Vigyázz, a tetőn dolgoznak! - Mazda MX-5 RF teszt

Mazda MX5
Vágólapra másolva!
Olyan ámulattal nézik ez emberek, mint a kétszer-háromszor ennyibe kerülő sportkocsikat, és jó okuk van rá: az RF formája a hatvanas-hetvenes évek legszebb formatervezési korszakát idézi. A Mazda MX-5 új arcát mutatja targatetővel, miközben műszaki tartalmában a megszokott receptet követi. De néhány kompromisszumot azért megkövetel tulajdonosától.
Vágólapra másolva!

Lassan három évtizede annak, hogy a Mazda belépett a kétüléses, nyitott, a tucatmodellektől eltérő formatervű sportkocsik (roadsterek) piacára – miután a műfajt uraló brit gyártmányok lényegében kihaltak. Az MX-5 azóta világsiker lett, használtan pedig már nálunk is

az autókhoz értő aranyifjak alapértelmezett játékszere,

koncepciójában viszont alapvetően alig változott.

Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5
Mazda MX5

Ám a mostani, negyedik generációval született két érdekes vadhajtás is. Egyikük az autógyárak közti kooperáció jegyében egy olasz testvérmodell, az önálló orral-farral, illetve turbómotorral felspécizett Fiat 124 Spider (itt olvashat róla tesztet). A másik érdekesség pedig tesztünk főhőse, a lenyitható keménytetővel különleges optikai és funkcionális többletet hordó MX-5 RF.

Vászon helyett trükkös targatető

Néhány kivételtől eltekintve a kabriók mindig lenyitott tetővel néznek ki jobban, ami alapvetően a Mazdára is igaz, de az RF (Retractable Fastback) akkor fenomenális, amikor az alumínium-acél keménytető fel van hajtva.

Valójában nem is klasszikus roadster többé,

hanem monikinire vetkőző kupé, de az sem téved nagyot, aki tudományos alapon a targák rendjébe sorolja be.

Függőleges hátsó szélvédője és néhány vonása a Corvette C3-ra és a Ferrari Dinóra is emlékeztet. Gyönyörű az elnyújtott B-oszlop és a hátsó sárvédő domborodása, tetőmegoldását tekintve targa Fotó: Csudai Sándor - Origo

Pontosan ilyen tetőmechanizmust még egyetlen autónál sem láttam, de a Smart Roadser Coupétól kezdve a Ferrari 375 Superamericáig sok mindenhez lehet hasonlítani. Talán az aktuális Porsche 911 Targára is vetettek egy pillantást a japán mérnökök, de a végeredmény egy ügyes és könnyű, mindössze 40 kilós súlytöbbletet jelentő rendszer lett, ami még eléggé látványos is.

Egy lámpaváltás alatt megvan a tetőnyitás, ha hirtelen megjön az eső Fotó: Csudai Sándor - Origó

Míg a sima MX-5-ösök vászonsapkáját máig kézzel kell fel-le hajtogatni, addig itt egy gombnyomás, és kerettel együtt felemelkedik a B-oszlop, behajtogatja magát a háromrészes tető a rekeszébe, az oszlop visszazár és mehetünk is.

Az egész művelet csak 13 másodperc,

de útközben csak erős sétatempóig (10 km/h) végezhető el, és persze az oldalablakokat külön kell mozgatni a vezetőnek.

Szelek szárnyán

Felvetődik persze a kérdés, megadja-e az RF is az alapmodellek szabadságélményét, és a válasz: alapvetően igen. Felettünk és mellettünk ez is lehet nyitott, sőt, a parányi (de fűtött) hátsó szélvédő is eltűnik, csak egy plexi szélfogó marad fixen. Így ezt is majdnem ugyanolyan intenzíven átjárja a napfény és a szél, mint a roadstert, még felhúzott ablakkal is lobog az utasok haja.

Ez az apró szélfogó plexi hivatott távol tartani a kellemetlen légörvényeket Fotó: Csudai Sándor - Origo

Motorosan kiemelkedő hálókkal lehetne csitítani a vihart, de a Mazdánál véletlenül sem akartak tömeget és költségeket növelni, hiszen a nemprémium gyártók kivonulása után is maradt a piacon épp elég szélvédett kabrió korzózásra. Tetszik is az intenzív élmény, ám

120 km/h felett már fárasztó a B-oszlopba belekapó légörvények dübörgése,

úgyhogy sztrádán muszáj bezárni a tetőt.

Érdemes kipróbálni, tényleg befér-e ide a sofőr, de átlagos testalkatúaknak és cingár sofőröknek tetszeni fog a passzentos hely. A Bose hifi 9 hangszórójából kettőt-kettőt a fejtámlákba építettek be Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ilyenkor érződik, hogy a vászontetős testvérekhez képest nemcsak a rugózáson finomítottak, hanem

kiegészítő zajszigetelésekkel is javítottak a komforton.

Így zártan végre a hosszabb utazások is elviselhetőek benne, de az RF-et csakis MX-5-mércével mernénk kényelmesnek nevezni: fastback-kialakítással is maradt egy zajos, puritán, kissé nyers élményautó, és ez valahol így is van rendjén.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!