4,8 másodperc alatt gyorsul végsebességre, és két tonnát emel a harmadikra - Still RX 20 targonca

2018.01.31. 16:37

Fene se gondolta volna, milyen nagy felhajtást tud csapni egy targoncás nagyvállalat, hogy bemutassa legújabb termékét az újságíróknak. Sokan azt gondolják, egy fejlett targoncában csak játék a munka. Valóban? A játék ment, ám az igazi munka csak állt.

Majdnem akkora volt a felhajtás, mint egy autóbemutatón. Már a targoncáknál is terjed az elektromos hajtásForrás: Origo

Egy biztos, korábban sosem készültem fel még ilyen alaposan egy sajtóútra, de egy targonca annyira messze van a személyautótól, mint Dánfalva Kisszékelytől. Villástargonca? Eszik vagy isszák? Persze, láttam már falon pókot, ahogy láttam már targoncát is működés közben. Szinte az összes autó-, motor- és alkatrészgyárban találkoztam számos fajtájával a kézi békától, az automatizált, önvezető szállítóeszközökig. A logisztikai ellátórendszer egyik legfontosabb eleme, nem csoda, hogy műszaki újságírók tömegével sereglettek össze a fél világból, hogy tanúi legyenek a Still RX 20 leleplezésének.

Ezek a targoncák remek manőverező képességüket az extra rövid alvázuknak köszönhetikForrás: Still

Az autóiparban 6-7 év alatt pörgetnek ki egy átlagos modellt, 12 évig szinte csak a Volvo XC90 regnálhatott. Ehhez képest az RX 20 targonca elődjét 2005-ben mutatták be, a modell komoly sikertörténetet tudhat magáénak, több mint 80 ezer példánya kelt el.

Az előd modellciklusának 12 évéből 7-ben rápihentek a tervezők, majd öt kemény évet rászántak az életükből, hogy kifejlesszék - számos variációban - az új modelltForrás: Still

Többek között ilyenek vannak az egyik hazai autógyárban is, ahol mintegy nyolcszáz tagot számlál a targoncaflotta (saját Still-karbantartó személyzet dolgozik az üzemben). Azért fejlesztették ki az utód RX 20-at, mert az elmúlt 13 évben igencsak megváltoztak a vevői igények, berobbantak új technológiák és a logisztika is óriásit fejlődött.

Középpontban a kezelő

Ahogy a japán márkánál divatos, a ló és a lovas egysége járt a tervezők fejében, amikor levezényelték a sikermodell újjászületését, a legtöbbet a lovas, azaz a gép kezelője nyerte. Nagyobb lábteret kapott mindegyik változat, akár 52-es cipőben is könnyedén beszállhatunk. A vállalat egyik műszaki fejese képes volt egész este tíz számmal nagyobb cipőben botorkálni, csakhogy bebizonyítsa.

A fel-, és leszállás biztonságát nagy fogantyú, csúszásgátló gumiszőnyeg és megfogható lépcsőperem növeliForrás: Still

A korábbi lekerekítéseket szögletesebbre vették, hogy még nagyobb legyen az ajtónyílás, a fejteret is jelentősen megnövelték, a robusztusság és a jármű prémium jellegének erősítésére. Vagyis nem elég, hogy az autóknál, már a targoncáknál is számít a flancolás: a három nagy német gyártó - Jungheinrich, Linde, Still - az Audinak, a BMW-nek és a Mercedes-Benznek felel meg. (Ebben a leosztásban a Still az Audi - saját bevallásuk szerint.)

Prémium szintű a kivitelezés és az ár isForrás: Still

A műanyag burkolóelemeket fémre cserélték, a műszerfal és a kezelőszervek karcolástűrők, a fűthető ülés állítható, van rádió, pohártartó csakhogy a legfontosabb kényelmi extrákat említsük.

Gyorsulás: 4,8 mp

Az új RX 20 modellsorozat összesen 13 targoncából áll – hét háromkerekű és hat négykerekű típusból, melyek 1,4 - 2 tonna rakomány szállítására alkalmasak és fél méter rakomány-tömegközépponttal rendelkeznek. Ezek a kb. 3 tonnás önsúlyú járművek egyaránt alkalmasak bel- és kültéri használatra, és képesek a rakományukat akár hosszabb távon is 20 kilométer/óra sebességgel szállítani,álló helyzetből végsebességre egyes modellek 4,8 másodperc alatt gyorsulnak fel.

Tavaly Magyarországon mintegy ötezer targoncát adtak el, ebből hatszáznál is többet a StillForrás: Origo

Az RX 20 a raklapok magas polcokra történő felrakásában is remekel: a 16L jelzésű almodell például 1,6 tonna súlyú rakományt közel 8 méter magasra is fel tud emelni 0,5 méter/másodperc emelési sebesség mellett.

Drága egy jó targonca

Az RX 20 legolcsóbb 1,4 tonnás változata is legalább 20 ezer euróba (bő 6 millió forintba) kerül, a komolyabban felszerelt 2 tonnás csúcsmodellekért 60 ezer eurót (18 millió forintot) is elkérnek. A vállalkozók és vállalatok többsége inkább lízing- vagy bérleti konstrukcióban szerzi be ezeket az eszközöket.

A Still Magyarországon 95 dolgozót foglalkoztat, tavalyi forgalma megközelítette a 8 milliárd forintotForrás: Origo

Az újdonság hajtómodulja két tokba zárt, aktív hűtéssel ellátott villanymotorból (egyenként 6,5 kW, az emelőmotor 11 kW) és egy új átalakító generátorból áll. Névleges teherbírásának megfelelően a targonca akár 20 százalékos rámpákon, vagy felhajtókon is képes felmenni maximális rakománnyal.

Az emelőhengerek a profilok mögött kaptak helyet, ezáltal a járművezető kiválóan belátja a teret az emelőoszlop mellett, és oldalirányban is akadálymentes a kilátás számáraForrás: Still

Annak érdekében, hogy a targonca mindig a legoptimálisabb teljesítményt nyújtsa, a vezető gombnyomással választhat a jobb energiahatékonyság és a nagyobb rakodási teljesítmény között. Minden menetprogramban beállítható a sebesség, a gyorsulás, valamint a menetirányváltáskor történő elektromos fékezés is.

Bármilyen akku van hozzá

Jó ötlet, hogy az új elektromos targoncák a régi típusú akkumulátorokkal is kompatibilisek, így az üzemeltető tovább használhatja a korábbi RX-modellel beszerzett akku-állományt. Újdonság a 49 kWh-s lítium-ion akkumulátor, amely például nagyobb kapacitású, mint a vadonatúj, 2018-as Nissan Leafé. Az üzemeltető szabadon választhat az ólom-sav-, és lítium-ion akkumulátor között, az akkucsere csupán pár percet vesz igénybe emelőkocsival.

Sokféle akku választható, a csere gyorsan végrehajtható a segédkocsival. A nehéz akku mélyen tartja a targonca tömegközéppontjátForrás: Still

Azért nem árt jó karban lenni, a több mint egytonnás akkumulátor cseréje rendesen megizzasztotta az újságírókat. Nem szükséges ingázni a központi töltőállomásra, az akkumulátorcsere helyben is könnyen elvégezhető, és az így nyert idő tovább növeli a targonca rendelkezésre állási idejét.

Mennyit eszik?

Nehéz a laikusok számára egyértelműen meghatározni egy targonca átlagfogyasztását. Ebben egy bonyolult szabvány segít, amely előírja, hogy egy munkaütemben bizonyos idő alatt milyen meghatározott tevékenységet (kiállás, emelés, elhelyezés, visszaállás) kell elvégezni. Ennek a hatékonyságát számolják ki energiában, majd akár forintban is. Én most ezt nem kísérlem meg, de annyit kiszedtünk a gyári szakikból, hogy mindegyik RX 20 vígan lenyom egy töltéssel egy szabályos nyolcórás műszakot, így az a veszély sosem áll fenn, hogy lemerül a gép.

Ezek a targoncák remek manőverező képességüket az extra rövid alvázuknak köszönhetikForrás: Still

Egy 10 százalékosra fogyott lítium-ion energiájú akkumulátort mintegy 2,5 óra alatt teljesen fel lehet tölteni ipari áramról, de az ólomsavas egységek töltése sem vesz igénybe többet 7-11 óránál. Robbanásbiztos változat is készül belőle, és olyan is, amely bírja a hideget (a lítium-ionos is simán dolgozik mínusz öt fokban). A lítiumos akksi élettartama kétszerese az ólomsavasénak, de az áraik is pont így viszonyulnak egymáshoz.

A cikk nem ért véget, lapozzon a második oldalra!

Előző
  • 1
  • 2
Következő