Gyakran felmerülő kérdések/válaszok

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

- Ha gépjárművel úgy okoznak kárt, hogy a vezetője ittas volt, az okozott kárt megtéríti a felelősségbiztosító?
- Igen, de a károkozótól a biztosító visszakövetel az általa kifizetett kártérítésből legfeljebb 1 millió forintot.

- Mi történik akkor, ha év közben nem fizettem díjat, és emiatt megszűnik a kötelezőm?
- A törvény szerint, ha év közben díj-nemfizetés miatt megszűnik a felelősségbiztosítás, ugyanarra a gépjárműre az év hátralévő részére a szerződést csak annál a biztosítónál lehet újra megkötni, ahol az megszűnt. Erre a december 31-ig tartó időszakra nem lehet érvényesen másik biztosítónál szerződést kötni. A biztosítási szerződés hatálya alatt másik biztosítónál megkötött további szerződés így érvénytelen lesz, ami azzal a következménnyel jár, hogy a gépkocsi tulajdonosa az okozott kárra fedezetet nyújtó biztosítási szerződés nélkül marad. Ez azt jelenti, hogy az általa okozott kárt meg kell térítenie, mely akár több millió forintnyi összeg is lehet.

- Mi történik a bónuszommal, ha eladom az autómat?
- Ebben az esetben, ha Ön az eladástól számított két éven belül egy azonos kategóriába tartozó gépjárművet vásárol, akkor a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésének megkötésekor figyelembe vételre kerül a balesetmentes vezetés miatt járó díjkedvezmény (bonus), illetve a károkozás miatt fizetendő pótdíj.

- Mi történik a bónuszommal, ha nem fizettem díjat és emiatt megszűnt a kötelezőm?
- Ha a szerződés díj-nemfizetés miatt szűnik meg, akkor a bonus fokozat nem vihető tovább, a malus besorolás viszont érvényben marad, ha a szerződő két éven belül új szerződést köt.

- Három évvel ezelőtt eladtam az autómat, és csak most vettem újat. Érvényes ilyenkor a régi bónuszom?
- Sajnos nem. Az új szerződés besorolása csak A0 lehet, ha az előző szerződés érdekmúlás miatt, de az új szerződés kötését megelőző két éven túl szűnt meg.

- Öt hónapig külföldön leszek, az autóm addig itthon a garázsban áll. Nem szeretném ez idő alatt fizetni a felelősségbiztosítás díját. Van-e arra mód, hogy mentesüljek a díjfizetés alól?
- Igen, a kormányrendelet lehetőséget ad arra, hogy amennyiben valaki nem használja a gépjárművét, a forgalmi rendszámot leadva, azt a forgalomból kivonva szüneteltetheti a biztosítást, és ezáltal mentesülhet a felelősségbiztosítás díjának megfizetése alól. A szüneteltetés maximum 6 hónapig tarthat.

- Mikor vagyok jogosult a bonus igénybevételére?
- Ahhoz, hogy a szerződés bonus/malus besorolása a tárgyévet követő év január 1-jén 1 fokozatot emelkedjen a szerződésnek a megfigyelési időszakban (minden év július 1-jétől a következő év június 30-áig), 9 hónapig élőnek és kármentesnek kell lennie.

- Megszűnik-e egy meghatározott időn belül a bonus-malus osztályba sorolásom?
- A szerződés megszűnését követő két éven túl Ön nem jogosult a korábbi díjkedvezményre és megszűnik az osztályba sorolása.

- Mi történik akkor, ha nincs felelősségbiztosításom, és kárt okozok?
- Ha Ön nem rendelkezik felelősségbiztosítási szerződéssel, akkor az Ön által másnak okozott kárt a Magyar Biztosítók Szövetsége egy úgynevezett kártalanítási számla terhére kifizeti a vétlen károsultnak. A kifizetett kártérítési összeget és az azzal kapcsolatban felmerült költségeket azonban a károkozónak, tehát Önnek vissza kell fizetnie a MABISZ részére.

- Mi a biztosítási zöldkártya?
- Az az okirat, amellyel Ön külföldön igazolni tudja, hogy van gépjármű-felelősségbiztosítása.

- Meddig lehet szüneteltetni a kötelezőt? (Mikor kezdődik, meddig tart?)
- 2-6 hónapig. A szünetelés a bejelentést követő hónap első napjától kezdődik, és az újbóli üzembe helyezés napjáig tart.

- Köteles-e az üzemben tartó bejelenteni a gépjármű újbóli üzembe helyezését? Mi történik a szerződéssel?
- Igen, köteles bejelenteni. Amennyiben az üzemben tartó az újbóli üzembe helyezést hat hónapon belül nem jelenti be, a szerződés érdekmúlással megszűnik.

- Mikor szükséges benyújtanom a korábbi biztosító által kiállított bónusz igazolást biztosítóváltás esetén?
- Minden esetben, ez csak akkor mellőzhető, ha a szerződést kötőnek 2 éven belül nem volt a nevén biztosítási szerződés.

- Hogyan működik a bonus-malus osztályba sorolás?
- Bonusjogosultságot az az üzemben tartó (tulajdonos, vagy akit a forgalmi engedélybe bejegyeztek) szerez, aki a megfigyelési időszakban (minden év július 1-jétől a következő év június 30-áig) legalább kilenc hónapig rendelkezett érvényes gépjármű-felelősségbiztosítással, és nem okozott kárt. Ha kárt okozott, de azt a biztosítónak megtérítette, akkor a bonusfolyamatosság nem szakad meg.

A rendszer egy ún. "alapdíjosztályból" (A0), 10 bonusosztályból és 4 malusosztályból áll. A rendszerbe újonnan belépő szerződő az alapdíjosztályba kerül. Ha nem okoz kárt, minden év január 1-jén egy-egy bonusosztállyal feljebb lép, és a fizetendő díjat ennek megfelelően - az évenként meghirdetett alapdíjhoz képest - állapítják meg. Egy kármentes év egy bonusosztály-emelkedést jelent.

Ha a szerződő személygépjárművével vagy motorkerékpárjával egy kárt okoz, akkor biztosításának osztályba sorolása a tárgyévihez képest két osztállyal, két kár okozása esetén négy, három kár okozása után pedig hat díjosztállyal romlik. A rendelet az egy megfigyelési időszakban négyszer vagy annál több alkalommal kárt okozókat sújtja a legszigorúbb díjemeléssel, mert az osztályba sorolásuk ekkor - a már korábban elért fokozattól függetlenül - a következő évben (január 1-jétől) M4-es lesz.

Tehergépjárművek, autóbuszok, vontatók vagy mezőgazdasági vontatók esetében egy károkozás a tárgyévihez képest egy fokozatot ront a szerződés osztályba sorolásán.

Az M1 15%, az M2 35%, az M3 60%, az M4 pedig 100%-os pótdíjat jelent az alapdíjhoz képest.