Utolsó szög a dízel kisautók koporsójában - Toyota Yaris Hybrid-teszt

2017.11.05. 10:31

Közös nyomócsöves befecskendezés és turbófeltöltő: ha ezekről mormog valamit a szerelő a telefonba, drága mulatság lesz a dízel autó javítása. Biztos, hogy szükség van erre egy városi, napi rohangálós kocsinál? Egyre több vevő nemmel válaszol a teoretikus kérdésre, a Yarisál pedig érdekes ajánlat árnyalja a képet: vegyen inkább hibridet a D-4D árán. Vajon megéri? És zavaró a nyugdíjastempó?

Kereken húsz évvel ezelőtt piacra lépett - először Japánban - egy bamba tekintetű, borzasztó arányokkal sújtott kompakt szedán, ami fontos fejezetet nyitott az autógyártás történetében. A Prius I. lett ugyanis a világ első, nagy szériában gyártott hibridje, és amellett, hogy műszaki összetettsége ellenére is megbízhatónak bizonyult (itt olvashat róla használttesztet), lavinát indított el.

Szemből nem sokat változott a karaktere, de a részleteken sokat csiszoltak. Kék embléma és egy sárvédőfelirat jelzi a hibridet. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Legalábbis a Toyotánál: ma a kínálat jó részéből hibridet is árulnak, beleértve egy SUV-t és egy crossovert, egy kompakt kombit és egy buszlimuzint. Tavaly a márka minden harmadik eladott autója Magyarországon is a benzin-elektromos hajtású volt, a Lexusnál pedig szinte teljesen egyeduralkodó, ott teljesen kihaltak a dízelek. De mi újság a kínálat alján? Nos, a belépőt úgy hívják, Yaris Hybrid.

Két botoxkúra és egy utcai raliautó

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem tegnap kezdődött a hozzánk francia gyártásból érkező kisautó története: lassan a hetedik évét tapossa az aktuális generáció,  és 2014-ben egy frissítés keretében alaposan átalakították az orrát és a műszerfalát. Logikus lett volna idén a modellváltás, ehelyett mégis újabb ráncfelvarrás következett: 900 alkatrészt átdolgozva csendesebb és komfortosabb lett.

Jól áll neki a kétszínű fényezés, az új hátsó lámpát viszont még szokni kell

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ezúttal a hátulja sem úszta meg átalakítás nélkül, a hatalmas új lámpák vízszintes tagolása az új lökhárítóval együtt szélesebbnek láttatja - nekem azonban a régi feneke jobban tetszett. Fontosabb újdonság, hogy a rali-vb tiszteletére bemutatkozott az elmúlt évtized legvadabb Toyotája, a 212 lóerős, százra 6,3 másodperc alatt katapultáló Yaris 1.8 GRMN, vad optikával és csillagászati áron.

Sokkal otthonosabbá vált az utastér a puha műanyag borításokkal, és egy kisautót mindig meg tud bolondítani, ha engednek színeket a belsejébe

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Bevallom, sokszor kívánkoztam át ebbe a méregzsákba a kék-fekete tesztautóból, amikor bőgő motorral baktattam vele a budai hegyeken  kevesebb mint feleakkora teljesítménnyel, és a fokozatnélküli hibridekre jellemző nyúlóssággal. De hát a Yaris Hybrid viselkedésében semmi újdonság sincs, 2012-es gyártáskezdete óta ilyen. Tesztünk apropóját nem is annyira a műszaki tartalom, hanem az említett ráncfelvarrás és a Selection kivitel adta.

Kicsi és kétszínű: új limitált széria

Aki emlékezik még a régi japán kisautók sivár belterére, ebben kétszer is át fogja gondolni, nem tévesztette-e el a házszámot: a karosszéria színére rímelő, tesztautónk esetében „vízkék" burkolatok a műszerfalon és az ajtóborításon, illetve kék cérnával varrt üléskárpitok és bőrök (kormányon, váltógombon, kéziféken) teszik hangulatossá. Persze a műanyagok egy része kőkemény, de stimmel a kidolgozás, és sok az extra, itt még a harmadik Active felszereltségi szintre is sok mindent rádobtak.

Kezdetben sok kritika érte a harmadik generációs Yarist a dobálós rugózása miatt, de azóta sokat finomítottak rajta. Feltűnően csendesebb is lett a ráncfelvarrások után

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Míg az utakon rohangáló apró Aygók közül sok ízléstelen példány mutatja, mennyire túl tudják tolni a toyotások a dekorációt, a Yaris Hybrid Selection külseje kifejezetten harmonikusra sikerült.  A kék alapszínnel (ami helyett három másik is választható) zongoralakk-fekete tető, tükörház, hátsó spoiler és küszöb alkot kontrasztot. Emellett egyedi hűtőrács és felni, illetve sötétített üveg is jár hozzá.

Bekapcsolt nappali fénynél látszik igazán, milyen finom vonalvezetéssel folytatódik a króm díszléc a fényszóróban. Sajnos nincs hozzá full LED lámpatest

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Szép a kocsid, koma - summázta a dizájnt egy nemzeti dohánybolt előtt pöfékelő, és éppen csavaros kiflit fogyasztó úr, de inkább nem álltam neki magyarázkodni, hogy a sportosság ezúttal csak látszat. A modellfrissítések során precízebb lett ugyan a kormány, és merevebb a kasztni, de a kissé dobálós futóműveket éppen hogy lágyabbra hangolták, na meg a jobb zajszigetelés is a kényelmet szolgálja.

Akkor jó vele együtt élni, ha spórolósan hajtunk

Ugyanakkor a Yaris dinamizmusának egyáltalán nem a felfüggesztés, hanem az alapvetően a Prius II-ből átemelt hibrid hajtás állja útját. Az intenzív gyorsítási kísérleteket gumiszalagszerű késlekedéssel hajlandó tudomásul venni, kellemetlen bégetés kíséretében, bár a szedált állapoton sokat segít, ha az Eco feliratú kapcsolót kinyomva, kvázi sportállásban használjuk. Ennek ellenére sietős országúti túrákra nem valami kellemes partner, miként gyorsabb autópályás túrákra sem.

Mára szinte kihalt, de hozzám hasonlóan sokan szeretik ezt a régies (legtovább a Mercikben használt) megoldást: cikcakk-kulisszában mozog a váltó előválasztó karja

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ismerkedésünk kezdetén persze rögtön 300 kilométeres útra kellett indulnom vele egy viszonylag sík sztrádán, és a tempomatot 140-re beállítva (GPS szerint olyan 133 km/h-val hajtva) is fel-felbőgött olykor az Atkinson-ciklusú motor. Az átlagfogyasztás 7,1 liter körül alakult, semmiképp sem állítanám, hogy ezek után barátok lettünk. Csakhogy a kirándulás után jöttek a dolgos hétköznapok: napi kétszer 10 kilométer ingázás, részben elővárosi forgalomban, millió piros lámpával és dugóval.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő