A BMW feltalált egy új autókategóriát

2018.01.17. 09:10

Kompakt terepkupéja eddig még egy gyártónak sem volt, erre Detroitban megjelent az X2. Bemutatjuk a bajorok újdonságát, és öt másik autót, ami kimaradt a tegnapi összeállításból.

GAC Motors Enverge

Az ablakok nem átlátszóak a Lamborghini-stílusú ajtókonForrás: AFP/2018 Getty Images/Bill Pugliano

Az 1997-ben alapított kínai GAC (Guangzhou Automotive Company) neve nem sokat mond nekünk itt Európában, pedig Kína egyik leggyorsabban növekvő gyártójáról van szó. Évente 30-35 százalékkal növelik az eladásaikat, tavaly már 500 ezer autót gyártottak, és 2020-ra egymilliót terveznek.

Belül is elképesztő a dizájn, a kormány akár egy Forma-1-es autóba is passzolnaForrás:AFP/ Anadolu Agency/David Graff

Először tavaly állítottak ki Detroitban, rögtön három tanulmányautóval akarták demonstrálni hozzáértésüket, és azt is, hogy komolyan gondolják a belépést 2020-ban az észak-amerikai piacra. Egy évvel később, idén ismét hoztak egy látványos tanulmányt, az Enverge-et, amely a márka fiataloknak szánt formanyelvéből és technikájából ad ízelítőt.

Szinte csak a kínai standon voltak már hoszteszek, talán a #metoo kampány miattForrás: AFP/2018 Getty Images/Bill Pugliano

A roppant látványos megjelenésű 4,5 méteres elektromos SUV különlegességei közé tartoznak a felfelé nyíló szárnyas ajtók, amelyekből első látásra kifelejtették az ablakokat. Ennek azonban az az oka, hogy az utasok belülről egy virtuális világ képét nézhetik rájuk vetítve menet közben.

A visszapillantó tükrök helyén apró kamerákat találunkForrás: AFP/Jim Watson

240 lóerős villanymotorjával 4,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára az Enverge, de a végsebessége csak a villanyautóktól megszokott 160 km/óra. Egy töltéssel elméletileg 600 kilométeres hatótávot biztosít számára a 71 kilowattórás akkumulátor, gyorstöltővel 10 perc alatt 400 km-re elegendő áramot lehet nyerni.

A GAC sorozatgyártású autója, az új GA4 már jóval unalmasabb a tanulmánynálForrás: AFP/Jim Watson

Sokkal unalmasabb a szabadidő-tanulmánynál a GAC szériagyártású autója, a GA4 szedán, amiben 1,3 vagy 1,5 literes benzinmotorok dolgoznak. Viszont ez is eléggé tele van tömve fejlett elektronikával, a tulajdonos például egy okostelefonos alkalmazással a távolból is figyelheti autóját, hozzáférhet a zárakhoz, sőt, a motort és a klímát be is indíthatja.

 

Nissan Xmotion

Formabontó dizájn, elektromos hajtás, önvezető képességForrás: Getty Images//Bill Pugliano

Idén nem volt sok SUV tanulmány Detroitban, a kevés közül az egyik legérdekesebbet a Nissan hozta. Az Xmotion egy három üléssoros, hatszemélyes szabadidő-autó egyedi dizájnnal, fejlett fedélzeti elektronikával és jó ötletekkel. Nem tudni, hogy milyen motort kapott a kocsi, csak annyi biztos, hogy mind a négy kerék részt vesz a hajtásban, ahogy egy robusztus terepjárótól illik.

A tanulmány belső terében a tradicionális japán dizájnelemek és faanyagok keverednek a modern technikávalForrás: AFP/2018 Getty Images/Scott Olson

Nem kevesebb mint hét képernyővel szereltek fel az Xmotion műszerfalát, ezeket érintéssel, hangvezérléssel, gesztusvezérléssel és szemmozgással is lehet használni. A kocsi indításához ujjlenyomat-vizsgálat szükséges, önvezető üzemmódban egy virtuális asszisztens segít a navigáció kezelésében.

 

Chevrolet Silverado

Amerika második számú népautója ez a gigantikus pickupForrás: AFP/Jewel Samad

A Silverado az egyik legfontosabb autó, amit a General Motort gyárt, ezért nem véletlen, hogy az új generációt hazai pályán, a Detroiti Autószalonon mutatták be. A hatalmas pickup előző generációjából tavaly 586 ezer példányt adtak el az Egyesült Államokban, ezzel az egész amerikai autópiac második legnépszerűbb típusának számított a 896 ezer példányban fogyó Ford F-150 után.

Érdekes megfigyelni, mekkora a vezetőülésben ülő nő az autóhoz képestForrás: NAIAS

Az új, összesen nyolcféle változatban kapható Silverado valamelyest szakított elődje konzervatív stílusával, változtattak a fényszórók és a hűtőmaszk formáján, megnövelték a méreteket is, de a tervezésnél a gyalogosvédelem és a légellenállás szemmel láthatóan nem volt a szempontok között. Viszont a súlycsökkentés igen, 204 kilót tudtak lefaragni a platós kocsi tömegéből annak köszönhetően, hogy a karosszéria és a futómű egy része már alumíniumból készül, ráadásul a létraalváz is könnyebb és merevebb lett.

Széles a Chevy, mint egy kombájnForrás: AFP/Jewel Samad

A motorkínálatban az 5,3 és 6,2 literes V8-asokon kívül egy háromliteres, hathengeres Duramax dízelmotor is helyet kapott, az automata váltó fokozatainak száma tíz. Újdonság, hogy a V8-asok akár hét hengert is le tudnak kapcsolni, hogy ezzel is csökkentsék a fogyasztást. A Silveradónak létezik emelt futóműves, differenciálzáras, alsó védőlemezes terepgumis off-road változata, de van puhány városi kivitel is, amely 22 colos, alacsony oldalfalú gumikon gördül, és LED-es fényszórókkal világít.

 

BMW X2

Az X2 jelenleg a legkisebb BMW szabadidő-autó, a hossza 4,36 méterForrás: AFP/Jim Watson

A BMW nem tud leállni a szabadidő-autókkal, Detroitba is elhozták az óriási X7 tanulmányt, és az X2 tavasztól megvásárolható szériaváltozatát is. Utóbbi az X1 sportosabb, kupé jellegű testvérmodellje, azonos technikára építve, ami azt jelenti, hogy a gyengébb verziók elöl hajtanak, és csak az erősebb motorok kapnak összkerékhajtást.

Az alaktényezője mindössze 0,28, ami a magas építésű autók között kiugróan jó értékForrás: BMW

Az X2-t fiatalabb vevőknek szánja a BMW, mint a többi szabadidő-autóját, ami a bátor formaterven is érződik, szinte semmi sem változott a tanulmányautóhoz képest a karosszérián. Ez az első BMW, amely fordítva, az aszfalt felé szélesedve hordja a márka védjegyének számító, vesés hűtőrácsot, miközben a C-oszlopokra felhelyezett emblémák a BMW 3.0 CSL örökségét hirdetik.

Tipikus BMW műszerfal, a helykínálat kielégítő lehet a keresztben elhelyezett motorok miattForrás: BMW

Az X2 hossza 5, magassága 7 centivel kisebb, mint az X1-é, így nem csoda, hogy a 470 literes csomagtartója is 35 literrel kisebb. A Regensburgban készülő SUV piaci bevezetésekor egy benzines és két dízelmotor közül lehet választani 190-től 231 lóerőig, de nem sokkal később már egy 140 lóerős háromhengeres, 1,5 literes benzines (18i) és 150 lóerős kétliteres dízel (18d) is elérhető lesz, fronthajtással. 

 

Hyundai Veloster

Az i30 N 275 lóerős motorját és futóművét kapja meg a Veloster NForrás: AFP/2018 Getty Images/Scott Olson

A koreai Scirocco első generációja 2011-ben jelent meg, egyetlen különlegessége az volt, hogy a bal oldalán egy, a jobb oldalán két ajtót hordott. Ezzel a megoldással a Hyundai a háromajtósok vagány kinézetét szerette volna kombinálni az ötajtósok praktikusságával, de a vevők nemigen haraptak rá a kocsira, ezért sok piacról idő előtt kivonták.

Kissé eltúlzott a diffúzor mérete, a vaskos kipufogók középre kerültekForrás: Hyundai

Nem adta fel a koreai gyártó, és elkészítették a második generációt is, amely annak ellenére nagyon hasonlít a régire, hogy minden alkatrésze új. Modernizálták a dizájnt, de megmaradtak a fura ajtók, a lemezek alatti technika pedig az i30-ból érkezik.

Sportos, ízléses műszerfal van az N csúcsváltozatbanForrás: Hyundai

Még az i30 N hot hatch-nek is lett Veloster-megfelelője, a csúcsmodellbe 275 lóerős kétliteres turbómotor, önzáró differenciálmű, megerősített fékrendszer és sportfutómű kerül. Ezt a változatot Európában nem fogják forgalmazni, de a 201 lóerős 1,6-os turbó és az 140 lóerős 1,4-es turbó talán egyszer nálunk is megjelenhet.

 

Kia Forte

Ilyen lesz majd az új Cee'd is, csak az nem négyajtós karosszériát kapForrás: NAIAS

Nálunk ismeretlen a Kia alsó középkategóriás szedánja, a Detroitban bemutatott új generáció mégis érdemes a figyelemre, mert ez az autó a következő Cee'd négyajtós változatának tekinthető, formailag és műszakilag is.

Több mint 81 centivel hosszabb elődjénél, már 464 centiméteres, de a szélesség és magasság is nőttForrás: Kia

A kémfotók alapján a Forte orra szinte változatlan formában kerül rá a márciusban, a Genfi Autószalonon bemutatkozó Cee'd-re, csak a lépcsős farkiképzés tér el (a Cee'dből ötajtós, kombi, shooting brake sportkombi és SUV lesz).

A Forte a VW Jetta egyik legnagyobb ellenfele az amerikai piaconForrás: AFP/2018 Getty Images/Bill Pugliano

Nem csak az európai ikertestvérre, hanem a nagytestvérre, vagyis a Stingerre is hasonlít egy kicsit az új négyajtós, amelyet Peter Schreyer, az Auditól átcsábított dizájnigazgató felügyelete alatt terveztek meg. Nem akarták megváltani a világot, így a karosszéria mentes az öncélú formáktól, de az arányai jók. Izgalmasnak viszont nehéz lenne nevezni, leszámítva a LED-es fényszórók belső X-motívumát.

A Cee'd műszerfala sem lesz valószínűleg nagyon másForrás: NAIAS

Észak-Amerikában kétliteres, 147 lóerős szívómotorral kínálják a Fortét, hatfokozatú kézi vagy fokozatmentes automata váltóval. A Cee'dbe más motorok kerülnek majd, a turbós 1,0 és 1,4, 1,6 literesek, és több dízel is. Érdemes megnézni a Kia gyár által kiadott videót, amelyben a Fortét egy 700 lóerős Lamborghini Aventadorral hasonlítják össze.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK