Ennyi Golfja senkinek sincs a világon

2018.09.02. 10:28

Egy osztrák férfi annyira beleszeretett a Volkswagen legendás típusába, hogy 116 különleges példányt gyűjtött össze belőle. Megnéztük a nem mindennapi kollekciót.

Egyes és kettes Golfból van a legtöbb. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Gulyás Péter

Talán nincs olyan ember akad a világon, aki jobban rajongana a Volkswagen Golfokért, mint Jozef Juza. Az osztrák kéményseprő, amikor először ült bele egy egyes Golfba, azonnal úgy érezte, hogy ezt a kocsit tökéletesen rá szabták. Nem csak a jellegzetes, Giugiaro által megálmodott forma, hanem a kényelmes üléspozíció, a mindennapi használhatóság és a könnyű vezethetőség együtt fogta meg.

Jozef Juza a Golfok mellett csak Caddy-ket gyűjt, ami az egyes Golf platós változata - ezúttal ritka lakóautó-felépítménnyelFotó: Gulyás Péter

Ettől kezdve a Golfok rabjává vált, úgy érezte, hogy minden élethelyzetre kell neki egy ilyen kocsi. Elkezdte a hirdetések bújását, és kisvártatva ott tartott, hogy munkába egy első generációs Caddy-vel járt (a Golf I pickup változata), nyárra volt egy Udo Brinkmann-féle kabriója, télre egy emelt futóműves, összkerekes Country-ja, amikor pedig sportosabb élményre vágyott, akkor a GTI-jét használta, de volt a családi utazásokra egy Caddy lakóautója is.

Első generációs Golfból van a legtöbb a gyűjteménybenFotó: Gulyás Péter

Öt autó nem volt elég

Akkor jött rá, hogy valódi függő lett, amikor egy veterán kiállításon úgy vásárolt meg egy szép állapotú első generációs Golfot, hogy a beszerzést racionális okokkal már nem tudta magának sem megmagyarázni. Azóta még több mint száz Golfot vásárolt a világ minden pontjáról, leginkább különleges, nehezen beszerezhető példányokat, amiket nem lehet minden sarkon látni.

A piros kabrióból csak 50 darab készült a német Auto, Motor, und Sport magazin 50. születésnapjáraFotó: Gulyás Péter

Általában nem konkrét típusokat keresett, inkább, amikor rálelt valami érdekességre, lecsapott rá. Sokszor volt, hogy olyan autót is megvett, ami a tulajdonos szemében már bontószökevénynek számított, ő azonban meglátta benne a különlegeset. Az ilyen autóknál a trélerezés néha többe került, mint maga a négykerekű, ennek ellenére jobb nem belegondolni, hogy összesen mennyi euró állhat az autókban, melyek közt találni makulátlan állapotút éppúgy, mint ütött-kopott, felújításra szorulót is.

Gyerekautók és relikviák is vannak minden mennyiségbenFotó: Gulyás Péter

Elsősorban az első három Golf-generáció érdekli, az aktuális, hetedik nemzedékből például nincs is a gyűjteményben, azt már túl modernnek tartja, nem igazán kedveli. A legújabb autója egy hatodik generációs kombi, amelynek az a különlegessége, hogy egy kizárólag Hollandiában árult, ablakok nélküli haszonjármű-kivitel.

Ezt az 1980-as Jettát 1990-ben építették át kabrióváFotó: Gulyás Péter

Budapesttől két óra alatt elérhető

A gyűjteményt a kéménysepréssel foglalkozó vállalkozása telephelyén, egy Bécstől 30 kilométerre lévő faluban, Stockerauban tárolja egy nagy csarnokba zsúfolva. Múzeum, szerviz, és raktár fura elegye az épület, amely az autók mellett csordultig van különböző volkswagenes relikviákkal, alkatrészekkel, prospektusokkal, modellekkel, sőt, egy terepasztalon még a wolfsburgi gyár kicsinyített mását is meg lehet benne tekinteni.

Van egy nagy raktár az épület hátuljában, ahol még jobban össze vannak zsúfolva a javításra váró kocsik, mint a „kiállítótérben”Fotó: Gulyás Péter

Sajnos az utóbbi időben már lassult a beszerzések üteme, mivel már így is alig férnek el az autók a nagy, fedett csarnokban. A gyűjtemény egy részének, így a reptéri lépcsős Caddy-knek és az egyes Golfból házilag épített sztreccs limónak például már csak az épületen kívül akadt hely.

Melyek a legérdekesebb Golfok a gyűjteményből?

A tolóajtós Golf prototípus 1973-ban készült, fél évvel a sorozatgyártás előttForrás: Volkswagen

Juza több mint 10 ezer eurót fizetett 2004-ben a világ legidősebb Golfjáért, amely egy kézzel összeszerelt, kék színű, előszériás példány 1973 októberéből, három hónappal a sorozatgyártás megkezdése előttről. Ennek az autónak nem csak az a különlegessége, hogy 35 éves, és, hogy sok alkatrésze még a Bogárból származik, hanem az is, hogy tolóajtóssá alakította első tulajdonosa, a Lunke & Sohn cég, amely a 70-es években az ajtózsanérokat szállította a Volkswagennek. A Golfok ősapja 14 évig járta a kiállításokat Európa-szerte, aztán egy gyűjtő vette meg, és újította fel. Tőle vette meg a kéményseprő, és azóta is ez a legnagyobb becsben tartott szerzeménye.

210 lóerős a közel 30 éves Golf II Limited 1,8 literes, G-töltős, 16 szelepes motorja, tuning nélkülFotó: Gulyás Péter

A másik igen értékes autója egy Golf II Limited, amelyet szintén kézzel gyártottak, de nem Wolfsburgban, hanem Hannoverben, a Volkswagen Motorsport központjában. Mindössze 70 darab készült belőle 1989 és 1990 között, a különlegességét a 16 szelepes, G-feltöltős, 210 lóerős motor és az összkerékhajtás adja. Ez egy igazi báránybőrbe bújtatott farkas, 0-ról 100 km/órára 6,5 másodperc alatt gyorsul, a végsebessége 230 km/h. A 2004-es R32 megjelenéséig ez volt a leggyorsabb utcai Volkswagen, mai értéke körülbelül 15 millió forint, de Juza úr olyan példányról is tud, amely 25 millió forintnak megfelelő euróért cserélt gazdát.

A 90-es években a Rallye volt a legvágyottabb Golf, amiről az egyedi szögletes fényszóró, a 160 lóerős motor és az összkerékhajtás tehetettFotó: Gulyás Péter

Szintén említésre érdemes a Rally Golf, ami a 90-es években sok kamasz fiú – köztük a szerző – szobájának falát díszítette. A szögletes fényszóróiról és szélesített sárvédőiről könnyen felismerhető sportváltozatot 160 lóerős, G60-as motor hajtotta, és a Syncro összkerékhajtás ebből sem hiányzott. Több mint kétszer annyiba került, mint a 139 lóerős GTI 16V, és csak 5000 darab készült belőle Brüsszelben.

Az 1982-es elektromos Golf töltőcsatlakozója a fényszóró mellett kapott helyetFotó: Gulyás Péter

De Juza tulajdonában található egy elektromos hajtású CitySTROMer Golf is, amely az RWE német energetikai cég közreműködésével épült 1982-ben. Ez volt az egyik első mindennapi használatra alkalmas elektromos autó, körülbelül 25-öt gyártottak belőle, de ezen kívül már csak két megmaradt példányról tudnak a világon. Az 31 lóerős autó nem lehet túl fürge, mivel az Exide akkumulátorokkal 1,5 tonnát nyom, másfélszer annyit, mint egy normál egyes Golf.

Igazi különlegesség a mindössze 270 példányban gyártott Golf III Harlequin, amelynek minden külső karosszériaeleme más színű. A forgalmijába a piros került be, mert ez a tető és a C-oszlopok színeFotó: Gulyás Péter

A gyűjtemény értékes darabja még az igen ritka, ötajtós egyes GTI, a mindössze 50 példányban készült, a német Auto, Motor und Sport szaklap tiszteletére gyártott, piros bőrülésekkel szerelt hármas kabrió, két Caddy-alapú lakóautó, egy 1 millió kilométert futott egyes, egy start-stop rendszerrel és automata kuplunggal szerelt hármas Ecomatic, több amerikai, egy dél-afrikai és egy jugoszláv specifikációjú egyes, vagy például a kabrióvá alakított Jetta is. Természetesen tűzoltó, rendőr, mentő Golf is található a gyűjteményben, a különböző tuning- és versenyautókról nem is beszélve.

Modell Golfokból többször annyi van, mint igazibólFotó: Gulyás Péter

Jó hír a hazai rajongóknak, hogy Juza gyűjteményéből a legérdekesebb példányok a szeptember 22-i Volkswagen-találkozón is láthatók lesznek a Hungaroringen. Aki pedig a teljes gyűjteményt megtekintené, annak jövő tavaszig kell várnia, akkor nyílik meg ugyanis a tervek szerint a világon egyedülálló múzeum a mostani raktár helyén.

Forrás: Merész Balázs - Mereszfoto.Hu
Az idei Volkswagen-találkozóról
A 2018-as találkozót szeptember 22-én tartják a Hungaroringen. A központi helyszínen az a háromszáz Golf sorakozik majd, amelyet szakmai zsűri választ ki az előre regisztráltak közül. A Bogarak és a Transporterek a Hippifaluban kapnak helyet a többi léghűtéses modellel és haszonjárművel együtt, de az előre jelentkező Passat, Scirocco és Corrado, Jetta, Bora és Vento, valamint Polo modellek is külön-külön szekcióban parkolnak majd.


Ezúttal is eljön a Volkswagen Driving Experience csapata, amely a nap folyamán látványos műsorral szórakoztatja a közönséget. A találkozón bemutatkoznak új modellek, illetve a wolfsburgi gyár is gondoskodik arról, hogy különlegességeket lásson a 10-12 ezres nézősereg. Este koncerttel zárul a találkozó, amelynek végén kiderül, hogy ki veheti meg egy játék nyerteseként pár forintért a Das WeltAuto által felajánlott használt autót. A kalandvágyókat éjszakára a Hippifalu fogadja be, itt sátrakban vagy saját kocsikban alhatnak az előre regisztrálók.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK