A dízelbotrány előestéjén vitték az autókat, mint a cukrot

Mansory Frankfurti Autószalon
A woman takes a picture of a Mansory car displayed at the German carmaker's booth on March 6, 2012 during a press day ahead of the 82nd Geneva Motor Show in Geneva. Some 700 carmakers will be taking part in the Geneva Motor Show, which opens to the public from March 8 to 18. AFP PHOTO / SEBASTIEN FEVAL
Vágólapra másolva!
Ha megnézzük a nagyvárosok utcaképét, rögtön feltűnhet, mennyire eltérőek világszerte az autóvásárlási szokások. Bemutatjuk, milyen típusok a slágerek három kulcsfontosságú piacon, ez Egyesült Államokban, Oroszországban és az Európai Unióban, a VW-botrány előestéjén.
Vágólapra másolva!

Amerika autópiaca gyorsulóban van. Amíg a háromnegyed éves összesítés szerint öt százalékkal 13,052 millió darabra bővült a piac, addig szeptemberben a tavalyinál 15,8 százalékkal több, összesen 1,442 millió kocsi - személyautó, buszlimuzin és pickup - talált gazdára.

Az Egyesült Államokban ugyanis a személyautó piac adataihoz tartoznak a pickupok is, hiszen odaát hagyományosan magánszemélyek használják a platósokat, amelyekből szeptember végéig 1,864 millió talált gazdára, 10,5 százalékkal több, mint a tavalyi első háromnegyed évben.

Rusztikus legyen, a fogyasztás mellékes

A modellek sorrendjét is három pickup, a Ford – F, a Chevrolet Silverado és a Dodge Ram stabilan vezeti,

különösen azóta, hogy egyre olcsóbb az üzemanyag.

Egy éve 3,246 dollár volt a benzin gallononkénti átlagára az Egyesült Államokban, legutóbb pedig 2,252 dollárt mutatott a kimutatás. Mivel egy amerikai gallon 3,78 liter, már csak nagyjából 180 forintra jön ki egy liter benzin.

Forrás: Ford

Az autógyártók tehát elégedettek lehetnek, hiszen a nagyobb járműveken nagyobb az árrés. A vevők is boldogok, mert a 11 négyzetméternyi alapterületű, úgynevezett full size pickupok csupán az óceánparti nagyvárosokban nem számítanak az amerikai életérzés ikonjának. A belső államokban viszont szinte

a férfiasság, a pionírhagyományok tiszteletének bizonyítéka.

A világ legkelendőbb pickupja, a Ford F-150 (akkora, mint egy Ikarus), lejtőn, hátszéllel 11 litert fogyaszt, városban azonban simán benyel 20 litert is. Azonban ez mit sem számít, mert ki emlékszik már a négy dolláros benzinárra, arról nem is beszélve, hogy minden férfi megérti: gyönyörű, ha hörög a V-hatos (esetleg V-nyolcas) motor.

Forrás: Murányi János

Egyszóval Amerika kedveli a pickupot, az egykori ekhós szekere utódját. Olyannyira szereti, hogy noha a Volkswagen amerikai eladásai év eleje óta 2,5 százalékkal 264 215-re estek (ezen javíthat az új Passat, amelynek ára 23 260 dollártól indul), az Amarok pickupból kilenc hónap alatt 8 százalékkal, szeptemberben pedig 55-tel nőtt az eladások száma. Igaz, még ez utóbbi esetében is csak 3610 kocsiról beszélhetünk, míg a legkevésbé kapós detroiti modell a Dodge Ram éppen tízszer ennyi vásárlót hódított meg a múlt hónapban. Persze az jóval nagyobb, mint a német versenytárs.

Nem megy jól a szekér Oroszországban

Éppen ellenkező a helyzet Oroszországban, ahol a személyautó és kishaszonjármű piac szeptemberben 28 százalékkal 141 ezer alá szűkült, míg a szeptember végéig eladott nem egészen 1,193 millió darab 33 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól.

Az orosz szíveknek különösen az fáj, hogy leginkább a Lada forgalma zuhan.

A kispénzűeknek a Lada jóval inkább a „mi autónk”, mint nekünk a Suzuki, ám a gazdasági helyzet romlása miatt éppen az ő vásárlóerejük rogyott meg leginkább.

Forrás: Lada

Szeptember végéig 28 százalékkal, míg csupán szeptemberben már 41-gyel 22 ezer alá esett az orosz márka forgalma, bármit is tesz a modellfejlesztés terén Bo Andersson, a Renault-Nissan csoport irányítása alatt működő AvtoVAZ vezérigazgatója. Pedig már tavaly is 18 százalékkal 375 ezerre estek a Lada-eladások Oroszországban, idén pedig szeptember végén 203 ezernél állt a mutató.

Csak a toplistán a második illetve a 16. helyen lévő Kia és Audi tudta növelni az eladásait (az utóbbi hajszálnyival 2600-ra), és még az oroszoknál eddig favorizált Renault és Toyota eladások is 33, illetve 45 százalékkal estek. Sőt - kimondani is szörnyű - Mercedesből 23 százalékkal fogyott kevesebb (3350 darab) és a BMW is 11 százalékot veszítve 2130-ra süllyedt.

Roncsautó helyett Ladát vegyenek!

Az orosz lakosságot az is meglepte, hogy a legkelendőbb modellek listáját már nem a Lada vezeti: a Hyundai Solaris és a Kia New Rio jobban kell a népnek. Botrány! A piac nagyarányú esése amiatt következett be, hogy

a rubel folyamatos gyengülése áremelésre kényszerítette az autógyártókat.

Az orosz gazdaság ugyanis egyre erőtlenebb; a rubel az elmúlt 12 hónapban 36 százalékot gyengült a dollárral szemben, és az éves szintre vetített infláció 15,7 százalékos volt a múlt hónapban. Ezért ágazati elemzők úgy vélik, hogy idén csupán 1,57 millió kocsi és kishaszonjármű talál gazdára, 37 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

Forrás: Murányi János

Pedig Moszkva március közepén eldöntötte: 10 milliárd rubelt különítenek el a roncsautó programra, így ösztönözve az új autók vásárlását. Röviddel ezután pedig azt jelentette be Dmitrij Medvegyev miniszterelnök egy autóipari találkozón, hogy

a kormány több mint 25 milliárd rubellel támogatja az autóipart,

amit a pénzintézetek autóhitelek kamatainak csökkentésére, a lízingköltségek mérséklésére és az állami kézben lévő szervezetek járművásárlásainak finanszírozásra fordíthatnak. Denisz Manturov ipari és kereskedelmi miniszter úgy látja, az intézkedéseknek köszönhetően az autóértékesítések „csak” 24 százalékkal csökkennek idén.

Európában a német autó a sláger, főleg, ha VW

Ami Európát illeti, a Reuters azzal kezdi a tudósítását, hogy a német autók iránti erős igény emelte jelentősen a forgalmat, így az eladások 25. hónapja nőnek egyfolytában. Így szeptemberben az EZ- és EFTA országokban együttesen 9,8 százalékkal 1,394 millió fölé emelkedett az újonnan rendszámot kapott személykocsik száma, míg a háromnegyed éves összesítés 9 százalékos bővülés révén 10,776 milliós eladási szintet mutat.

Forrás: MTI/EPA/DPA/Boris Rössler

A dízelbotrányban érinett VW-csoporthoz tartozó márkák 8,4 százalékkal csaknem 316 ezerre emelték együttes eladásaikat szeptemberben, bár a megrendelések zöme a botrány kirobbanása előtt futott be, úgyhogy elemzők szerint az októberi forgalom fogja megmutatni, kell-e félnie a jövőtől a konszernnek.

Figyelemreméltó viszont, hogy a legnagyobb számban eladott modellek tízes toplistáját

továbbra is hatalmas előnnyel vezeti a Golf,

aminek kortalan vonalait 1974-ben az a Giorgetto Giugiaro rajzolta, aki 1999-ben megkapta a Car Designer of the Century díjat. A Volkswagen azóta sem változtatta meg a karosszéria fő stílusjegyeit, az aktuális generációval viszont besöpörte az Év autója címet, közvetlenül a Passat győzelme előtti évben.

Nálunk is jól muzsikál a Nissan és a Mazda

Ugyanakkor az sem mellékes, hogy a JATO Dynamics adatai szerint a VW csoport további három tagja, a Polo, a Passat és a Skoda Octavia is szerepel a legjobb tíz között. A Polo például már egészen befogta a Renault Cliót nagyobb eladásnövekedése révén. A Passat pedig majdnem 40 százalékkal növelte forgalmát a tavalyi szeptemberhez képest. Magyar szempontból jó, hír, hogy jó tizedével közel húszezerre növelte értékesítését a Suzuki, és ennek az állománynak jelentős része Esztergomban készül.

Forrás: Murányi János

A németek viszont arra büszkék, hogy az Európai Unióban a tavalyi szeptemberhez képest nagyjából 10 ezer darabbal növelte eladásait a BMW, a Mercedes és a VW. Bár az is igaz, hogy nagyot esett a VW Up, valamint a BMW 3-as család forgalma. Eközben a Nissan (62 136 darab) és a Mazda (26 000 darab) 24,5 illetve 29,5 százalékos bővülést ért el, úgyhogy

a Nissan darabszáma szeptemberben 8 ezerrel meghaladta a Toyotáét.

Rossz nézni, hogy amíg Fiatból 15 százalékos bővüléssel majdnem 60 ezer talált gazdára a városi kiskocsik piacát uraló 500-asnak és a Pandának köszönhetően, addig Lanciából és Alfa Romeóból 4700 illetve 4900 kelt el, ami 30 és 2,5 százalékos visszaesést mutat.

Ha az autótörténelem legnépszerűbb modelljeire kíváncsi, és érdekli, hol szerepel a toplistán a VW Bogár vagy a Ford T-modell, kattintson összefoglaló cikkünkre.