Tavaly augusztus végén indult a forint gyengülése, 2018 júliusára pedig történelmi mélypontjára süllyedt a magyar fizetőeszköz az euróval szemben: míg 2017-ben 304 forintba (is) került egy euró, addig július 3-án már 330 forinton jegyezték az árfolyamot.
A gyengülő forint a használtautó-piacon az exportfolyamatot gyorsítja, ilyen árfolyam mellett ugyanis láthatóan nő a külföldi érdeklődők száma a hazai kínálat iránt.
A legtöbb vásárló a nyugati országokból érkezik, s alapvetően a fiatal, keveset futott gépkocsikat keresik, ugyanis egy-egy ilyen modellel jelentős haszonra tehetnek szert.
Amíg például 304 forintos árfolyamon egy ötmillió forintos autó 16 447 euróba kerül, addig a jelenlegi gyenge forint mellett közel 1300 euróval kevesebbet, 15 151 eurót kell fizetnie ugyanazért a járműért a külföldi vásárlónak hazánkban.
Egy tízmillió forintos autónál akár 2600 euró is lehet az a nyereség, amit kizárólag az árfolyamkülönbségen profitál.
Gyenge forint esetén a fiatal, jó állapotú gépkocsikat viszik el a külföldi vásárolók, akik nem ritkán méretes flottát vásárolnak fel hazánkban, hogy még nagyobb nyereséget realizáljanak"
- vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.
A jelenlegi árfolyam csak a drágább kocsik esetében van hatással az importra, valamivel kevesebb fiatal jármű érkezik hazánkba határon túlról, de az idős, 10-15 éves kocsik behozatalát nem befolyásolja, mivel alacsony értékük miatt pár tízezer forint lehet a differencia. Ez pedig nem tántorítja el a vevőket.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2017-ben 18 956 autót vittek külföldre hazánkból az autókereskedők 27,1 milliárd forint értékben, idén ez a szám várhatóan növekszik.