gázreakciói – hiába, ez az euro 6-os normának való megfelelés átka –, és a kuplung kinyomására a fordulatszámot is kínosan lassan ejti.

A Kia meghagyja a választást: régimódi szívómotorral és modern, háromhengeres turbóval is meg lehet venni a Riót. Utóbbi valószínűleg jobb választás, mert ez a szívó csak 6300-nál adja le a maximális teljesítményét Forrás: Gulyás Péter

Ami pozitívumot fel tudok hozni mellette, hogy a középtartományban viszonylag erős és csendes, és a start-stop rendszere gyorsan és megbízhatóan működik, lassulás közben

már 10 km/h-nál leállítja a motort,

amivel sok benzint takarít meg.

A 325 literes csomagtartó a kategória legnagyobbja, bővítés után 980 literes, sík padlójú teret kapunk Forrás: Gulyás Péter

Nem kevés az 1,4-es motor 400 ezer forintos felára a 84 lóerős 1,2-eshez képest; szerintem

érdemes vagy az alapmotornál maradni, vagy még rádobni 200 ezret,

mert akkor már az új fejlesztésű, háromhengeres, 120 lóerős egyliteres turbómotort kapjuk. Az sokkal nyomatékosabb az 1,4-es szívónál (1500-as fordulaton leadja a 172 Nm-t, ellentétben a 4200-nál jelentkező 137 Nm-rel), és azzal a 190 km/h-t is megfuthatja Németországban a Rio, míg ezzel meg kell elégedni a 176-tal, amihez bizony hosszú egyenes szükséges. A 12,2 másodperces százas gyorsulás sem rekord egy 100 lóerős, 1,13 tonnás, kézi váltós kisautótól.

Érettebb, felnőttesebb autó benyomását kelti, mint a régi Rio. Én nemcsak a forma, hanem a belső értékek alapján is Forrás: Gulyás Péter

Kedvező áron, 300 ezer forintért hagyományos automata váltó is kérhető ehhez a motorhoz, de

az ósdi, négyfokozatú szerkezet papíron nem túl ígéretes:

a gyorsulást 1,7 másodperccel, a végsebességet 10 km/h-val, az átlagfogyasztást 1,1 literre rontja le a kézi váltóhoz képest. Manuális tesztautónk megelégedett 7 liter benzinnel 100 kilométerre (nagyrészt városban használva), a gyári vegyes fogyasztási adat egyébként kereken 5 liter.

Árak, összegzés

A Rio árlistája 3,2 milliótól 5,6 millió forintig tart:

előbbit a fapados 1,2-esért, utóbbi a full extrás 1,4-es, 90 lóerős turbódízelért kérik. Ha választanom kéne, én az alapmotorral, de a manuális klímát, ködlámpát, elektromos ablakemelőket is tartalmazó LX Exclusive felszereltséggel vásárolnám meg a Riót 3,5 millió forintért. Hogy miért? Városba elégnek tűnik a 84 lóerő is, és a Rio erősségeit, a tágas és esztétikus, de mégis feltűnésmentes karosszériát, valamint a 7 év garanciát az is tudja. Persze a legjobb Rio a kis turbómotoros lehet, minimum 4,38 millióért.

Műszaki adatok - Kia Rio 1.4 MPI

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1368 cm3. Furat/löket: 72/84 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 74 kW (100 LE)/6300. Nyomaték: 137 Nm/4200. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4065/1725/1450 mm. Tengelytáv: 2580 mm. Tömeg: 1130 kg. Terhelhetőség: 450 kg. Csomagtartó térfogata: 325/980 liter. Az üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 12,2 mp. Végsebesség: 176 km/h. Átlagfogyasztás: 5,0 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,1 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 114 g/km.