Űrsikló, ami évtizedekkel megelőzte a korát - Citroën DS 19 (1973)

2018.03.04. 10:17

1955. október 5-én a Párizsi Autószalonon, mintha ufó szállt volna le a Citroën standjára. Az új DS formáival és technikájával mindenkit elkápráztatott.

Megjelenésével, de főleg műszakiságával 1955-ben, de még jóval később is igazi műszaki csoda volt a DS. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Retro Mobil

A DS jellegzetessége az addig soha nem látott hosszú, keskeny és sima vonalú, 0,38-as alaktényezőjű cápatest, és az űrtechnikának számító szinttartó hidropneumatikus futómű volt: az egész autót átszövő olajos érrendszerre az állítható hasmagasságú rugózás, a fék, a kormányszervo és a félautomata kivitelek kuplungja is rá volt kötve.

Lábujjhegyen: ez a legmagasabb pozíció, így lehet kereket cserélni is, az autót egyszerűen rá kell ültetni az emelő vasrúdjáraForrás: Retro Mobil

A repülőszőnyeg-finomságú, extrakényelmes nagykocsi valóban az utak istennője volt (DS franciául, déesse: istennő) - már ha működött a hidraulika... Az első sorozatokban növényi olajat használtak, ami gyorsan megette a tömítéseket, amitől meg lebénult az Istennő.

Nincsenek ablakkeretek, a lejtős kartámaszok kényelmesek. A hátsó indexeket biztonsági okokból tették a tetőreForrás: Retro Mobil

A tervezők egyébként a rendszer összeomlását is bekalkulálták, a rögzítőféket az első (egyébként a féltengelyek belső végein lévő) tárcsafékekre tették (pedálos, de kioldani kézikarral kell), így viszonylag jól megállítható ezzel is a kocsi. Aztán a végleges megoldást az ásványolajak bevezetése hozta meg.

Sokféle motorral készült

Az első DS19-esek orrába a híres előd, a Traction Avant soros négyhengereséből továbbfejlesztett 1,9-es 75 lóerős motort szerelték, 1961-ben új karburátorral és kompressziónöveléssel elérték a 83 lóerőt, 1965-ben pedig felfúrták 1985 köbcentire. Még ugyanabban az évben jött a 2,1-es 109 lóerős DS21, 1973-ban pedig a DS23 2,3-as 113 lóerős karburátoros vagy 141 lóerős Bosch befecskendezős formában.

A hajtáslánc sorrendje is különleges: a váltó van elől, mögötte a motor, így a pótkerék is elférForrás: Retro Mobil

Négysebességes félautomata, négy- és ötfokozatú kézi váltó, valamint háromfokozatú Borg-Warner automata volt elérhető, szedán, kombi és ritka és drága kétajtós kupé- meg kabrió formában. Az egyszerűbb, 69 lóerős ID (Idée: ötlet) kivitelekből hiányzott a kormányszervo, kizárólag négyfokozatú kézi váltóval mentek, közönséges acélrugós futóművön.

A kanyarfényszóró 40 éve is menő volt

1967-ben újabb forradalmi újítással bővítették a DS-arzenált: megjelentek az áramvonalas plexiborítás mögé bujtatott dupla fényszórók, a belső pár a kerekekkel együtt fordult, a külsők pedig szintszabályzósak voltak.

Az éles orr szinte „vágja" a levegőt, 0,38-as alaktényező kiválónak számított. a hátsó nyomtáv 20 cm-rel keskenyebb az elsőnélForrás: Retro Mobil

A képeken látható tesztautó gazdája inaskorában DS-eket is javított, és később is megmaradt nála a márka szeretete, ezért úgy döntött, keres magának egy ilyen Citroënt. Egy veteránosnál - aki idő hiányában nem tudta karbantartani - találta meg a lejárt OT vizsgás, de jó állapotú gépet.

A kicsi rugóstag és a csodagömb benne rugóként dolgozó nitrogéntöltettel. Membrán választja el a hidraulikafolyadéktólForrás: Retro Mobil

A karosszérián csak a motor alatti légterelő-csatornákat kellett cserélni, a kipufogót javították, de a motor, a váltó és a fékek is érintetlenek maradtak, még a hidraulika is beérte egy takarítással.

Szinte lebeg az út felett

Indítózás után meg kell várni, míg megjön az olajnyomás és a kasztnit menetmagasságba emeli a futómű. A DS nagy és kényelmes, csendesen, méltóságteljesen gurul, valósággal vonul az úton,  azonnal megértjük miért volt De Gaulle és az egész francia kabinet hivatali autója egykor.

Elegáns és jól áttekinthető a pult, látványos az egyküllős kormányForrás: Retro Mobil

A motorsurrogásba időnként bekapcsolódik a rendszert töltő hidraulikapumpa zúgása, az olaj és a gázrugók (nitrogén) derekasan dolgoznak az úthibák kiegyengetésén. Sima úton rezzenéstelenül siklik, kanyarokban dülöngél: kimondottan rossz szakaszokon is kipróbáltuk, és ott is eltűntette a kátyúk többségét.

A hasmagasság változtatható

Egyébként éppen az ilyen helyzetekre való a két magasabb állás, elkerülhető velük, hogy a ringós futómű odaverje a kocsi alját. Volánja amerikai könnyedséggel tekerhető, de nagyon kicsi a holtjátéka, kormányváltója hosszú úton, de könnyen jár és pontos is - nem kell keresgélni a fokozatokat.

A DS volt ez egyik első plasztikpultos személyautó, a kapcsolók nem harmonizálnak a mutatós órákkalForrás: Retro Mobil

Fékrendszerében egy szelep engedi rá az akár 150 báros hidraulikanyomást a munkahengerekre, az adagolást nagyon szokni kell. A korabeli statisztikák szerint a DS-es balesetek nagy része ráfutásos volt: a hirtelen erős fékezések miatt gyakran találták el őket hátulról.

Az üvegszálas tető miatt vaskos küszöbök merevítik a karosszériát. Az állítható háttámlájú fotelek nagyon lakályosakForrás: Retro Mobil

A Flaminio Bertoni és André Lefébvre alkotta feltűnő formájú és futurisztikus technikájú flottavezért egészen 1975-ig gyártották, majdnem másfél millió darab készült belőle.

A reflektorok eltérő szögben fordulnak, a belső íven jobban, mint a külső oldalonForrás: Retro Mobil
Műszaki adatok
Motor: soros négyhengeres, OHV-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes benzines, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1985 cm3. Furat x löket: 90,0 x 78,0 mm. Kompresszió: 8,75:1. Teljesítmény: 99 LE, 5500/perc fordulaton. Nyomaték: 148 Nm, 3500/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.


Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ferde lengőkaros független futómű hidropneumatikus rugókon, elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer, szervorásegítéssel.Felépítmény: négyajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria.


Hosszúság x szélesség x magasság: 4874 x 1803 x 1470 mm. Tengelytáv: 3124 mm. Csomagtartó: 500 l. Tank: 65 l. Végsebesség: 169 km/h.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Még több veteránteszt a Retro Mobil márciusi számában