A kisautók királya, luxusfeleségeknek - Audi A1 30 TFSI Sportback menetpróba

2019.02.08. 13:38

Az A1-es luxustörpe visszatért a második generációval, és készen áll a harcra a bohókásabb Mini ellen. Még az áruk is szinte pontosan megegyezik.

Igazán egyénre lehet szabni: több mint egymillióféle A1 külső létezik, ha az összes színt, tetőszínt, felnit és még sok egyebet beleszámolunk. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Gulyás Péter

Az Audi 2011-ben mutatta be az A1 első generációját, aminek ugyan nem volt alumínium karosszériája és olyan különleges megoldásai, mint az 1999 és 2005 között gyártott A2-nek, de eltalált dizájnjával, széles motor- és extralistájával azért így is sikeressé vált a két másik prémium kisautó, a Mini és a Citroën DS3 mellett.

Egészen érdekes a hátsó lámpák formája, engem egy anyahajóra emlékeztetFotó: Gulyás Péter

Az A1 új generációja az előd receptjét hasznosítja újra, de többet hoz ki belőle. A friss Volkswagen Polo MQB A0 építőkészlete adja hozzá az alapokat, ami nem sokban különbözik attól, amit például a Golf alatt is találni, leszámítva azt, hogy a kisautók hátsó futóműve kizárólag egyszerű, csatolt lengőkaros lehet.

Kisebbnek tűnik a kövér Volkswagen Polónál, pedig csak 2 centivel rövidebbFotó: Gulyás Péter

Talán emlékeznek, a régi A1-ből többféle sportváltozat is készült (S1, A1 Quattro) erős turbómotorokkal és összkerékhajtással, amik a ralikrossz vb-t 2016-ban megnyerő versenygép alapjául is szolgáltak. Igen ám, de az összkerékhajtáshoz drága, több lengőkaros hátsó futóműre is szükség volt, ami alaposan megdobta a fejlesztési költségeket. Erről egyelőre lemondtak az új A1 esetében, tehát Quattro nincs, még a 200 lóerős csúcsváltozat is elöl kapar.

Honnan a név?

Hogy mi az a 40 a típusnévben? Az Audi új névadási rendszerében ez a szám a 170 és 204 lóerő közötti teljesítményszintet jelenti. A 35-ös jelzés a 150-163 lóerőig, a 30 110-130-ig tartó sávot fedi le, a 25 pedig a 110 lóerőnél gyengébb modelleké, az A1 esetében a belépő, 1,0 literes, 95 lóerős háromhengeres turbómotorra utal.

A hűtőmaszk feletti három légbeömlő nyílás a 80-as évek Sport Quattrójára utalFotó: Gulyás Péter

A sorban a második motor a 30 TFSI (a háromhengeres 116 lóerős változata), az arany középutat pedig a 1,5-ös, 150 lóerős, hengerlekapcsolásra képes 35 TFSI jelenti. Ebből rájöhettek, hogy dízelmotor nincs a kínálatban, ami a 2015-ös botrány után érthető, az viszont kevésbé, hogy egyelőre elektromos vagy hibrid változatról sem csiripelnek a verebek.

Megnyúlt, és derékban fogyott

A 4,03 méter hosszú új A1-es 5 centivel hosszabb, bő féllel keskenyebb és 1-gyel alacsonyabb elődjénél, a tengelytávolsága viszont több mint 9 centivel nyúlt meg, amitől egész tágas lett a kabin: két átlagos méretű felnőtt már elfér egymás mögött, ami az előd szűkösségét ismerve bizony komoly fegyvertény. Sajnos sok kisautóhoz hasonlóan már az új A1 is kizárólag ötajtósként (audiul sportback-ként) készül, ugyanis a szemrevalóbb, de kevésbé praktikus háromajtós karosszéria ötből mindössze egy vevőnek kellett a réginél.

Izgalmas formák és többnyire átlagon felüli anyagok fogadják az utasokat, a középkonzol erősen a vezető felé fordul, a kormány a nagyobb Audikból ismerősFotó: Gulyás Péter

A 45 kilós tömegnövekedésre a nagyobb és biztonságosabb karosszérián kívül a gazdagabb alapfelszereltség is magyarázatot ad, az új A1-ben ugyanis széria a start-stop automatika, a manuális klíma, négy automata villanyablak, a sávtartó rendszer, a gyalogosra és kerékpárosra is érzékeny városi vészfékező, a fény- és esőérzékelő, a központi érintőképernyő, sőt, még a digitális műszerfal is.

Súlyos pénzek mehetnek extrákra

A LED fényszóró 376 ezer, a LED hátsó lámpa 96 ezer, az okostelefon-tükrözés 205 ezer, a konfigurálható műszerfal 58 ezer, a Bang & Olufsen hifi 288 ezer, a kétzónás klíma 153, ezer, a kulcs nélküli rendszer 149 ezer, a bőrkormány 44-135 ezer, az adaptív tempomat 104-210 ezer, a gyári navigáció 574-762 ezer, a parkolóasszisztens 303 ezer, a bőrkárpit 326-379 ezer, a sportülés 130 ezer, a tolatókamera 134 ezer forintba kerül. Ezek így összesen már 3,4 millió forintot tesznek ki, persze nem kötelező megvenni őket.

Az S line kivitel kényelmesen feszes félbőr sportülései elég mélyen vannakFotó: Gulyás Péter

Az alaposan kidolgozott, jó pénzért kínált személyre szabási lehetőségeit nem is említettem: a sokféle formájú, 15-18 colos méretű kerekek, a karosszéria, a küszöbök, a légterelők, a tető- és a tükrök kontrasztos színei, a különböző optikai csomagok, a belső hangulatok és a díszbetétetek variációi több mint egymillió féle kombinációt adnak ki, így igen kevés az esély arra, hogy egy pont ugyanolyan A1-es jöjjön velünk szembe, mint amilyenben ülünk.

A cikk nem ért véget. Kattintson a következő oldalra!

Előző
  • 1
  • 2
Következő