Tényleg megoldották okosban – Skoda Fabia 1.0 Tsi Clever teszt

Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Vágólapra másolva!
Nem történt ugyan semmi forradalmi változás, de azért át kellett esnie a szokásos félidei ráncfelvarráson a racionális Fabiának. Az ár-értékben legjobb Clever felszereltséggel és a fő újdonsággal, a háromhengeres, ezres turbómotorral járt nálunk.
Vágólapra másolva!

Úgy fest, ezzel az egyliteres motorral jelenti az arany középutat a Fabia, de lássuk a sarokszámait: 95 lóerős teljesítmény és 160 Nm-es nyomaték. Nem egy aszkéta, inkább lappangó atléta vele a Skoda Fabia:

sosem fogjuk RS-nek érezni, de csenevésznek sem,

mint a turbó és direktbefecskendezés nélküli belépőmodellt (itt olvashat róla tesztet). Persze ne a gépházban, hanem a külsőnél kezdjük az ismerkedést, ám szemtől szemben sem tűnik túl lelkesítő összeállításnak a második legkisebb Skoda.

Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.

Meglepetés: hiszen már jár a motorja!

Hiába az élénk metálkék fényezés, a látványos könnyűfém keréktárcsák és a teljes méretű üvegtető, ez csak egy felcicomázott sajtóautó, kötelező gyakorlat a tesztelő számára. Hiszen amint előkerül a bicskakulcs, elsőre az történik, ami várható volt: messziről morajló diszkrét, tompa zajfoszlányok, vibrációmentes járáskultúra.

Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.

Belül helyenként tetszetős, összességében pedig könnyen kiismerhető a környezet,

itt minden elsősorban a célszerűségről szól.

Ülés-, kormány-, tükörigazítás már nyúlnék is a gyújtáskapcsolóhoz, csak azért nem indítok rá egyből, mert gyanús, hogy a telefonnal is összeköthető érintőképernyős fedélzeti multimédia láthatóan és hallhatóan életre kelt. Ja, hogy a fordulatszámmérő is felugrott a 900/perc körüli tartományba. Akkor már jár!

Messziről nézve egészen elegáns a beltér, de a kezelőszervek mennyisége nem a korszerűség miatt alacsony. Valószínűleg már csak a következő generáció kap digitális műszerfalat Fotó: Hirling Bálint - Origo

A hengerelrendezésében a klasszikus ezres Suzukira hajazó, ám annál fényévekkel korszerűbb, háromhengeres erőforrás már alapjáraton szimpatikus, és menet közben is csendes marad, s zavaró vibrációk sem kísérik. Hihetetlenül elasztikus,

az ereje pedig akár egy régi vágású 1,8-as szívómotoré

– holott ez csak az alapváltozat, 110 lóerős, csupa nagybetűs TSI-ként is rendelhető.

4,5 literes átlagfogyasztás? A mesében

A baj, hogy a fogyasztása is inkább a nagyobb négyhengeresekéhez, semmint a meztelenül 50-70 lóerőt kiizzadó, de legalább 5-6 literrel elketyegő old school sorhármasokhoz hasonló. Párnapos tapasztalatgyűjtést követően enyhülnek a vádak a kifogásolt étvággyal kapcsolatban. Lehet, hogy nem is a mini izomcsomagban, hanem valamelyik perifériában van a hiba?

A konszern más autóiból jó ismert háromhengeres Tsi az 1,2-es turbómotort váltja fel. Dízelként már nem kapható a Fabia Fotó: Hirling Bálint - Origo

Nos, a váltóáttételezésben biztosan nem: a fokozatok olyan hosszúak, hogy

a Fabia egyesben egészen a városi forgalom tempójáig felgyorsítható,

majd kettesbe felváltva el is lehetne felejteni az amúgy öt fokozatra osztott (csak az erősebb változat kap hatodikat), pontosan és könnyedén kapcsolható kart. Talán nehéz a kocsi? Nem igazán, na meg az elektromos szervokormány és a klíma sem jelent az átlagosnál nagyobb veszteséget, ahogy ez ma már megszokott.

Nálunk tartósan 7 l/100 km alá csak országúton, vagy elővárosi forgalomban esett a fogyasztása – igaz, télies hidegben. A német Spitmointor.de oldal használói átlagosan 5,83 literig tudnak spórolni Fotó: Hirling Bálint - Origo

A downsizing-divat fonákja, hogy hiába kisebb az istálló, a lovakat etetni kell. Ráadásul a dugattyúk csekély tehetetlenségének és a feltöltő késlekedésmentes működésének köszönhetően azonnali gázreakció intenzívebb gázpedálhasználatra bátorítja a vezetőt.

Mondjuk a duhajkodás is csalóka,

a rövid tengelytáv és az egyszerű zajszűrés fokozott sebességérzetet eredményez, a kilométerórára pillantva rendszerint meglepően alacsony értéket karcol a mutató.

Megannyi praktikus részlettel teszi jobbá a Skoda a hétköznapokat. A tanksapka fedeléből jégkaparót lehet kihúzni, ami a guminyomás-értékek leolvasásához nagyítóként is szolgálhat Fotó: Hirling Bálint - Origo

Az aranyifjú és a nagyi is simán elvezeti

Mindazonáltal a Fabia Clever alkalmas egy kis örömautózásra is. A közepesen kemény rugók, a precízen megtervezett lengőkarok kitolják az abroncsok tapadáshatárait, az autó anélkül is kontrollálható marad, hogy az elektronika állandóan felülbírálná a vezető túlkapásait. Persze nem egy RS adrenalinlöketét adja, de kisautóhoz mérten remek móka a Tsi is.

Létezik erősebb, de ez is elég átlagos igényekre: 10,5 s alatt gyorsul 0-100 km/h-ra, míg a végsebesség 185 km/h Fotó: Hirling Bálint - Origo

Kezelőszerveit a „mindenkinek megfelelni" elv szerint tervezték: a kormánya nem túl direkt, de pontos, könnyű, átmérője megfelelő, az áttételezése is rendben van. A kuplungja is könnyen jár,

a váltókart finoman lehet tologatni a fokozatok között,

csak ugyebár felesleges állandóan kapcsolni, a 3., 4. vagy 5. egyaránt jól használható a Hungária körúti zöldhullámban. A fék is a vezető barátja, kiszámíthatóan, ha kell, nagy erővel lassítja a pehelysúlyú Fabiát.

Aki az átlagosnál nagyobbra nőtt, elöl közepesen kényelmesen utazhat, hátul azonban már kitölti a teret. Jót tesz a térérzetnek az üvegtető Fotó: Hirling Bálint - Origo

Olykor magától vészfékez is, ami elsőre ijesztő,

hiszen utoljára akkor élt át az ember ilyet, amikor az oktatója rátaposott a saját fékjére. Ráadásul a hátulról érkezők ráfutásos koccanásának esélyét is növeli, amikor túlreagál bizonyos helyzeteket, de a reflexe csodás, ez nem vitás. Automataváltóval, aktív sávtartóval, adaptív tempomattal lenne az igazi, de azok a csúcsmodellek kiváltságai.

Kulcsrakész, méghozzá korrekt összegért

Ingatlanos hasonlattal élve a Fabia Clever nem egy luxusapartmann, hanem egy kulcsrakész garzon. Ennek megfelelően minden benne van, ami nem hiányozhat egy 2018-ban ráncfelvarrott kommersz kisautóból, ugyanakkor néhány dolgot nélkülöz, amit egy 2014-ben bemutatott tömegmodell a technika akkori állása szerint nem kaphatott meg.

Nem nagy, de nem is vészesen kicsi a Fabia. Városban, két személynek ideális lehet a 4 méter hosszú, 330 literes csomagterű Skoda (kombiként pedig akár kisgyerekeseknek is) Fotó: Hirling Bálint - Origo

Amikor az első grafikát belengette a gyártó a frissítésről, még meglepően vagány autónak tűnt a Fabia, de

a sorozatgyártásnál már biztonsági játékra hajtottak a németek, akarom mondani csehek.

Jelképesek a változások a hűtőrács és a lökhárító környékén, a különleges megjelenést adó opciókat (18 colos felnik, elöl-hátul LED-es lámpák) mind külön meg kell fizetni. Ugyanakkor azon kevés kisautók közé tartozik, amiből még létezik praktikus kombi.

Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.
Skoda Fabia teszt, 2018.11.15.

Ha kell, a ferdehátúban is elfér négy normál alkatú felnőtt, ráadásul jól mozog városban és autópályán is. Klímával, okostelefon-kompatibilis fedélzeti rendszerével és aktív vészfékkel azoknak lehet ideális, akik igénylik a jót, de elfogadják, hogy jóból keveset adnak. De legalább ebben az összeállításban alig 4 millió 098 ezer forint az 1.0 Tsi Clever ára, ami nem rossz ajánlat.