A május 20-tól hatályos jogszabály rangsorolja a műszaki vizsga során észlelt hibákat, amelyek súlyosságuktól függően különböző következményekkel járnak.
Kisebb hiba esetén meg kell adni a műszaki engedélyt, míg veszélyes hiba esetén nem használható tovább a jármű.
Ha a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek komoly hiba miatt nem felel meg, a
közlekedési hatóság a forgalmi engedély érvényességét legfeljebb két hónappal hosszabbítja meg.
A rendelet kitér arra is, hogy
aki használt autót hoz be külföldről, annak május 20-tól az eladó országában, a műszaki vizsgálatok igazolásáról kiállított "Műszaki vizsgálati bizonyítványt" is be kell mutatnia.
Ezzel kapcsolatban terjedt el egy félreértés, miszerint a "Műszaki vizsgálati bizonyítványt" a május 20-tól vizsgáztatott autók tulajdonosainak maguknál kell tartaniuk, és a forgalmi mellett igazoltatásnál át kell adni a rendőrnek.
A Totalcar eredeti cikke szerint az uniós irányelv célja, hogy az Európai Gazdasági Térség (EGT) bármely országában könnyebben meg lehessen állapítani egy autóról, hogy érvényes-e a műszakija vagy sem. A forgalmi engedélyek országonként mások, a műszaki vizsgabizonyítvány rovatai viszont hasonlóak, bár minden ország a saját nyelvén állítja ki őket.
Az intézkedés nem tűnne logikusnak, hiszen
a műszaki érvényességéről rendszám alapján eddig is azonnal információt kaptak a rendőrök
a számítógépes nyilvántartáson keresztül, ehhez nem kellene újabb papír az autósok részéről.
Szigorítás azonban ezzel együtt lesz,
ez pedig összefügg a külföldi autók behozatalára vonatkozó nehezítéssel. Dr. Keserű Imre a Jogzóna blogon közzétett állásfoglalásában azt írta, hogy az 5/1990-es KöHéM rendeletet módosító jogszabály azt határozza meg, hogy
kizárólag azoknál a gépkocsiknál kell az úgynevezett műszaki vizsgálati bizonyítványt is bemutatni, amelyek honosítva lettek.
Vagyis azoknál a járműveknél, amelyet külföldről hoztak be Magyarországra. A műszaki vizsgálati bizonyítvány bemutatása
azért szükséges a helyszíni ellenőrzéskor a honosított járműveknél, mert rengeteg esetben történt csalás.
Tehát: azoknál a gépkocsiknál, amelyeket Magyarországon helyeztek forgalomba, vagyis nem külföldről hoztak be, azoknál a helyszíni ellenőrzéskor nem kell bemutatni. Azoknál a járműveknél, amelyeket honosítottak, vagyis külföldről hoztak be Magyarországra, azoknál szükséges a műszaki vizsgálati bizonyítvány bemutatása a helyszínen május 20. után.