Se nem autó, se nem motor – ez az egyik legfurább veterán

Vágólapra másolva!
A múlt század húszas éveiben a járműipar még kereste az utat, több, mai szemmel furcsa szerkezet is született. Egyikük a Ner-A-Car.
Vágólapra másolva!
A kürt mechanikus, a lámpa acetilénes Forrás: Retro Mobil

A Ner-A-Car elnevezés szójáték a konstruktőr Carl Neracher nevével angolul,

jelentése: majdnem autó.

A feltaláló célja egy, az automobilnál egyszerűbb és olcsóbb, de majdnem annak kényelmét nyújtó szerkezet megalkotása volt.

Neracher az amerikai Cleveland Motorcycle Co. főmérnökeként dolgozott, 1915-ben ő tervezte meg azt a kétütemű, egyhengeres, 221 köbcentis aggregátot, amely később a Ner-A-Car-t is vitte,

a kerékagy-középkormányzást

pedig már 1904-től alkalmazta néhány motorbicikli-gyártó.

Balról a 255 köbcentis Type A, mellette a Type B Forrás: Retro Mobil

1918-ban rakta össze a prototípust, a hosszú tengelytávú, alacsony súlypontú, spéci kormányműves gép stabil volt, meglepően könnyen kezelhető és kényelmes.

Egyszerű és zseniális dörzskerekes váltója is forradalminak számított,

hasonlóan viselkedett, mint a jóval későbbi fokozatmentes (CVT) váltók.

Mivel az USA-ban nem akadt befektető a sorozatgyártásra, ezért Neracher az angol motor- és autógyártónak, a Sheffield-Simplexnek adta el a licencet, ahol 1921-ben meg is indult a gyártás. Érdekesség, hogy a fura szerkezetre időközben felfigyelt a legendás borotvagyáros, King C. Gillette is, így hamarosan elkezdődött az amerikai összeszerelés is.

Az egyetlen megmaradt háromkerekű ma Denverben, a Forney múzeumban látható Forrás: Retro Mobil

Eleinte az óceán mindkét partján ugyanazt a Type A modellt készítették, de az USA-ban 1924-ben 255 cm3-re izmosították, később pedig bemutatták a Type CB nevű triciklit. Műszakilag is történtek apró változtatások, megnőttek a motor hűtőbordái, és a hátsó kerékre egy helyett két dobféket szereltek (elöl egyáltalán nem volt fék).

Az ötletes fokozatmentes váltó dörzskereke változó átmérőn, a lendkeréken gördül: az agy közelében a legrövidebb, a peremen a leghosszabb az áttétel, az átmenet folyamatos Forrás: Retro Mobil

Angliában 1923-ban kiadták a 285 köbcentis Type B-t. Egy évvel később hazai gyártmányú négyütemű, 350-es oldaltszelepelt Blackburne-re cserélték a motort, a hagyományos háromfokozatú váltót pedig a szintén angol Sturmey-Archer váltotta, így született meg a Type C. Felülszelepelt sportváltozat és laprugós hátsó rugózású (az összes többi merev hátsó felfüggesztéssel futott), szélvédős, kagylóüléses luxuskivitel is megjelent.

Gwenda Janson a Ner-A-Car reklámarca volt Forrás: Retro Mobil

Az USA-ban is kedvelték, hatalmas marketing kísérte, két embert és gépet próbáló túra is hozzátett a népszerűségéhez: 1921-ben

a híres brit versenyzőnő, Gwenda Janson ment vele ezer mérföldet,

1922-ben pedig a legendás Erwin „Cannonball” Baker motor- és autóversenyző vitte el New Yorkból Los Angelesbe mindössze 15 dollár 70 centes üzemanyagköltséggel.

1927-ben 10 ezer amerikai és 6500 angol példány után állt le a gyártás. A Ner-A-Car nemcsak korát megelőző szerkezet volt, a mai napig a legnagyobb darabszámban gyártott kerékagy-középkormányzású motor is.

Forrás: Retro Mobil