Civil ruhában is odaver a rendőrautók királya - Skoda Octavia RS teszt

2018.10.20. 06:56

A középvezetők családi sportkocsija, a Skoda Octavia RS alaposan megváltozott a frissítés óta, főképp a megjelenésében. Vajon a lemezek alatt mi az újdonság?

Néha még az ívbelső hátsó kerekét is megemeli, pedig a hátsó nyomtávja szélesebb, mint a sima Octaviáé. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Csudai Sándor - Origo

Skoda Octavia RS. Ezt az autót senkinek sem kell bemutatni Magyarországon, mert a rendőrség az ezredforduló óta ilyeneket vet be az autópályákon. Nem véletlenül esett erre a típusra a választás, a Skoda ugyanis a Golf GTI technikáját a kategória legnagyobb utas- és csomagterével kombinálja, ezért a maga kategóriájában mindig is jó vételnek számított. Ráadásul sokféle változatban kapható, már van dízel és többféle benzines, ötajtós és kombi, első- és összkerekes (csak TDI-vel), kézi váltós és DSG-s is.

Osztott szemű

Két éve, 2016 őszén kapott egy átfogó modellfrissítést a harmadik generációs Octavia, ami a szokásos receptet követte: fejlettebb, mobiltükrözős infotainment rendszer, több vezetéstámogatás, új extrák és még hatékonyabb motorok. Főleg szemből változott a dizájn az új, kettéosztott fényszórók bevezetésével, ami eleinte sokaknál kiverte a biztosítékot. Azóta már meg lehetett szokni az új formát, mivel elképesztő mennyiségű frissített Octavia lepte el az útjainkat.

Alaposan megváltozott a megszokott Octavia-tekintet a kettéosztott LED fényszóróktól, pedig csak a műanyag alkatrészek módosultakFotó: Csudai Sándor - Origo

Erre akkor döbbentem rá, amikor az RS tesztautóval furikáztam egy hétig, az ember ugyanis mindig jobban kiszúrja az olyan autókat a forgalomban, amiben ő is éppen ül. Azt is észrevettem, hogy az ilyen kisturbós vagy dízelmotoros céges Octaviák sofőrjei vágyakozva pillantanak az RS-re, a középvezetők politikailag korrekt sportkocsijára.

Ennél visszafogottabb optikai tuningot nehéz elképzelni, de a szakértők így is felismerik az RS-t a szárnyról és a kipufogóvégrőlFotó: Csudai Sándor - Origo

Pedig nem is olyan könnyű felismerni az RS-t: a fekete keretes hűtőmaszkon, a sötétített hátsó lámpákon és a diszkrét hátsó szpojleren kívül nem sok mindenben különbözik a megjelenése egy 1.0-étól, leszámítva persze az egyedi felniket, amikből 17-esek járnak az RS-hez, a tesztautón látható 18-asok már extrának minősülnek. Érdekesség, hogy a rendőrség nem ezekkel, hanem a legnagyobb, 19-es kerekekkel rendelte meg azokat a benzines kombikat, amelyeket idén nyáron adtak át a járőröknek.

A belseje felett kissé eljárt az idő

Új infotainment rendszeren kívül kevés dolog változott, a tempomatot még feltehették volna a kormányraFotó: Csudai Sándor - Origo

Beülés után érezni, hogy már rég elmúlt 2013, amikor ez az Octavia megjelent a piacon:ingerszegény a kialakítás, ma már jóval izgalmasabb műszerfal van egy Peugeot 308-ban, Kia Ceedben is, és azok anyaghasználatban is verik a Skodát. Az RS a remek, fejtámlával egybeépített, alcantarás sportülésekkel, a fémhatású pedálokkal és a jó fogású, alul lapos sportkormánnyal nyújt többet, mint a mezei Octavia változatok, meg persze a közismerten teljesítmény- és önbizalom-növelő karbonmintás díszbetétekkel.

Végre egy sportülés, ami bármilyen testalkattal kényelmesFotó: Csudai Sándor - Origo

Már nem mai gyerek az Octavia, de így is mindig meglepődöm, mennyire hatalmas belül: amikor beülök hátra, a saját magamra beállított vezetőülés mögé, még arasznyi hely marad a térdem előtt és a fejem fölött is. A másik meglepetés akkor jön, amikor kinyitom a csomagtartót, és elém tárul az 590 literes barlang, amely csak 20 literrel kisebb a kombinál.

Ha 590 literes a csomagtartó, kinek kell a kombi?Fotó: Csudai Sándor - Origo

Az üveggel együtt nyíló óriási csomagtérfedél hátránya, hogy a nagy nyílás miatt a karosszéria nem olyan merev, mint egy négyajtós szedánban, a tesztautóban ezt az úthibákon, padkára felállás közben recsegő-ropogó tetőablak jelezte.

Milyen vezetni?

A modellfrissítéssel 10 extra lóerő is érkezett a kétliteres turbómotorba, mostantól 230 lóerős, de még talán még ennél is combosabbnak érződik, igaz, a 280-320 lóerős vetélytársak azért így is érezhetően más ligában játszanak. A gyár által megadott 6,8 másodpercnél hamarabb is el lehet érni a 100 km/órát álló helyzetből, a 249 km/órás végsebességet nem próbáltam, de simán elhiszem. Nincs a motor ellenére a pörgetés, bár ez a legtöbbször felesleges, mivel a 350 Nm-es nyomaték már 1500-as fordulatszámtól rendelkezésre áll.

Annyira nagy a közel 4,7 méteres Octavia, hogy sokan már nem is tekintik alsó-középkategóriás modellnek. Csak kézi váltóval futja meg a 250 km/órát, és azzal jobban is gyorsulFotó: Csudai Sándor - Origo

Más minőség a benzines Octavia RS az azonos árú dízelhez képest, mert nemcsak erősebb, könnyebb, hanem csendesebb, kulturáltabb is. A benzinmotor egyetlen hátránya, hogy szinte csak országúton lehet 10 liter alá vinni a fogyasztását, városban és autópályán 10-11 literrel kell számolni, de ez természetesen erősen függ a vezető jobb lábának súlyától is.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra a folytatásért!

Előző
  • 1
  • 2
Következő