Szerintem az idő múlása nem kedvez a Mini márkának. A nosztalgikus dizájn, ami 2001-ben látványosan új és fiatalos volt, most már unalomig ismert, ráadásul az a kevés változás, melyet 17 év alatt megért, gyakran nem vált előnyére. Mondjuk úgy, hogy
a tartósan ragyogó színész-csillagok házassága sem feltétlen tart örökké.
Bizony a jóra is rá lehet unni, a Mini pedig nem változott, nem lett az elmúlt 17 évben másként jó.
Tény, itthon soha nem tudott különösebb tényezővé lenni az újautó piacon, annak ellenére sem, hogy az anyacég BMW a legnagyobb nevek között van a magyar vevők szemében. De használtként azért érkezett Miniből is, nem hiányzik a budapesti utcaképből sem a klasszikus háromajtós, sem a nemrég frissített Countryman SUV. Tehát látjuk őket eleget, a Mini generációit (ez most a harmadik) mégis nagyon meg kell néznem, hogy megkülönböztessem.
Mondhatnánk ezt konzervatívnak, de hát az a BMW, a 3-as vagy az 5-ös generációit mégis kiválóan el lehet különíteni. Az aktuális Clubman annyiban más, hogy hosszúkás, lapos alakjával a Minin belül
teljesen egyedi, hat ajtajával pedig felismerhetően elüt elődjétől.
Minden méretében nagyobb a három- vagy ötajtós ferdehátúaknál, de a szélességről-magasságról ezt nehéz megmondani, annyira hasonló benyomást kelt.
Persze ezt már leírtam 2015-ben, amikor a hazai bemutatón először találkoztam a típussal, ráadásul akkor is éppen egy Cooper S-t vezettem, mint amilyen a most megkapott tesztautó. De mi változott? Nos, a motor most már tudja a szeptember óta kötelező Euro-6d TEMP normát, emiatt picit módosult a nyomaték-karaktere. Nehezebb is lett a frissített Clubman, így egy tizeddel lassabb gyorsulást és 0,4 literrel magasabb fogyasztást vall be a gyár.
Állítólag többletétvágy az automata Clubmanre nem igaz, hivatalosan most is el tud járni 5,8 literes átlaggal.
Én ennél nem kevéssel, kereken 3 literrel mértem többet.
Persze azért egy minden hájjal megkent, ráadásul 193 turbós lóerővel száguldani hívó vagabundtól, városi-elővárosi talajon egyáltalán nem rossz érték a 8,8 liter / 100 km. Sőt, ilyen kocsinál mindennek örülök, ami 10 alatt van, szóval nem a fogyasztás, hanem a gyári ígéret húzós.
Amit szintén túlzónak érzek, az a tömege. Alapfelszereltséggel és 68 kilós sofőrrel 1465 kilót mondanak, én viszont nehezebb vagyok, a tesztautó pedig bőségesen felszerelt, tehát minden bizonnyal bőven 1,5 tonna fölé kúsztunk. Jóval könnyebbé kéne tenni, hogy valóban éhezőművésszé váljon, de a spórolásra aligha lenne vevői igény. A tesztautó adatlapján például 14 304 600 forint szerepelt, mint vételár. A megemésztéséhez hagynék egy kis időt.
A Clubman abból a szempontból is szokatlan, hogy kombiként igyekszik megtalálni vevőit. Ez manapság nem különösebben népszerű karosszéria-forma, de úgy lehettek vele, hogy
akik nem hajlandók crossoverbe ülni, azok éppen a dizájnra érzékeny különcök,
tehát a Mini célközönsége. Én egyébként pont ilyen vagyok, ha csak a Clubman és a Countryman közül lehetne választanom (az áruk helyett), akkor gondolkodás nélkül erre a kocsira mutatnék.
Sajnos dizájnnak együtt járt egy-két vitatható megoldás. Főleg a kétszárnyú csomagtérajtóra gondolok, egy téli hét alatt ugyanis a létező összes módon bebizonyította, miért rosszabb megoldás ez, mint a felfelé nyíló fedél. A középen illeszkedő ajtószárnyak szinte teljesen használhatatlanná teszik a belső tükröt: középen nagy fekete csíkot nézünk, és két kicsi ablaktörlő próbálja tisztán tartani a kevés üvegfelületet, mérsékelt sikerrel.
Természetesen nem csak az ablak lesz koszos, de a csomagtérajtó kilincse is, és becsukni csak kívülről megfogva lehet. Pedig ez sosem lesz kőműves-kombi, sok tulajt zavarhat majd a kéz bepiszkolódása.
Maga a csomagtér cserébe teljesen vállalható, bár csak 360 literes,
de azt könnyen lehet használni, ügyes kocsi a Clubman. A hátsó ülés 40-20-40 arányban dönthető, de nem ez az igazán meglepő benne, hanem hogy tök jó ülni rajta.
Hely, szellőzőrostély és két USB töltő is van hátul, tehát ide tényleg utasokat szánt a Mini, a hatalmas tetőablakkal pedig a viszonylag alacsony tető ellenére sincs klausztrofób érzésünk. Amikor a három gyerekemnek ott kellett helyet foglalnia, az övek becsatolása egy kicsit problémás volt a viszonylag keskeny tér miatt, de négy embernek teljesen vállalható kompakt kombi a Clubman.
Cikkünk még nem ért véget, kérjük lapozzon!