Budapestről is kitilthatják az öreg dízelautókat

2018.03.01. 09:23

Több európai nagyváros után Budapesten is születhet a dízelautók belvárosból való kitiltásáról szóló döntés. Néhányéves felkészülési időt kapnak az autósok.

A lipcsei Szövetségi Közigazgatási Bíróság a héten hozott ítéletet abban az ügyben, amelynek egyik lehetséges kimenetele volt az, hogy kitiltják az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású, dízelmotorral szerelt autókat több német nagyváros központjából.

A bíróság helybenhagyta az alsóbb szintű bíróságok döntését: hamarosan ki lehet tiltani Düsseldorf és Stuttgart belvárosából a dízelautókat.

Forrás: Origo

A mostani ítélet szerint a hatályos jogszabályok alapján az önkormányzatok megtilthatják a dízelautók használatát a belvárosokban annak érdekében, hogy javítsák a levegő minőségét. Ugyanakkor kiköti a bíróság azt is, hogy figyelni kell az arányosság elvének betartására, ami azt jelenti, hogy csak a legvégső megoldásként rendelhetik el a dízelautók kitiltását. Stuttgart esetében a döntés azt is kimondja, hogy 2019. szeptember 1-je előtt nem léptethető életbe a szigorítás.

Fokozatosan korlátozzák tehát a németek a régebbi emissziós kategóriájú autók nagyvárosi használatát, ami nem teljesen új keletű: már évek óta környezetvédelmi matricákkal szabályozzák a behajtást bizonyos zónákba - a gázolajosokra szigorúbb előírásokkal, mint a benzinesekre.

Róma főpolgármestere, Virginia Raggi hétfőn a Mexikóvárosban tartott Women4Climate konferencián azt mondta, 2024-től betiltják a dízelautók használatát Róma belvárosában.

A főpolgármester Facebook-oldalán tette közzé beszédét, amelyben elsősorban a városok károsanyag-kibocsátásának hatásairól, illetve az arra adható válaszokról beszélt, eközben említette meg, hogy 2024-től kitiltják Róma belvárosából a dízeles autókat, 2025-től pedig csak zéró emissziós buszok fognak járni a város útjain. 

Budapesten is szigorítás jöhet

Tarlós István főpolgármester szerint mostantól itthon is érdemes kétszer meggondolni dízelautó vásárlását, mert hamarosan Budapesten is terítékre kerül a kitiltásról szóló döntés - írta az Index.

Tarlós szerint a lépés középtávon elképzelhető, és indokolt Budapesten is. Nem nagyon hiszem, hogy öt éven belül ez generálisan megoldható. Egy biztos, itt is bekövetkezik" - fogalmazott Tarlós.

Forrás: MTI/Honéczy Barnabás

Magyarországon a jogszabályi környezet nem teszi lehetővé a dízelkocsik kitiltását, mások az autósok anyagi körülményei, és más a gépkocsipark állapota is.

Mi is tervbe vettük a kitiltást, de csak bizonyos türelmi idővel, és nem egyik napról a másikra" – közölte Tarlós. Erre rá kell készülni, fel kell készíteni a lakosságot, vállalkozókat, jogszabályokat kell alkotni, és kommunikálni a terveket. Nemcsak az autósokat érinti a szabályozás, hanem sok buszt és teherautót is.

Tarlós szerint az első lépéseket a szmogriadó-rendelet módosításánál már megtette a város. A jogszabálynak két év múlva lép hatályba az a része, amely szerint szmogriadó idején bizonyos dízelek nem használhatók.

2016-ban már szigorították a szmogriadós rendelkezéseket, riasztási fokozat elrendelésénél az eddigi 7-8 helyett az autók akár 32 százaléka nem közlekedhet. Egyelőre az Euro 2-es vagy annál rosszabb besorolású kocsikat érinti a rendelkezés, a pontos besorolást pedig rendszámmatrica híján a forgalmi engedély V9 rovatából lehet megtudni: ha a szám 4-es vagy annál kisebb, nem lehet útnak indulni. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK