A magyar autóvásárlókat is megfertőzte a SUV-láz 2017-ben

Suzuki Vitara
Vágólapra másolva!
Egy év alatt az ötödével nőtt a hazai újautó-piac, és már minden harmadik eladott négykerekű magas építésű szabadidő-autó volt. Az abszolút eladási listát is egy ilyen kocsi, a hazai gyártású Suzuki Vitara vezeti.
Vágólapra másolva!
Az Esztergomban készülő Suzuki Vitara megjelenése óta lerobbanthatatlan az első helyről Forrás: Suzuki

Tavaly 20,4 százalékos volt a növekedés 2016-hoz képest a magyar újautó-piacon,

116 265 személygépjárművet helyeztek forgalomba,

ami különösen annak a fényében szép eredmény, hogy két éve ez a szám még mindössze 77 179 volt. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke kedvező tendenciának nevezte, hogy 2017-ben

folytatódott a magánvásárlók visszatérése

az autópiacra, amit jelez, hosszú idő után először lépte át a 40 százalékot az arányuk a jogi személyekkel szemben.

A francia kézbe került Opel lecsúszott idén a márkák dobogójáról, az Astra és a Mokka X azért jól fogyott Fotó: Polyák Attila - Origo

Erdélyi előrejelzése szerint az autópiac masszívan kétszámjegyű növekedése nem folytatódik idén, a szakember 7,5 százalékos bővülésre számít, ami 125 ezer új autó eladását jelentené. Egyébként a magyar autópiac 2003-ban volt a csúcson 208 ezer eladott autóval, de még a válság előtti utolsó évben, 2007-ben is 176 ezer autó talált gazdára. Elemzők szerint az ország lakossága és vásárlóereje alapján egy 140-160 ezres piac lenne reális.

A Suzuki uralja a piacot, az Opel visszacsúszott

2017-ben ismét Suzukiból kelt el a legtöbb, 15 161 darab, ami több mint 13 százalékos piaci részesedést jelent.

A japán márka eladásának nagy részét a két hazai gyártású modell adta,

a piacvezető Vitarából 8786, az abszolút listán 5. helyet megszerző SX4 S-Cross-ból 3407 darab fogyott. A két SUV-hoz képest eltörpül a többi Suzuki eredménye, az egykor oly népszerű Swiftből és Ignisből csupán 853 és 920, Balenóból 770, Jimnyből 70, Celerióból 355 darabot tudtak értékesíteni.

MárkaDarabszámPiaci részesedés
1.Suzuki15 16113,04%
2.Ford11 3729,78%
3.Skoda10 5239,05%
4.Opel10 1898,76%
5.Volkswagen8 5467,35%
6.Toyota8 1397,00%
7.Dacia7 3296,30%
8.Renault5 6864,89%
9.Kia4 5073,88%
10.Nissan4 2573,66%

A márkák eladási listáján a Suzukit a Ford (11 372), valamint a Skoda (10 523) követi. 2016-ban szintén a Suzuki állt az élen és a Ford volt a második, azonban a harmadik hely akkor még a 2015-ös piacvezető Opelnek jutott, amely

idén lecsúszott a dobogóról,

és negyedik lett 10 189 értékesített autóval.

Az Astra és a Mokka X húzta az Opel eladásait, jövőre azonban az új Insignia és Grandland X már jobban éreztetni fogja a hatását, és érkezik a vadonatúj Corsa is, ami visszaröpítheti a villámos márkát a dobogóra Fotó: Polyák Attila - Origo

Nincs meglepetés a legnépszerűbb típusok dobogóján

A Data House statisztikáiból az is kiderül, hogy 2017-ben a Vitara mögött a második helyet a típusok eladási listáján a Skoda Octavia szerezte meg, ami persze azért sem véletlen, mert

mindkét modellből sokat vásárolt a Belügyminisztérium a rendőrség számára.

A Dacia Duster ezúttal nem kapott szerepet a rendőrautó-vásárlásokban, mégis harmadik tudott lenni a listán, és ez még mindig az öreg, kifutó első generációt jelenti, a friss utódot ugyanis csak februárban kezdik el árusítani.

1. Suzuki Vitara8786 db
2. Skoda Octavia6105 db
3. Dacia Duster4018 db
4. Suzuki SX4 S-Cross3407 db
5. Ford Focus3260 db
6. Opel Astra2716 db
7. Ford Kuga2414 db
8. Renault Clio2294 db
9. Volkswagen Passat2066 db
10. Nissan Qashqai1999 db

Az eladási toplisták másik végét böngészve kiderül, hogy 2017-ben 124 Porschét, 19 Maseratit, 14 Teslát, 6 Ferrarit, 4 Bentley-t, és 1-1 Lamborghinit és Cadillac-et is forgalomba helyeztek az országban.

Tovább tombol a SUV-őrület

Európához hasonlóan Magyarországon is egyre nagyobb piaci részesedést hasítanak ki maguknak a magas építésű szabadidő-autók, a statisztikák szerint

38 866 SUV talált gazdára nálunk, ami a teljes piac egyharmadát jelenti.

Persze ez a szám önmagában nem sokat jelent, mert az eladási adatokat összegző Data House ebbe a kategóriába sorolja a 3 millió forintba kerülő Lada 4x4-et és a 65 millió forintba kerülő Bentley Bentaygát is.

A Ford Kugából tavaly 2414-et adtak el, amivel az abszolút lista 7. és a SUV lista 4. helyét szerezte meg Fotó: Mudra László - Origo

Még az sem alapfeltétel a bekerüléshez, hogy a kocsihoz legyen összkerékhajtás, egyszerűen

elég, ha a gyártója SUV-nak tartja az adott modellt, mérettől függetlenül.

Az abszolút top10-be a Vitarán és a Dusteren kívül bekerült a jóval drágább Ford Kuga, Suzuki SX4 S-Cross és a kategória megalapítójának tartott Nissan Qashqai is.

SUV toplista
1. Suzuki Vitara8786 db
2. Dacia Duster4018 db
3. Suzuki SX4 S-Cross3407 db
4. Ford Kuga2414 db
5. Nissan Qashqai1999 db
6. Hyundai Tucson1627 db
7. Opel Mokka X1335 db
8. Toyota RAV41292 db
9. Kia Sportage1182 db
10. Toyota C-HR1135 db

Még mindig kevés a villanyautó

Az elektromos autók iránti kereslet öt év alatt a hatszorosára emelkedett a bővülő választék, töltő-infrastruktúra és az 1,5 millió forintos állami támogatás hatására, azonban a tisztán elektromos hajtású kocsik aránya

az értékesítésben még így sem éri el az 1 százalékot,

a teljes magyar autóállományt tekintve pedig az 1 ezreléket. 2017-ben 749 tisztán elektromos és 463 konnektoros hibrid autót helyeztek forgalomba, ami azért jelentős növekedés a 2016-os számokhoz (172, illetve 231 db) képest.

A Nissan Leaf már régi modellnek számít, de így is a legnépszerűbb elektromos autó volt 2017-ben. Jövőre érkezik az utód Fotó: Hirling Bálint - Origo

Ugron Gábor, az állami tulajdonú e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elárulta, hogy tavaly 735 elektromos autóra igényeltek állami támogatást, de ebből csak 260-at fizettek ki (utólag), idén állítólag felgyorsul majd az ügyintézés. Tavaly

a legnépszerűbb villanyautó a Nissan Leaf volt 229 eladott példánnyal,

jövőre még nagyobb lehet a Leaf előnye a nagyobb hatótávú, erősebb és szebb új generáció érkezésével.

Ugron arra számít, hogy 2023-ban lépi majd át az elektromos autók aránya teljes hazai autóparkban az 1, 2030-ben pedig a 10 százalékot, ami akkor 37, illetve 415 ezer autót jelent majd. Jelenleg 3157 tisztán elektromos hajtású autó közlekedik magyar rendszámmal, körülbelül 10 autóra jut egy töltő, de év közepéig körülbelül 200 új állami és önkormányzati telepítésű töltőpontot fognak átadni.

A használt import még mindig nagyobb az újautó-piacnál

Tavaly 155 ezernél több használt autót hoztak be és helyeztek forgalomba Magyarországon, ezek átlagéletkora 12 év fölött van. Sajnos a bővülő újautó-eladások ellenére a belföldi autópark átlagéletkora még magas, 13,7 év, míg az uniós átlag ennél 4 évvel kevesebb. A magas átlagéletkor oka, hogy a válság után összezuhant az autópiac, az utakon futó kocsik többségét még a válság előtt, hitelre vásárolták. Jelenleg a hazai autópark 67 százaléka 10 évesnél idősebb, és csak a 10 százaléka fiatalabb 5 évesnél. Az Európai Unióban 1000 lakosra átlagosan 573 autó jut, nálunk ez a szám 355 db.