Nagy és komoly változás jöhet a magyar rendszámoknál

2019.01.23. 13:13

A Magyar Elektromobilitás Szövetség javaslata szerint a kibocsátott szennyezőanyagok mennyisége alapján lenne érdemes szabályozni, hogy melyik autó jusson zöld rendszámhoz.

Módosítás előtt áll a zöld rendszámokról szóló jogszabály, elsősorban a robbanó és a hálózatról tölthető villanymotort együttesen alkalmazó plug-in (konnektoros) hibrid technológiájú modellek tulajdonosai számíthatnak szigorításra -– írta a Magyar Idők.

A jelenleg hatályos szabályozás miatt fordulhat elő az, hogy akár 300-400 lóerős benzin- vagy dízelmotorral ellátott plug-in hibrid járművek tulajdonosai is részesülnek az indirekt támogatásokban. Holott ezeknek az autóknak az átlagos károsanyag-kibocsátása jóval magasabb lehet, mint a kis méretű motorral felszerelt hagyományos autóké, vagyis sérül a környezetvédelem elve.

A szabályozó a tisztán elektromos hajtású járművek mellett a plug-in hibrideknek is megadta a zöld rendszámot, de csak egy paraméter alapján: a jármű legalább 25 kilométert legyen képes megtenni tisztán elektromos hajtással. Ez átmeneti megoldásnak jó, viszont gondot okoz, hogy az átlagos károsanyag-kibocsátás maximuma nincs meghatározva” – magyarázta Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke.

Szerinte célravezető lenne figyelembe venni azt, hogy a nagyon kis kibocsátású autók támogatásával is jó eredményt lehet elérni a közlekedés terén vállalt kibocsátáscsökkentési célokért. Vagyis csak olyan plug-in hibridekre kerülhetne zöld rendszám, amelyek az új WLTP-módszer szerint meghatározott mértéknél – tényleges közlekedés közben – kevésbé szennyezőek. Megfontolandó szerinte az is, hogy a támogatási rendszer a tehergépjárművekre, valamint a motorkerékpárokra is vonatkozzon.