Készülj fel Európa, divatba jönnek a hibridek! – Lexus UX menetpróba

Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Vágólapra másolva!
Szó sincs arról, hogy az embereknek elege lenne a szabadidő-autókból, sőt: újabb kategóriákat hódít meg a divat. Mostanában a kompakt prémium-SUV-ok tarolnak a piacon, úgyhogy a Lexus is bemutatta bestsellernek szánt modelljét, az UX-et. Szexi, hibrid, és kifejezetten jó vezetni, mégsem valószínű, hogy egyhamar az utcakép része lesz nálunk, mert meglehetősen drága.
Vágólapra másolva!

Valahogy még mindig nem tudom leírni a Lexusszal kapcsolatban, hogy luxus. Talán az LS megérdemli ezt a jelzőt, de a kisebb modellek és szabadidő-autók számomra csak a prémium és nem a luxus képviselői. A fényűzés ugyanis a Bentley-nél és a Maybachnál kezdődik, így elnézést kérek, ha valakit megbántanék, ebben a cikkben ez volt az utolsó „luxus” szó. Ennek ellenére szó sincs átlagos SUV-ról, sőt.

Kompakt prémium-SUV, orsómaszkkal

Az UX a márkára jellemző tulajdonságokat merész formatervvel és új hajtásláncokkal kombinálja. Városi használatra tervezték, a gyártó szerint kifejezetten európai igények alapján, ez az első Lexus, amely a márka új globális kompakt (GA-C) platformjára épül. Két változatban érhető el: az UX 250h meghajtásáról negyedik generációs hibrid hajtáslánc gondoskodik kétliteres, négyhengeres motorral, míg az UX 200-at hasonló szívó benzines mozgatja, értelemszerűen elektromos segítség nélkül.

Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)

Ha nem is tetszik mindenkinek a Lexus új dizájnja, talán kevesen vannak azok, akik szerint csúnyák az új modellek. Szerintünk az UX kifejezetten harmonikus, még akkor is, ha mind kívül, mind belül

sokszor túlzásnak érzünk egy-egy kiszögellést, szablyával vágott léket,

rést, netán beltéri faragott bútort, vagy egy-egy elegánsan elhelyezett bőrdarabot. Az orsó alakú hűtőmaszk pedig, amely alapformájában más Lexus modelleken is felbukkan, egyedülálló az UX-en.

Amikor nem hajszolják, csendesen és finom rugózással tud siklani. Sportos tempónál is jó az úttartása, de kigyorsítva zajossá válik a kétliteres motor Forrás: Lexus

A fényszórók formája lezárja az UX frontját, a nappali menetfények a fényszórók feletti nyílhegymotívumban helyezkednek el, hangsúlyozva a Lexusokra jellemző L-alakú világítási képet. Amúgy a fényszórók alaphelyzetben egyprojektoros, kettős fénysugaras LED, vagy opcionálisan (felszereltségi csomagban választható) vékony, háromprojektoros LED-es egységek lehetnek.

A lényeg a részletekben rejlik

A kombinált hátsó lámpatestek szárnyszerű, modern kialakítása nemcsak látványos, hanem az aerodinamikát, az autó mögötti áramlásokat – és ezzel együtt irányíthatóságát, stabilitását – is javítja.

Összefüggő fénycsík köti össze a bal és jobb oldali hátsó lámpát,

átívelve a csomagtér ajtaján, a 120 LED-ből álló fényvezető elem a legkeskenyebb pontján csupán 3 milliméter széles.

Kéz nélkül is nyitható-zárható a csomagtérajtó, a tömör alumínium tetősínekhez különféle kiegészítők, tartozékok erősíthetők. Látványos a lámpákat összekötő csík Forrás: Origo

Van benne egy kis törés, egy apró cezúra, mert állítólag a szabályozás szerint a hátsó lámpatesteknek két különálló egységből kell állniuk. Ha pedig bárhol van egy szabály, biztosak lehetünk benne, hogy a japánok betartják. Annyi gondoskodásról és aprólékos tervezésről árulkodó részletből áll össze a kocsi, hogy félek, nem lenne elég bitünk mindent felsorolni. Látszik, érződik, hallható és tapintható, hogy súlyos mérnök- és tervezőévek vannak a finomságok mögött.

A hűtőrács – amelynek központjában az embléma áll – a formák változásával háromdimenziós hatást hoz létre, így más-más szemszögből nézve folyamatosan változik a megjelenése Forrás: Lexus

A zajokra különösen figyeltek, külön mérnökcsapat dolgozott például azon, hogyan legyen

prémiumhatású és a fülnek kellemes az ajtócsukás hangja.

A hátsó szélvédő feletti légterelő a karosszéria alsó, padló alatti, sík burkolataival együtt csökkenti a légáramlások keltette menetzajokat. Ezért fájó ugyanakkor, hogy a motorhanggal miért nem foglalkoztak többet, de erről később még lesz szó.

Csomagtartót nem terveztek, minek is?

Lássuk az UX-et a számok nyelvén: hossza 4,49 méter, a tengelytávja pedig 2,64 méter, fordulóköre pedig 10,4 méteres. Ebből is látszik, hogy kompakt SUV (akárcsak például a győri Audi Q3), és riválisaihoz hasonlóan természetesen komoly terepre nem való, de azért, ha mégis megpróbáljuk, jobb, ha tudjuk, hogy első terepszöge 14, a hátsó 16, az átlépő szöge pedig 25 fok, minimális hasmagassága pedig szerény 160 milliméter. Saját tömege kiviteltől függően 1540 és 1680 kiló között változhat.

A prémiuminteriőrt LED-es hangulatvilágítás dobja fel, magasabb felszereltségnél még a légáramlást szabályozó kapcsolókat is fényforrások világítják meg. Ettől még azonban nem lesz tágasabb a helykínálat Forrás: Lexus

A csomagtér tetőig pakolva 401 literes a fronthajtású esetében, az összkerekesé 438 liter. Azért írom ezt az adatot, mert

a kalaptartóig mért térfogat siralmasan kicsi (283, illetve 320 liter),

sokkal kisebb, mint egy szinttel lejjebb pozicionált és kisebb Toyota C-HR esetében. Öröm az ürömben, hogy használaton kívül az UX csomagtértakarója összehajtható, mint egy háló, így alig foglal helyet.

Jellegzetes formai elem a LED-es fényszóró Forrás: Lexus

Amikor a nemzetközi sajtótájékoztatón az egyik japán szakit arról faggatták, miért ilyen kicsi a puttony, töredelmesen bevallotta, hogy a kompakt dizájn, az alacsony tömegközéppont és a vezetési élmény érdekében áldozták fel a csomagteret. Meglehetősen magas a rakodóperem, mindez pedig családi használatnál komoly hátrányokat jelenthet – ugyanakkor újabb létjogosultságot ad nagy testvérének, az NX-nek.

Kézműves japán különlegességek

A vezetőülésben ülve úgy tűnik, hogy a műszerfal felső része a szélvédőn túlra nyúlik, és a sárvédőkben folytatódik. Bár az üléspozíció magasabb, mint a normál személyautóké, a csípő- és a sarokpont közti szintkülönbség csökkentésével az UX vezetője úgy érzi, közelebb van az úthoz, mint egy hagyományos szabadidő-autóban. És

ez nem szemfényvesztés, mélyen ül a sofőr és érzi az utat,

ami a mai szabadidő-autók többségében csak álom.

A műszerfalat is merész formák uralják. Ebből még nem haltak ki a kapcsolók Forrás: Origo

A vezetéshez leginkább szükséges funkciókat a vezető közelében helyezték el, a háttámla a testalkatnak megfelelően ível, így természetes ülést biztosít. A háromküllős kormány és a kissé eldugott analóg óra a csúcsmodell Lexus LS limuzinból származik, és mint minden Lexusban, a klímamenedszer itt is optimális szinten tartja az utastér és a hűthető-fűthető ülések hőmérsékletét. Mindez persze aligha tudja növelni a hátsó ülés átlagos helykínálatát.

Már az LS-ben is csodálkoztunk a műszerpult egy-egy oldalán kinövő szarvakon. Itt lehet a menetdinamikai programokat állítani Forrás: Origo

Nem maradhattak el a japán (kézműves) különlegességek, mint a sashiko varrási technikával készült bőrözés, vagy a japán papírt (washi) idéző dekoráció. A tradicionális vendégszeretet (omotenashi) szellemiségét idézi, hogy az ajtó nyitásakor az ablaktörlő automatikusan leáll,

nehogy a lapát vizet fröcsköljön a ki- vagy beszálló utasok ruhájára.

A klíma pedig finoman savas nano-e ionokat bocsát ki, miközben megtölti az utasteret friss levegővel, ezzel állítólag hidratálja a bőrt és a hajat.

A kezelést túlbonyolították, de a hifi ütős

Az UX alapáras hétcolos TFT LCD-kijelzőjén digitálisan jelenik meg a műszeregység, háromdimenziós térhatással. Rendelhető színes head-up kijelző is, amely a vezető közvetlen látóterében jeleníti meg a legfontosabb adatokat (ezzel az extrával nem találkoztunk). Elérhető nagyobb, 10,3 colos képátlójú berendezés navigációs rendszerrel, amelynek kezelése vezetés közben szintén elég bonyolult.

Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)

Az érintőpad működése az okostelefonhoz hasonlít, érti a kettős érintést, vagy a pöccintést, felismeri a nyomtatott latin betűket, rezgéssel ad visszajelzést.

Ezt kipróbáltuk, de inkább nem kértünk volna belőle

– sokkal jobb a BMW iDrive vezérlője. Ajánlom, tegyék magukévá a Lexusnál is, hogy ne kelljen még egy ember az autóba a sofőr mellé, aki kezelni tudja a fedélzeti rendszereket.

Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX gyári (2019) menetpróba
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)
Lexus UX menetpróba (2019)

A hat hangszórós normál, és a csomagban választható korszerűbb, 8 hangszórós rendszer bambusz-faszén membrános hangszórókat használ (a komolyabbnál hangsugárzó van a műszerfal tetején, mélysugárzó a csomagtérben és nagyobb teljesítményű az erősítő is). Elérhető a Mark Levinson Premium Surround Sound System is, 13 hangszórós csomagban és alacsony torzítású, 668 wattos erősítővel.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!