Az értetlenkedés és a felháborodás jogos,
a valós éves díj ugyanis a kampányban felkapottnak a sokszorosa
– derül ki a CLB biztosítási alkusz első kampányösszegzéséből.
A cégnél úgy vélik,
a szakma is már csak megszokásból beszél kampányról,
hiszen a jelen időszakban mindössze másfél millió jármű – egymillió személyautó és félmillió motor, pótkocsi, utánfutó és más közlekedési eszköz – érintett. Az ilyen kis eszközök átlagdíja ötezer forint körül van, így a tulajdonosaikat valószínűleg nem érdekli, hogy 15 vagy 25 százalékkal emelkedik a díjuk, mert ez éves szinten nem éri el az ezer forintot sem.
A most váltók másik része flottatulajdonos, vagy olyan, többnyire idős autósokból áll,
akik már minimum hét éve nem cserélték le a kocsijukat, és a CLB adatai szerint javarészt bónusz 10-ben vannak. Ők azok, akik nem használnak internetet, és vidéken laknak, ahol hagyományosan lényegesen alacsonyabbak a kgfb-díjak.
Így eshet meg, hogy
ennek (de csak ennek) az „állománynak” az átlagdíja mindössze 18 ezer forint körül mozog,
míg csaknem hárommillió autóstársuknak – akiknek már újabb és magasabb kategóriájú autójuk van, fiatalabbak, vagy nagyvárosi lakosok – az átlagdíja 30-40 ezer forint körül mozog.
2010 óta mindenkinek, aki lecserélte az autóját, vagy újat vett, a vásárlás dátuma – hónapja, napja – lett a fordulója. A változás bevezetésétől eltelt hét év alatt a magyarországi autópark csaknem kétharmada lecserélődött, így a fordulók is eloszlottak a teljes évre. Ezek alapján is bátran ki lehet jelenteni, hogy
a nagy kampány nem most, hanem egész évben zajlik.
Ezért a biztosítók üzletpolitikáját sem ez az időszak határozza meg.
A CLB szakértői azt javasolják, hogy
mindenki a saját évfordulóját figyelje, és kalkulálja év közben is a díját,
mert a valóság - akkor - teljesen más lehet, mint amit a most novemberi állás mutat.