Két év múlva már hidrogént is tankolhatunk Magyarországon

2018.06.01. 13:42

Megrendezték hazánk az első hidrogén konferenciáját, amelyen elhangzott, hogy 2020-ra kettő, 2025-re öt, 2030-ra pedig 14 darab hidrogén töltőállomás üzemelhet nálunk.

Hidrogénüzemű Toyota Mirai a Clark Ádám térenForrás: Toyota

A hidrogén az egyik legígéretesebb zöld energiahordozó, amely már középtávon teljesen átrajzolhatja a világ energetikai térképét. A megújuló forrásokból származó energia teljesen szénmentes, a rövid és hosszú távú tárolására egyaránt alkalmas technológia forradalmasíthatja az energiaszállítást. Kiegyenlítheti a fenntartható energiaellátásban természeténél fogva jelentkező fluktuációkat, és a felhasználás helyén zaj- és emissziómentes megoldásként közvetlenül is hozzájárulhat az életminőség javításához, legyen szó közlekedésről, ipari alkalmazásról vagy fűtésről.

Van, ahol már aktívan használják

A hidrogén egyre nagyobb potenciált jelent Európában; Nagy-Britanniában és Németországban hidrogén üzemanyagcellás bérautó (Green Tomato) és iránytaxi (CleverShuttle) szolgáltatások üzemelnek sikerrel. Az Alstom jelenleg két alsó-szászországi vonalon üzemeltet hidrogén üzemanyagcellás vasúti szerelvényeket, 2022-ra pedig további három német tartományban összesen legalább 64 szerelvény áll majd üzembe, de a repülőgép-iparban is elkészültek és eredményesnek bizonyultak a megvalósíthatósági tanulmányok.

A német Clevershuttle autómegosztó szolgáltató kizárólag elektromos autókat, többek között üzemanyagcellás Toyota Mirai-kat is használForrás: Clevershuttle

A legkülönfélébb forrásokból (fosszilis üzemanyagok, biomassza, elektrolízis vagy energiaipari melléktermék) előállítható hidrogént már jelenleg is széles körben használja az ipar, az energiatárolástól kezdve a közlekedésig."Az Európán belüli H2 energiaimport éves szinten 400 milliárd eurós forgalmat képvisel, és az Európában jelenleg megtermelt hidrogén mennyisége eléri az 50 millió tonnát" – emelte ki a budapesti konferencián Bart Biebuyck, az Üzemanyagcella- és Hidrogéntechnológiai Közös Vállalkozás igazgatója.

Jönnek a magyar hidrogénkutak

„A rendezvénynek külön aktualitást ad, hogy immár a magyarországi fejlesztési szakpolitikában is megjelent a technológia alkalmazását támogató infrastruktúra terve: az elképzelések szerint 2020-ra kettő, 2025-re öt, 2030-ra 14 darab H2-töltőállomás üzemelhet Magyarországon" – hangsúlyozta Mayer Zoltán, a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület főtitkára.

A hidrogénautót nagyjából annyi idő megtankolni, mint egy benzinest vagy dízeltForrás: Toyota

Ezzel a tervek szerint hazánk is hamarosan felkerül a nemzetközi hidrogén-térképre: jelenleg 298 töltőállomás üzemel világszerte, ebből 111 darab Európában, hozzánk a legközelebb Bécsben találunk.

A fejlesztési tervek ambiciózusak: hosszú távon csak Németországban 400 töltőpontot (a jelenlegi mennyiség tízszeresét) kívánnak üzembe állítani, 2050-re pedig a jelenlegi több mint 7000 darab - ebből 5500 darab Toyota Mirai -, világszerte üzemelő FCEV gépkocsi helyett mintegy 113 millió üzemanyagcellás járművel számolnak a piaci elemzők.

Az EU legjelentősebb hidrogén-technológiai szervezete, az európai Üzemanyagcella- és Hidrogéntechnológiai Közös Vállalkozás (FCH JU), a Magyar Tudományos Akadémia Természettudományi Kutatóközpont (MTA TTK) és a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület közös szervezésében került megrendezésre az első hazai hidrogén konferenciaForrás: Toyota

Egy ekkora flotta éves szinten körülbelül 68 millió tonnával csökkentheti a globális közlekedési iparág üzemanyag-felhasználását, és akár 200 millió tonnával mérsékelheti a környezet CO2-terhelését.

A Toyota tett egy gesztust

„A Toyota arra buzdítja versenytársait, hogy minél mélyebben foglalkozzanak a hidrogénben rejlő lehetőségekkel. Ennek érdekében a Toyota 2020-ig ingyenesen elérhetővé tett 5680 darab, a hidrogénhajtással kapcsolatos szabadalmat, amit a versenytársak ingyenesen felhasználhatnak saját fejlesztéseikben" – emelte ki Krajcsovits Sándor, a Toyota Central Europe termékmarketingért felelős menedzsere.

Káros gáz helyett ártalmatlan vízpára jön az üzemanyagcellás autó kipufogójábólForrás: Toyota

A rendezvényen kipróbálható volt a Toyota üzemanyagcellás modellje, a Mirai, ami a Honda Clarity és az idén megjelent Hyundai Nexo mellett az egyetlen üzemanyagcellás autó a világon. A már harmadik éve gyártásban lévő Miraiból 2018 elejére mintegy 5500 darab állt üzembe világszerte, ami a teljes üzemanyagcellás autópark körülbelül 75 százalékát jelenti.

Toyota Mirai röntgenrajz. A hidrogént a hátsó ülés alatt tároljaForrás: Toyota

A Mirai 5 kg kapacitású hidrogén üzemanyagtartályai három perc alatt teljesen feltölthetők, egy tankolással pedig akár 550 kilométer tehető meg. Ez azt jelenti, hogy sokkal versenyképesebb alternatívát jelent egy üzemanyagcellás autó használata, mint a rövid hatótávot nyújtó, hosszú töltési időt igénylő elektromos autók.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK