Szabad használtan dízelt venni? Ez ma a legnagyobb dilemma

Használt autó piac, eladó, vétel, eladás, kocsi, használtautó.
Használt autó piac, eladó, vétel, eladás, kocsi, használtautó. 2017.05.08 Budapest
Vágólapra másolva!
Teljesen érthető, hogy annak, aki nem napi szinten foglalkozik autós kérdésekkel, nehéz tájékozódni a szenzációhajhász szalagcímek, a horror javítási történetek és népi bölcsességek háromszögében. Ideje tisztázni tehát: érdemes most még dízelt venni használtan, vagy sem? Használtautó-szakértőnk elemzése. 
Vágólapra másolva!

Aki erre a kérdésre egyébként azonnal merészel egyértelmű választ adni, arról nyugodtan kijelenthetjük, hogy autópiaci kuruzsló. Nincs ugyanis bevett és mindenki számára alkalmazható formula. Ebben a cikkben egyetlen kiszemelt ár- és járműkategórián keresztül szeretném bemutatni, hogy hogyan tud ma jól járni az, aki nem ül fel a féligazságok és évtizedes berögződések vonatára.

2011-ben az európai uniós piacon 55,7 százalékos volt az újautó-eladásokban a dízelek aránya (tavaly év végére ez már 34,7 százalékra zsugorodott), akkoriban Magyarországon is elérte a 46 százalékot. Ez most látszik is a használtpiaci-kínálaton Forrás: Shutterstock

Az árkategória legyen 3 millió, ennyiért már lehet tisztességes és lekövethető használt autót venni, méretben pedig a klasszikus alsó-középkategóriát célozzuk be.

E felett a dízel eleve nagyon túlsúlyos, az egyterűekben szinte egyeduralkodó,

a SUV-okban pláne, kisautóknál viszont csak nagyon indokolt esetben van értelme.

Újabb érv az itthoni autók mellett: az egyelőre tesztüzemben működő Jármű Szolgáltatási Platformon (JSZP) ingyenesen lekérdezhető az autók előélete, mindenekelőtt futásteljesítménye Forrás: Origo

Vegyük ki a szórásból a külföldről tömegével érkező, jellemzően áfacsalt, masszívan tekert, ex-területiképviselős dízeleket, ezek ugyanis súlyosan torzítanák a képet (és hozzájárulnak a méregdrága javításokról keringő történetekhez). A benzines behozott autóknál sem sokkal rózsásabb a helyzet, egyetlen okból mégis benne hagynám őket a példában, erre később visszatérek.

Benzinest, magánszemélytől. Ja, hogy olyan nincs?

Ott tartunk tehát, hogy 3 milliós büdzséből szeretnénk venni egy normális használt autót a Golf/Astra/Focus kategóriában. Közepesen tudatos vásárlóként

törekszünk arra, hogy lekövethető és lehetőleg itthoni legyen,

vezetett szervizkönyvvel. Mit fogunk tapasztalni? Dízellel tele a piac, mégis, mindenki benzinesről beszél. Ez a "titkos" tipp.

Nyilván nem olyan egyszerűek a mai közös nyomócsöves, részecskeszűrős gépek, mint a régi szívódízelek. De ne feledjük, a méretcsökkentés korszakának turbós benzinesei is kényes szerkezetek Forrás: Shutterstock

Lassan minden háziasszony levegővétel nélkül vissza tudja mondani, hogy csalószoftveres a dízel, kitiltják a nagyvárosokból, drága javítani, tilos ilyet venni.

Ezzel a figyelem és a kereslet masszívan eltolódik a benzinesek irányába.

Igen ám, de a céges, flottás, vagyis lekövethető, tiszta eredetű autók bizony 70-80%-ban ebben a kategóriában is inkább dízelek.

A Használtautó.hu oldal statisztikái szerint 2012-ben még az érdeklődők kétharmada gázolajos autókra szűrt, tavaly viszont már csak a harmaduk volt kíváncsi rájuk Fotó: Csudai Sándor - Origo

Erre rögtön jön persze a felvetés, hogy magánembertől lenne jó használt autót venni. Sok sikert hozzá! Nincs Magyarországon értékelhető mennyiségű, olyan anyagi lehetőségekkel rendelkező magánszemély, aki újonnan 6-7 millióba kerülő autókat 3-5 évesen belátható kilométerekkel az újkori ár 40-45%-áért dobna piacra.

Pont a botrányba keveredett VW-nél tiszta a kép

Lássuk, hogy típus szerint milyen alternatíváink vannak! Ha a német modellekkel kezdünk, akkor gyönyörűen kirajzolódik a cikk apropója, a trend, aminek döntés előtt el kellene gondolkodtatnia mindenkit. Volkswagen-csoportos autókból kiindulva TSI és TDI, vagyis az érzékeny motor hírében álló, direktbefecskendezéses, turbós benzines és jól bevált dízel áll egymással szemben. A piac mégis a benzinest értékeli.

Paradox helyzet: bár rendszerint többet futnak a dízelek, ugyanazért a pénzért hetes Golfból TDI-t lehet megkíméltebben találni. Példáinknál direkt maradtunk prémium helyett a tömegmárkáknál Forrás: Volkswagen

Pénzkeretünkből kései, 2012-es VI-os Golfok 1.2-es verzió között nézelődhetünk, ha nem akarunk sokkal a 100 ezres kilométerhatár fölé menni, vagy pedig 200 ezerhez közel 2014-es VII-esek kelletik magukat, 1.4 TSI-vel. Mindkét esetben

nagyon benne van a pakliban egy hamarosan bekövetkező komolyabb kiadás.

A sokat emlegetett lendkerék például a benzinesekben is drágán cserélhető, vezérműlánc-bajokról és egyebekről nem is beszélve. De mit tapasztalunk dízelügyben?

Ezeket a modelleket is érintette a VW-botrány. Magyarországon a konszern EA189-es motorú autói közül 35-40 ezret fog érinteni a visszahívás Forrás: Volkswagen

2015-ös VII-es Golfok 150 ezer körüli kilométerekkel simán kijönnek a büdzsénkből, első gazdától és vezetett szervizkönyvvel. Igen, kelleni fog lassan egy részecskeszűrő, igen, itt is lesz egy lendkerék csere, igen, lehet baja a porlasztónak. Normális használat és szerviz mellett ugyanakkor ezek a motorok sokat elmennek. Adott pénzből fiatalabb, lényegesen alacsonyabb fogyasztású, összességében frissebb autót lehet venni.

Focusok és Astrák, a hazai piac sztárjai

Mi újság a Fordnál? Azt, hogy a szívó benzines 1.6-os egy igazi örökéletű, alacsony karbantartású igavonó, lassan mindenki tudja. Keresik is, veszettül. Mi jön ki 3 millió körül?

2012-es autó, ha 150 ezer alatti kilométerekkel keresünk.

A 2014-esek vagy ennél fiatalabbak 200 ezer körüli futással lesznek. A szintén nyűgös motor hírében álló 1.0 Ecoboost benzinesek pedig nem túl népszerűek.

A Focus példája is mutatja: a dízelek lényegesen jobban, képességeikhez illően mozgatják a modern kompaktokat, mint a drágább, szomjasabb, de igénytelenebb szívó benzinesek. Valamit valamiért Forrás: Ford

Viszont a remek és elterjedt 1.6 TDCi-vel tele a net. 3 millióból válogatni lehet kifejezetten keveset futott, 2014-2015-ös, magasan felszerelt autókból. Két-három évjárattal fiatalabbak jönnek ki abból a pénzből, amiből 7 éves, alapkivitel-közeli, benzines Focusokat kínálnak. A fogyasztás itt is összehasonlíthatatlanul kedvezőbb.

Már 515 ezer Opel fut a magyar utakon, ez a legnépszerűbb hazai márka. Elődeihez képest azonban szűkebb a választék a formás, de nem éppen pehelysúlyú J-Astrából Forrás: Opel

Astra? Na, ez már egy bonyolultabb kérdés.

El van árasztva jelenleg a piac egy nagyobb flottányi, magyar olajipari vállalattól származó autóval, ami letörte az árakat. A megbízható, egyszerű szívó 1.6-osokat 3 évesen meg lehet szerezni 130 ezer körüli kilométerekkel 3 millióért. Az Opel dízeljeivel az átlagosnál kicsit több a baj, ebben az esetben mindenképpen a benzines autók közül szemeznék.

Cikkünk folytatódik japán, koreai és olasz modellekkel. Kérjük, lapozzon!